Wij zijn onze website aan het vernieuwen.

Ontdekt u nog een pagina die niet klopt of hebt u een goede suggestie, laat het ons dan weten via webmedia@umcutrecht.nl.

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Lees meer over het cookiebeleid.

Interviews

klinisch leren denken over hoofd en lichaam

Jessica Hoogendijk & Steven Bakker, coördinatoren SUMMA

Neuroloog dr. Jessica Hoogendijk en psychiater dr. Steven Bakker coördineren SUMMA-onderwijs; de eerste de leerlijn Klinisch Denken, de tweede het psychiatrie-onderwijs. Patiënten spelen de hoofdrol in klinisch leren denken – studenten zien er nog vóór hun coschappen heel veel. Sinds 2012 doet psychiatrie ook mee met deze bijzondere vorm van onderwijs.

Klinisch leren denken: leren om met behulp van alle gegevens die je over een patiënt vergaart, een lijstje op te stellen van welke aandoeningen hij/zij zou kunnen hebben. Vervolgens maak je een plan om verder te onderzoeken welke aandoening op dit lijstje het meest waarschijnlijk is. Tenslotte formuleer je hoe de patiënt het best kan worden behandeld. Die manier van denken is voor alle disciplines hetzelfde, of het nu om psychiatrische of somatische aandoeningen gaat.

In een groep van acht leren SUMMA-studenten klinisch denken met patiënten. Ze nemen een anamnese af en doen vaak een deel van het lichamelijk onderzoek. In vijf disciplines (interne geneeskunde, kindergeneeskunde, neurologie, huisartsengeneeskunde en psychiatrie) worden in totaal 38 patiënten besproken, in ongeveer 90 bijeenkomsten.

waardevol onderwijs

'Dat psychiatrie nu ook onderdeel is van de leerlijn Klinisch Denken vind ik nuttig en nodig. Want – tot op zekere hoogte – moet je bij een vermoeden van psychiatrische problemen dezelfde vragen stellen als bij buikklachten. Hoe meer je dat kunt leren en oefenen van en met echte patiënten, hoe beter.'

'De SUMMA-generatie dokters komt er trouwens al aan! Ook bij ons zijn nu twee SUMMA-psychiaters in opleiding, die tegelijkertijd een promotie-onderzoek afronden. Dat doen we natuurlijk ook, studenten warm maken voor wetenschappelijk onderzoek. En dat lukt goed; SUMMA-aiossen die hun opleiding niet combineren met onderzoek, zijn zeldzaam.' 

klasje apart

Steven Bakker over psychiatrie-onderwijs: 'Het is een klasje apart, SUMMA-studenten; ze hébben al een bepaalde manier van denken en zijn al zelfstandig. Uit college- en practicatijd willen ze het maximale halen, wat betekent dat ik als docent ook alles uit de kast haal. Wat ik hun vooral wil laten zien, is de rode lijn tussen al die complexe klachten en stoornissen in het psychiatrische spectrum. Er ís samenhang! In het tweede jaar geef ik het blok psychopathologie voor alle veertig studenten; bij SUMMA een aantal waarbij je tóch een interactief college kan geven. Zo'n ochtend is best vermoeiend, maar je kunt veel overbrengen en ze houden je als docent ook scherp.'

'Na de theoretische inleiding volgen studenten de zogenaamde Studentenpoli, waarin zij vijf middagen in kleine groepen onderwijs krijgen van een staflid. Het psychiatrisch onderzoek staat dan centraal: hoe observeer je? Hoe omschrijf je in eenduidige taal wat je ziet? Ze oefenen met video-opnames van eerdere intakes, kijken mee (vanachter een spiegelruit) met een gesprek en stellen patiënten zelf vragen. Deze lessen zijn bedoeld als voorbereiding op hun coschap, dat ze, net als alle andere SUMMA-coschappen, in Gelre Ziekenhuizen doen.'

SUMMA-generatie

'Dat psychiatrie nu ook onderdeel is van de leerlijn Klinisch Denken vind ik nuttig en nodig. Want – tot op zekere hoogte – moet je bij een vermoeden van psychiatrische problemen dezelfde vragen stellen als bij buikklachten. Hoe meer je dat kunt leren en oefenen van en met echte patiënten, hoe beter.'

'De SUMMA-generatie dokters komt er trouwens al aan! Ook bij ons zijn nu twee SUMMA-psychiaters in opleiding, die tegelijkertijd een promotie-onderzoek afronden. Dat doen we natuurlijk ook, studenten warm maken voor wetenschappelijk onderzoek. En dat lukt goed; SUMMA-aiossen die hun opleiding niet combineren met onderzoek, zijn zeldzaam.'

To top