In de rubriek Feit of Fabel onderzoeken we een aanname uit het dagelijks leven op het gebied van zorg of gezondheid. Deze keer: af en toe onder de zonnebank gaan helpt tegen een winterdip.

Hoewel de dagen weer wat langer worden, en we een paar heel mooie dagen hebben gehad, is het besef nu bij iedereen weer terug: het is nog steeds winter. Grijze wolken, harde wind en regen zijn voor veel mensen een domper, en hoe langer het aanhoudt hoe groter de winterdip wordt. Als je van die dip af wilt, wat kun je dan doen? Helpt het bijvoorbeeld om ’s winters af en toe onder de zonnebank te gaan?

Bij een winterdip spelen er eigenlijk twee verschillende dingen. Allereerst zijn de dagen korter, Je ziet dus veel minder daglicht dan in de zomer. En in je lunchpauze ga je dan ook niet zo graag naar buiten. Daardoor gebeurt ook nog iets anders: je absorbeert minder vitamine D. 

Vitamine D

Door de invloed van de UV-B straling in zonlicht maakt de huid vitamine D aan. Deze manier is verantwoordelijk voor meer dan negentig procent van het vitamine D-gehalte in ons lichaam. De vitamine is belangrijk voor de ontwikkeling en het onderhoud van je botten en spieren en zorgt voor een goede werking van je afweersysteem. Bovendien is er ook een verband tussen vitamine D en verschillende ziekten, waaronder afweerstoornissen en depressies. Ook mensen met stemmingsproblemen zoals een winterdip kunnen daar een tekort aan hebben. Door in de zon te gaan zitten verdwijnt een depressie niet, maar genoeg vitamine D kan er wél voor zorgen dat je je beter voelt en je minder vatbaar bent voor ziekten zoals afweerstoornissen en depressies.
 

Lichttherapie

Er zijn duidelijke aanwijzingen dat bepaalde vormen van licht kunnen helpen bij stemmingsproblemen. Daarbij gaat het om wit licht. “Het beste is dit onderzocht voor de zogeheten seizoensgebonden depressie. Dat is een depressie die aan alle symptomen van een depressie voldoet maar heel sterk gekoppeld is aan verminderde blootstelling aan natuurlijk zonlicht, zoals in de winter” vertelt Metten Somers, psychiater en medisch hoofd zorglijn Affectieve & Psychotische stoornissen. “Deze vorm van depressie is vaak goed te behandelen door middel van lichttherapie. Die houdt in dat mensen dagelijks dertig tot zestig minuten achter een wit licht lamp plaatsnemen, in ieder geval voor een periode van minimaal tien dagen.

De blootstelling aan wit licht stelt in het brein de biologische klok naar het normale ritme. Het lijkt erop dat doordat je ’s winters weinig natuurlijk licht ziet je biologische klok ‘verzet’ wordt. Dat kan een effect op je stemming hebben. Door regelmatig voor zo’n lamp te gaan zitten stel je de klok weer bij en kunnen de depressieklachten verdwijnen.” Maar niet alleen als je een depressie hebt kan zo’n lamp helpen. “Ook mensen die niet aan een (seizoensgebonden) depressie lijden zeggen baat te hebben bij het zichzelf blootstellen aan dit soort licht.”
 

Helpt de zonnebank dan ook?

Bij een zonnebank wordt gebruik gemaakt van ultraviolet licht. Vaak wordt daarbij gebruik gemaakt van UV-A straling. Dat is niet alleen heel slecht voor je huid, ook is het ander licht dan dat wordt gebruikt bij de lichttherapie én andere straling dan de UV-B straling die uit zonlicht komt. Het gaat dus om een ander stukje uit het lichtspectrum. Dat stukje zit niet in ultraviolet licht. Onder die zonnebanken krijg je dus geen wit licht en maak je ook geen vitamine D aan. Ook onder de nieuwere zonnebanken kruipen, die soms wel UV-B straling gebruiken, is niet genoeg om je winterdip te bestrijden. Een vakantie naar de zon, daarentegen, kan zeker helpen! Daar heb je namelijk langere dagen én zie je veel zonlicht. Maar de stelling “af en toe onder de zonnebank gaan helpt tegen een winterdip” is toch echt een …

Laat het ons weten als je vragen, opmerkingen of reacties voor de redactie hebt.

Reageer op dit artikel

Dit is een verplicht veld Dit is geen juist e-mailadres Dit is een verplicht veld Dit is een verplicht veld

    Lees meer verhalen

    Ontdek en verdiep je in onze onderwerpen