Terug

Toetsing I: toetsvragen ontwikkelen (docenten)

Bent u binnen uw onderwijsblok betrokken bij het ontwikkelen van toetsvragen? Deze docenttraining geeft u handvatten om de kwaliteit van uw toetsvragen verder te verbeteren.

Docent geeft les in theoriezaal

Programmabeschrijving

Tijdens het onderwijs wordt er op verschillende momenten getoetst. De kern van het toetsproces is het maken van goede vragen. Zonder goede vragen is een goede toets immers onmogelijk. 

In deze training komen de basisprincipes van toetsing aan de orde. U leert zelf de kwaliteit van toetsvragen te beoordelen. Voor beide dagdelen van de training zijn de door u zelf ontwikkelde toetsvragen de basis.

Ingangsniveau

Voor deze training is geen specifieke voorkennis nodig. Wel is het een pré als u enige ervaring hebt in het daadwerkelijk maken van vragen.

Leerdoel

Na afloop van de training kunt u:

  • de stappen in het toetsproces beschrijven en hanteren
  • vragen formuleren die passen bij de leerdoelen en toetsmatrijs
  • de specifieke valkuilen voor constructie van verschillende soorten vragen benoemen
  • ontwikkelde vragen beoordelen op toetstechnische juistheid
  • de indicatoren voor betrouwbaarheid van een toets, moeilijkheid en onderscheidend vermoegen van toetsvragen benoemen
  • de verschillende indicatoren globaal interpreteren in relatie tot de kwaliteit van toetsvragen

Duur van de training

2 dagdelen