Terug

Goed nieuws voor voetballers

Bescherm je hamstrings

88.0000 hamstringblessures ontstaan er elk jaar in het amateurveldvoetbal. Reden voor het UMC Utrecht om samen met de KNVB een speciale oefening te testen.

Wat blijkt? Amateurvoetballers die in hun warming-up deze oefening doen, krijgen minder vaak een blessure aan hun achterste dijbeenspieren, de hamstrings. Het gaat om de nordic hamstring oefening (zie illustratie).

Het onderzoek: wie deden er mee?

619 voetballers van 40 eersteklasse-amateurclubs. De helft van de amateurteams voerden 13 weken lang
2 keer per week de nordic hamstring oefening uit. De andere helft van de amateurploegen trainden op hun gewone manier.

De uitkomst (na een jaar)

6 blessures in de groep die de oefening wel had gedaan.
18 blessures in de groep die de oefening niet had gedaan.

Conclusie

Als je de oefening consequent uitvoert, maak je dus 3 tot 4 keer minder kans op hamstringblessures.

Reactie onderzoekers

“Ik hoop dat veel trainers de oefening gaan gebruiken in de training,” zegt fysiotherapeut Nick van der Horst. Hij voerde het onderzoek uit onder begeleiding van professor Frank Backx van het UMC Utrecht. “Hiermee zijn veel hamstringblessures te voorkomen. Dat is fijn voor de voetballer omdat hij niet geblesseerd hoeft af te haken. Voor de trainer is het mooi omdat aangetoond is dat een team met minder blessures betere prestaties levert. Voor de samenleving is het meegenomen omdat mensen soms lang niet naar hun werk kunnen door sportblessures.”

Zien?

Scan de QR-code en bekijk het filmpje waar profvoetballer Bas Dost deze oefening voordoet!