Vorige

Hoe fit is utrecht

Hup, van de bank af!

Dertig minuten bewegen per dag. Dat moet echt, vindt UMC Utrecht-sportarts Wout van der Meulen. Maar komen mensen uit Utrecht daar wel aan? We vragen het op straat.

Mariska van der Rijst-Keijser (37): “Normaal beweeg ik voldoende, maar nu ben ik tweeëntwintig weken zwanger en  heb wat minder energie. Daarom doe ik wat rustiger aan. Alhoewel... ik ben druk met mijn tweejarige zoontje.  Verder sta ik de hele dag door mijn werk als kapster en om de dag doe ik spierversterkende oefeningen. Voor mijn  zwangerschap ging ik drie tot vier keer per week naar de sportschool. Hopelijk kan ik dat na mijn zwangerschap  weer oppakken.”

Sportarts Wout: “Heel sportief. Ook door haar werk heeft ze beweging. Als je zwanger bent, kan je de eerste vier  maanden gewoon door sporten. Daarna moet je luisteren naar je lichaam en voorzichter doen, dan worden je  gewrichten tijdelijk minder stevig.”

Abdi Said (54): “Soms fiets ik wel vier uur per dag. Voor mijn werk, ik ben schoonmaker, fiets ik naar mijn  opdrachtgevers. Ook het werk zelf is fysiek. Tijd en zin om te sporten heb ik als ik thuis ben niet meer. Er zit geen grammetje vet meer op mijn lijf, dus dat heb ik ook niet nodig.”

Sportarts Wout: “Goed bezig, hij hoeft inderdaad niet méér te sporten. Over vet: te veel vet op zich is geen extra risico op hart- en vaatziekten, mits iemand voldoende beweegt en fit is. Te weinig bewegen is wel een risico. Het komt voor dat mensen genoeg bewegen en toch overgewicht hebben. Zolang je fit bent, is dat geen extra risico.”

Olga Efremova (41): “Sinds de kinderen er zijn, sport ik minder. Ik doe aan kunstschaatsen en ik deed pilates en ballet. Nu schaats ik nog eens per week. Maar zodra Maxim naar de kleuterschool gaat en Miya naar de crèche pak ik het schaatsen weer op, zo’n vier keer per de week. Mijn doel is om in juni 2016 aan de competitie voor senioren in Duitsland mee te doen en dan moet ik weer in shape zijn.”

Sportarts Wout: “Alleen een uur per week schaatsen is te weinig. Ik weet niet wat haar dagelijkse bezigheden zijn, maar ik kan me voorstellen dat ze daarbij ook regelmatig beweegt. In ieder geval heeft ze goede plannen.”

Robin Kwakernaak (26): “Vorig jaar was ik vaak moe, werkte te veel en had weinig energie. Daarom ben ik een paar maanden geleden begonnen met hardlopen, vier keer per week. In maart wil ik meedoen aan mijn eerste hardloopwedstrijd. Vijf kilometer in twintig minuten moet lukken.”

Sportarts Wout: “Goed. Je vaak moe voelen kan met een slechte conditie te maken hebben. Dan helpt sporten. Te moe zijn kan ook door overbelasting komen, dan is rust belangrijker dan sporten.”

Diana Clarck (41): “Ik denk dat ik onvoldoende beweeg. Al loop ik waarschijnlijk wel genoeg op een dag, ik ben druk met mijn drie kinderen. Maar sporten schiet erbij in. Geen zin of te moe. Soms loop ik hard. Ik neem me vaak voor dat regelmatiger te doen, maar houd het toch niet vol.”

Sportarts Wout: “Misschien beweegt ze in het dagelijks leven al voldoende. Het klinkt of ze tegen haar grenzen oploopt. Let daar op. Toch sporten? Kies iets wat je leuk vind, dat helpt om vol te houden.”

Jan Tiernagan (62): “Ha, voel mijn spierballen maar! Ik fitness elke dag een uur en loop veel. Ik vind het belangrijk om fit en energiek te blijven, zeker op mijn leeftijd. Maar ik ben altijd een sporter geweest: van kickboksen tot handballen op hoog niveau. Toen ik veertig was, woog ik 136 kilo en was ik één bonk spier. Mijn spiermassa is nu wat afgenomen, maar ik ben nog altijd zo fris als een hoentje en hoop dat nog lang te blijven.”

Sportarts Wout: “Prima. Maar denk aan overbelasting. Te veel sporten kan ook. Vooral als je daarnaast een drukke baan hebt. Overbelasting gaat niet alleen om fysieke belasting. Ook denkwerk telt mee. Het is enorm belangrijk om
voldoende rust te nemen. Het gaat om de balans tussen arbeid en rust.”

Mitchell van Kippersluis (18): “Doordeweeks fiets ik veertig minuten heen en veertig minuten terug naar school.  Daarnaast voetbal ik drie keer per week en ga ik regelmatig naar de sportschool. Ik vind het belangrijk om een fit lijf te hebben. Bovendien krijg ik energie van sporten – daarna heb ik het gevoel dat ik de hele wereld aan kan. Verder let ik  op wat ik eet en drink. Geen frisdrank, wel water.”

Sportarts Wout: “Gezond bezig! Let wel op dat het niet te veel wordt. Maar zolang hij energie krijgt van het sporten,  gaat het goed.”

Damon Verweij (18): “Ik sta ingeschreven bij de sportschool, maar ga bijna nooit. Als ik één keer in de twee weken sport, is het veel. Fietsen of lopen, doe ik ook niet vaak; ik pak liever de auto. Toch vind ik niet dat ik te weinig  beweeg en je ziet het ook niet aan mijn figuur. Als dat anders zou zijn, zou ik misschien wel meer bewegen maar  nu  vind ik dat nergens voor nodig.”

Sportarts Wout: “Jammer dat hij geen gebruikmaakt van zijn sportschool. Het zou wel goed voor hem zijn. Bij bewegen gaat niet alleen om je figuur, ook om gezondheid en je fit voelen.”

Dit kun je doen

  1. Voor bewegen geldt: alle kleine beetjes helpen!
  2. Dertig minuten is het minimum, dan is het gezondheidseffect het grootst.
  3. Langer is natuurlijk beter, maar dat effect groeit minder snel.
  4. Beweging in je dagelijkse bezigheden mag je meetellen (een tuinman beweegt meer dan een  kantoormedewerker).

5.   Het grootste risico voor hart- en.vaatziekten is… niet bewegen.
6.  Neem de trap in plaats van de lift.
7.  Pak zoveel mogelijk de fiets of ga lopen.
8.  Vergader eens staand.

Wout van der Meulen
Sportarts