Terug

OOR Utrecht symposium 'Niet zwijgen, maar spreken'

OOR Utrecht symposium 'Niet zwijgen, maar spreken'

OOR Utrecht symposium 'Niet zwijgen, maar spreken' uitklapper, klik om te openen

Op woensdag 15 november van 15.30 tot 18.00 uur (aansluitend een borrel) organiseert de Onderwijs- en Opleidingsregio (OOR) Utrecht het symposium ‘Niet zwijgen, maar spreken’ in Bar Beton Rijnsweerd, Utrecht. A(n)ios, opleiders, leden van de opleidingsgroepen en alle andere betrokkene bij de medische vervolgopleidingen in de OOR Utrecht zijn van harte uitgenodigd om deel te nemen.

De werkvloer is momenteel diverser dan ooit. Niet alleen door een verscheidenheid aan culturele achtergronden maar ook omdat er bijna vijf generaties met hun eigen waarden, opvattingen en communicatiestijlen aan het werk zijn. Het is dan ook geen verrassing als er mogelijk verschillen en onbedoelde misverstanden ontstaan. Om deze verschillen het hoofd te bieden is het essentieel dat we niet zwijgen maar durven spreken.

Tijdens het symposium gaat het over het (h)erkennen van eigen onbewuste (voor)oordelen. Hoe begrijpen we het menselijk gedrag, wat is gewenst en hoe vind je aansluiting en begrip bij de ander? De middag wordt begeleid door Klaas Drupsteen, radio- en televisieprestentator, die met een nieuwsgierige blik de verdiepende vraag over het menselijk gedrag niet schuwt.

Accreditatie voor het symposium is aangevraagd.

Programma
Het programma bestaat uit een plenair gedeelte, waaronder een interview en korte lezing. Vervolgens is er een tijdslot met diverse inspiratiesessies. Hieronder vind je een overzicht van de verschillende sessies. 

1. Implicit bias (vol) uitklapper, klik om te openen

In deze workshop gaan we in op psychologische theorie en actueel onderzoek over onbewuste vooroordelen en hun impact op ons denken en gedrag. Dit gebeurt automatisch en niet intentioneel in allerlei situaties, waaronder ook het opleiden.

Hoe makkelijk maak je niet een inschatting van “Dit is zo’n type persoon” bij een eerste indruk van een student, aios of patiënt?  Gevolg daarvan is bepaald gedrag en bejegening dat de ander en soms zelfs de diagnose beinvloedt. De ander gaat zich op zijn beurt anders gedragen wat de inschatting ‘bevestigt’ en het effect versterkt. Centraal staat daarom de vraag hoe we ons bewust kunnen worden van onze eigen vooroordelen en daarover het gesprek kunnen aangaan, met onszelf en met elkaar. Psychologische theorie en onderzoek helpen dit soort onbewuste processen beter te begrijpen en te beheersen.

De workshop wordt gegeven door Nick Mulder en Sandy Werdmüller von Elgg. Nick Mulder heeft psychologie en filosofie gestudeerd en is Adviseur Medische Opleidingen bij Gelre Ziekenhuizen. Sandy Werdmüller von Elgg heeft onderwijskunde gestudeerd en is Adviseur Medische Opleidingen en Vertrouwenspersoon bij Gelre ziekenhuizen.

2. Van Boomer tot Zoomer (vol) uitklapper, klik om te openen

Wat normaal is voor de ene generatie is abnormaal voor de andere. Zo willen jonge professionals het altijd anders, beter en mooier doen dan voorgaande generaties. En daar moet de gevestigde orde altijd weer even aan wennen. Maar hoe verbind je ervaring en frisse ideeën in je organisatie?

Momenteel zijn er vier generaties aan het werk: de Babyboomers, X, Y en Z. Elke generatie is in een andere tijd opgegroeid, kreeg andere invloeden mee en heeft daardoor andere opvattingen over werken en leren. In deze inspiratiesessie ontdek je hoe en waarom deze opvattingen van elkaar verschillen. Bovendien maak je uitgebreid kennis met de leefwereld van Generatie Z (geboren tussen 1996 en 2010). Zij zijn de jongste generatie op de arbeidsmarkt en daarmee de vormgevers van de toekomst, maar wat drijft, motiveert en inspireert hen?

De inspiratiesessie wordt gegeven door Daniëlle Schreurs van FutureMap. Daniëlle is trendwatcher/toekomstonderzoeker en richt zich vooral op de nieuwe generaties en doet doorlopend onderzoek naar jongeren om te begrijpen wat hen drijft, motiveert en inspireert. Met haar kennis van HR geeft ze inzicht in hoe je succesvol samenwerkt tussen generaties en jongeren actief kunt betrekken op de werkvloer. 

3. Rich pictures uitklapper, klik om te openen

De overgang van medische student tot arts is uitdagend. Naast het wennen aan nieuwe verantwoordelijkheden en verwachtingen, is het ook van belang dat jonge artsen leren om samen te werken en openlijk te communiceren in een team. De werkvloer bestaat immers uit een diversiteit aan achtergronden, opvattingen en communicatiestijlen.

In deze workshop worden deelnemers uitgenodigd om hun ervaringen met samenwerking en communicatie te visualiseren in een 'rich picture'. Deze tekeningen worden vervolgens besproken in het licht van ons onderzoek naar de ervaringen van jonge artsen met interprofessioneel samenwerken. Hierdoor ontstaat een dialoog over de uitdagingen van samenwerken in diverse teams, evenals mogelijke oplossingen en kansen om de samenwerking en communicatie te verbeteren.

De workshop wordt gegeven door Titia van Duin. Titia werkt als anios Longziekten in het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein. Daarnaast promoveert zij binnen het medisch onderwijs, met als aandachtsgebieden jonge dokters, interprofessioneel samenwerken en kwetsbaarheid.

4. Generatie dynamiek uitklapper, klik om te openen

Tijdens de workshop 'Generatie dynamiek' kijken we naar de verschillende generaties die actief zijn op de werkvloer. Daarvoor gaan we met elkaar aan de slag om te achterhalen welke dingen jouw generatie gevormd hebben. We kijken naar het verleden en verkennen hoe gebeurtenissen daarin werkwaarden en manieren van doen hebben gevormd. We gaan opzoek naar energiegevers en energievreters in de samenwerking om vervolgens acties te bepalen die je kunt nemen om de samenwerking met andere generaties te verbeteren. 

De workshop wordt gegeven door Lukas Heijdt. Lukas is trainer en coach in verschillende sectoren waaronder de zorg, de politie, de overheid, en verschillende commerciële bedrijven en werkt daarbij met alle generaties. Naast het verzorgen van workshops, geeft hij ook les op middelbare scholen en de Universiteit. Lukas gelooft in open communicatie en het aangaan van de dialoog over onze wensen en behoeften. Op die manier komen we nader tot elkaar en helpen we misverstanden, vooroordelen, en spanning de wereld uit.

5. Speaking up! uitklapper, klik om te openen

“Speaking up doesn’t make you look bad or incompetent or intrusive or negative. Speaking up is heroic. It's the right thing to do ... it saves lives.” Een uitspraak van Amy Edmondson, Harvard professor en dé expert op het gebied van psychologische veiligheid.

Door je uit te spreken lever je een wezenlijke bijdrage aan een veilige en positieve werksfeer en leercultuur binnen jouw team, en daarmee aan kwaliteit van zorg, innovatie en (professionele) ontwikkeling. Maar hoe doe je dat als aios, terwijl je afhankelijk bent van je opleiders? En hoe creëer je als opleider een klimaat waarin je dat mogelijk maakt, voor de aios én voor je andere collega’s?

In deze workshop staan we stil bij het begrip psychologische veiligheid. Je leert wat jij, vanuit jouw rol, kunt doen om een klimaat te creëren waarin iedereen, van hoog tot laag, zich uitgenodigd en aangemoedigd voelt zich uit te spreken.

De workshop wordt begeleid door Carola van Rijn. Carola heeft jarenlange ervaring in de ziekenhuiswereld en in de wetenschap. Als HR professional, teamcoach en trainer helpt zij teams en organisaties in het bouwen aan een (sociaal) veilige cultuur; een cultuur waarin werkplezier, leren & ontwikkelen, innovatie en vooral mensen tot bloei kunnen komen. Met haar gedrevenheid en enthousiasme weet ze mensen tot inzicht en in beweging te brengen.

6. Zelfevaluatie opleidingsklimaat uitklapper, klik om te openen

Het afgelopen jaar heeft de Federatie Medisch Specialisten een zelfevaluatie-instrument ontwikkeld om aan de veiligheidscultuur binnen de opleiding te werken. Het uitgangspunt is een ‘veiligheidsladder’ die op vier domeinen inzicht geeft in het niveau van de veiligheidscultuur binnen een afdeling. Dit biedt aanknopingspunten om het gesprek over veiligheid aan te gaan en focus te kiezen voor concrete verbeteracties. Tijdens deze workshop krijgen de deelnemers inzicht in het zelfevaluatie-instrument en leren ze hoe ze het kunnen toepassen binnen hun eigen opleiding en afdeling.

De workshop wordt gegeven door Michaël Lansbergen, klinisch fysicus ZGT, decaan en coach en Elise Roerdink, adviseur opleiden Federatie Medisch Specialisten.

Inschrijven en contact uitklapper, klik om te openen

Schrijf je hier in voor het symposium én de inspiratiesessie naar keuze >

Ben je al ingeschreven voor het symposium maar wil je nog je keuze voor een inspiratiesessie doorgeven, klik dan hier >

Heb je een vraag, neem dan contact met ons op via medischevervolgopleidingen@umcutrecht.nl.

Graag tot 15 november!

Programmacommissie OOR Utrecht

Bedankt voor uw reactie!

Heeft deze informatie u geholpen?

Graag horen we van u waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

Werken bij het UMC Utrecht

Contact

Afspraken

Praktisch

umcutrecht.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet