Terug

Taal in het ziekenhuis

Taal in het ziekenhuis is soms lastig te begrijpen. Dat komt vooral door medische termen. Voor uw gezondheid is het belangrijk dat u goed begrijpt wat u leest of wat de zorgverlener u vertelt. Ook vinden wij het belangrijk dat u de juiste informatie krijgt, om zo de juiste beslissingen te maken.

Vertel het ons

Hebt u moeite met de taal in het ziekenhuis en/of met lezen en schrijven? Vertel het ons! U bent niet de enige. Vraag een medewerker van het ziekenhuis gerust om hulp. Op deze pagina leest u alvast wat wij voor u kunnen betekenen. 

Hoe kunnen wij u helpen?

Gastvrouwen en -heren

Wanneer u het UMC Utrecht binnen loopt, staan er gastvrouwen en –heren voor u klaar. U kunt aan hen vertellen wanneer u moeite hebt met lezen en schrijven en vragen stellen. Zij kunnen u bijvoorbeeld de weg wijzen.

De weg vinden in het ziekenhuis

U kunt makkelijk de weg vinden met onze digitale (virtuele) plattegrond. Dit werkt als volgt:

  1. Voer www.umcutrecht.nl/plattegrond in op uw mobiele telefoon
  2. De digitale plattegrond opent
  3. U vult in waar u start (van) en waar u heen wilt (naar).
  4. U klikt op “vind route”

Afspraakherinnering

Als u uw mobiele telefoonnummer aan ons doorgeeft, dan sturen wij u een herinnering voor uw afspraak. U kunt uw mobiele telefoonnummer doorgeven via het patiëntportaal Mijn UMC Utrecht of aan een van onze medewerkers op de poli.

Patiëntportaal Mijn UMC Utrecht

Als patiënt van het UMC Utrecht hebt u toegang tot het patiëntportaal Mijn UMC Utrecht. Dit is een online map (dossier) waar u bijvoorbeeld uw afspraken kunt inzien. Ook staan hier uitslagen van onderzoek en aantekeningen die de dokter heeft gemaakt van jullie gesprek.

Inloggen en meer informatie patiëntportaal Mijn UMC Utrecht

Vindt u Mijn UMC Utrecht lastig? Medewerkers van de ICT Patiëntenhelpdesk kunnen u helpen.  U kunt ze bereiken via:

patientenportaal@umcutrecht.nl

088 75 688 90

Goed voorbereid op gesprek

In het ziekenhuis hebt u vaak gesprekken met zorgverleners. Het kan prettig zijn een gesprek thuis alvast voor te bereiden. Daarom hebben wij per gesprek een aantal tips op een rijtje gezet. U leest welke onderwerpen aan bod komen per gesprek en vindt tips over welke vragen u kunt stellen aan de zorgverlener.

Tips voor gesprekken 

Gesprek opnemen in de spreekkamer

U mag het gesprek met uw zorgverlener in de spreekkamer opnemen. Zo kunt u thuis nog eens rustig luisteren naar de informatie. Een opname van het gesprek kan u helpen om bijvoorbeeld een behandelkeuze te maken. Belangrijk om te weten:

  • Vraag van tevoren toestemming aan uw arts voor opname. Dit is niet verplicht, maar wel netjes.
  • De opname is alleen voor uzelf bedoeld. Zonder toestemming van de zorgverlener mag u de opname niet openbaar delen.

Lees hier meer over uw rechten in de zorg

Luisterboeken lenen

Als u bent opgenomen in het ziekenhuis, kunt u bij de tijdschriftenservice luisterboeken lenen. U kunt luisterboeken bestellen via 088 75 566 11  (maandag tot en met vrijdag, tussen 13.30 en 14.30 uur). Een vrijwilliger brengt dit dezelfde middag naar u toe.

Klik hier voor meer informatie

Filmpje om uw operatie voor te bereiden

Hebt u binnenkort een operatie? Een goede voorbereiding is belangrijk. Om u daarbij te helpen, hebben wij een filmpje gemaakt. U hoort en ziet wat u kunt verwachten, en hoe u zich thuis kunt voorbereiden op een operatie. Het filmpje is beschikbaar in het Nederlands, Engels, Duits, Turks en Arabisch.

Op deze pagina vindt u het filmpje (klik hier)

Patiëntervaringen

In dit filmpje vertellen mensen die moeite hadden met lezen en schrijven over hun ervaringen in het ziekenhuis:

Ervaring met taal in het ziekenhuis

Stichting lezen en schrijven

Hebt u moeite met lezen en schrijven? Geef u dan op voor de lees- en schrijftraining van Stichting Lezen en Schrijven of bel gratis naar 0800 023 4444

Lees- en schrijftraining (klik hier)

Meer informatie Stichting Lezen en Schrijven

Informatie voor medewerkers

Onze medewerkers helpen u graag op weg als u moeite hebt met taal in het ziekenhuis. We ondersteunen onze medewerkers hierbij en bieden ze graag een helpende hand. Daarom hebben we ook voor zorgprofessionals een pagina gemaakt over taal in het ziekenhuis. Hier vinden zij hulpmiddelen en meer informatie over hoe ze u kunnen helpen wanneer u moeite hebt met taal.