English translation for this page is not available

Vorige

Jolanda over het patiëntenportaal

Jolanda over het patiëntenportaal

"Ik vind dat veel meer patiënten gebruik van het portaal moeten maken"

“Iedereen checkt zijn banksaldo en hypotheekgegevens. Dus waarom zou je je medische informatie dan niet nalezen op het patiëntenportaal?” Jolanda Prijs doet dat in ieder geval wél, of beter gezegd die over haar 9-jarig zoontje Jelle.  “Ik vind dat veel meer patiënten gebruik van het portaal moeten maken, zeker die met een chronische ziekte.”

Jelle is geboren met nierproblemen. Op zijn tweede kreeg hij een donornier, afgestaan door zijn moeder. Sindsdien gaat hij iedere zes weken op controle bij de nefroloog en vaker als er tussentijds iets aan de hand is. Omdat hij door de niertransplantatie sneller infecties oploopt, heeft hij regelmatig longproblemen. En alsof dat nog niet genoeg is, heeft hij onlangs lymfeklierkanker gekregen, ook een gevolg van de transplantatie. Daarvoor volgt hij op dit moment een chemokuur.. “We hebben een volle strippenkaart”, zegt Jolanda met gevoel voor understatement.

Superhandig

Ze is heel blij dat ze alle medische informatie over Jelle via patiëntenportaal Mijn UMC Utrecht (zie kader) online kan inzien. Het UMC Utrecht lanceerde het portaal in 2015 als eerste ziekenhuis in Nederland: “Mijn man en ik krijgen soms zoveel informatie, die kan ik niet in een keer bevatten. Daarom vind ik het superhandig dat ik thuis alles nog eens rustig kan nalezen.”

Soms logt Jolanda dagen niet in, soms een paar keer per dag, als Jelle in het WKZ is opgenomen. Ze leest dan vooral de consultverslagen en behandelafspraken die zijn gemaakt en of alle informatie klopt – wat bijna altijd het geval is: “De meeste zorgverleners gaan na 8 uur werken naar huis. En hoe goed de overdracht ook is, wij zijn degenen die 24 uur per dag bij Jelle zijn en dus een compleet beeld hebben.”

Samenwerken

Een andere functionaliteit die Jolanda vaak gebruikt is het inzien van labuitslagen, iedere keer dat Jelle naar de nefroloog is geweest. Dan heeft hij ’s ochtends bloed geprikt en staan rond de middag de scores al in het patiëntenportaal. Voorheen kon het een aantal dagen duren voordat de nefroloog die telefonisch aan haar doorgaf: “Ik begrijp niet alle ins en outs van die uitslagen, maar weet in de loop der jaren wél dat kreatinine de waarde is die aangeeft hoe goed de nieren het doen. Dus een paar uur na de controle zie ik al of Jelle al dan niet in de veilige zone zit. Ik ben dan al voorbereid wanneer ik overleg met de nefroloog heb. Sterker nog, ik weet meestal welk medicatieadvies hij gaat geven.”  

Jolanda vindt dat meer patiënten gebruik moeten maken van het patiëntenportaal: “Zonder meer. Zeker patiënten met een chronische ziekte of in dit geval wij als ouders. We hebben inmiddels zoveel ervaring opgebouwd, dat ik ons gewoon als lid van het behandeld team beschouw. En samenwerken kun je alleen als je dezelfde informatie hebt.”

 

Voordelen patiëntenportaal

Op patiëntenportaal Mijn UMC Utrecht kun je online

  • een vraag stellen via e-consult.
  • (lab)uitslagen inzien zonder vertraging.
  • je medicatieoverzicht bekijken.
  • herhaalrecepten aanvragen.
  • je medisch dossier met onder meer consultverslagen, bekijken.
  • afspraken inzien.

Helpdesk

Heeft u vragen over het gebruik van www.umcutrecht.nl/mijnumcutrecht? Dan staat onze helpdesk patiëntenportaal voor u klaar.

 

088 75 688 90

patientenportaal@umcutrecht.nl 

 Mijn man en ik krijgen soms zoveel informatie, die kan ik niet in een keer bevatten. Daarom vind ik het superhandig dat ik thuis alles nog eens rustig kan nalezen.