English translation for this page is not available

Vorige

Veel gestelde vragen Mijn UMC Utrecht

Let op: Mijn UMC Utrecht is niet geschikt voor spoedvragen.

Op deze pagina hebben wij de meest gestelde vragen over Mijn UMC Utrecht voor u verzameld. Mijn UMC Utrecht is niet geschikt voor spoedvragen. Stuur in geval van nood dus geen e-consult, maar neem altijd telefonisch contact op met de polikliniek waar u in behandeling bent of met uw huisarts.

Inloggen in Mijn UMC Utrecht

Wat heb ik nodig om Mijn UMC Utrecht te gebruiken?

  • een computer of tablet met internetfunctie
  • een DigiD met sms-functie
  • een mobiele telefoon

Hoe kan ik inloggen in Mijn UMC Utrecht?

U kunt in Mijn UMC Utrecht inloggen als u voor een consult of behandeling in het UMC Utrecht bent geweest. Ook moet uw legitimatiebewijs zijn gecontroleerd en geregistreerd in het UMC Utrecht. U kunt inloggen met uw DigiD met sms-functie.

Wat gebeurt er als ik ben ingelogd en ik opeens iets anders moet doen?

Als u geen gebruik maakt van Mijn UMC Utrecht wordt u na 15 minuten automatisch uitgelogd. 

Ik heb problemen met inloggen. Wat kan ik doen?

De meest voorkomende problemen zijn:

  • Uw BSN-nummer is nog niet bekend bij ons. Dit kunt u doorgeven bij de polikliniek waar u onder behandeling bent. 
  • Er is iets met uw DigiD. Lees meer hierover op de website van DigiD.
  • Mogelijk voldoet uw browser en/of besturingssysteem niet aan de nieuwste minimale eisen om in te loggen met DigiD. Het kan zijn dat u uw computer moet upgraden. Hebt u bijvoorbeeld een computer met Internet Explorer 8? Dan moet u uw browser upgraden met Internet Explorer 9.
  • In sommige gevallen is het nodig de 'cookies' bij uw browsegeschiedenis te wissen waarna u weer correct kan inloggen. 

Meer informatie over inloggen

Meer informatie over DigiD

Inloggen op het portaal van iemand anders (als gemachtigde)

Wat is een gemachtigde?

Een gemachtigde is een 'wettelijk vertegenwoordiger' van een patiënt, die namens de patiënt in het patiëntportaal van de patiënt kan kijken. De volgende wettelijk vertegenwoordigers kunnen inloggen op Mijn UMC Utrecht: ouder(s), voogd, mentor en curator.

De gemachtigde kan alles zien en doen in Mijn UMC Utrecht, wat de patiënt ook kan zien en doen.

Hoe krijg ik inzage in Mijn UMC Utrecht van mijn kind?

Ouders en voogden kunnen inzage krijgen in het portaal van hun kind met een machtiging. Zij kunnen dan met hun eigen DigiD met sms-functie inloggen en het medisch dossier van het kind bekijken, e-consulten versturen en herhaalrecepten aanvragen.

Ik wil graag inzage in het portaal van mijn familielid. Kan dat?

Inzage in het patiëntenportaal van iemand anders is voorlopig alleen toegestaan voor ouders (of voogden) en voor curatoren en mentoren met een beschikking van de rechtbank. Dit gaat met een machtiging. Wij onderzoeken of inzage voor een bredere groep (bijvoorbeeld familieleden) ook mogelijk is.

Veiligheid en privacy

Hoe zit het met de veiligheid van mijn gegevens?

Wij gaan op een veilige manier met uw digitale gegevens om, conform de Wet bescherming persoonsgegevens. U kunt zelf bijdragen aan een veilig gebruik van Mijn UMC Utrecht:

  • Log uit op het moment dat u Mijn UMC Utrecht niet meer actief gebruikt en sluit daarna de browser.
  • Ga zorgvuldig om met afdrukken die u maakt van uw gegevens.
  • Uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord zijn strikt persoonlijk. Bewaar deze daarom op een veilige plek.
  • Sla uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord niet op in uw computer, ook al stellen veel computerprogramma’s dit voor. Dit betekent namelijk dat iedereen die toegang heeft tot uw computer, ook uw inlognaam en wachtwoord kan vinden.
  • Gebruik een screensaver. Voorbijgangers kunnen uw gegevens dan niet direct zien als u even weg bent van uw computer.
  • Gebruikt u draadloos internet? Zorg er dan voor dat uw internetmodem of router beveiligd is met encryptie. Dan kan niet iedereen van uw internetverbinding gebruik maken. In de handleiding van uw apparatuur staat hoe u dit kunt doen.

Meer informatie over Mijn UMC Utrecht veilig gebruiken

Hoe zit het met de privacy van mijn gegevens?

Wij willen graag weten hoe vaak Mijn UMC Utrecht wordt gebruikt. Daarom registeren we elke keer dat u inlogt. De gegevens die u invoert in Mijn UMC Utrecht komen in uw medisch dossier.

Wanneer u een e-consult naar uw zorgverlener stuurt, komt deze in uw dossier van het UMC Utrecht. Ook het antwoord van uw zorgverlener komt daarin te staan. De e-consulten zijn inzichtelijk voor die zorgverleners binnen het UMC Utrecht die toegang hebben tot uw dossier.

Meer informatie over privacy en dossiervoering

Met wie heb ik contact op Mijn UMC Utrecht?

Op Mijn UMC Utrecht hebt u, net als tijdens een consult op de polikliniek, contact met een zorgverlener uit uw behandelteam.

Eisen aan uw computer en browser

Met welke computers en tablets kan ik gebruik maken van Mijn UMC Utrecht?

U kunt Mijn UMC Utrecht gebruiken op:

  • Windows computer ( Windows 7 of hoger)
  • Apple computer (MacBook, iMac)
  • Tablets (iPad vanaf versie 2, IPad mini, Nexus 7, Samsung Tab)
  • Smartphone

U moet dan wel de juiste browser gebruiken. 

Ondersteunt Mijn UMC Utrecht alle browsers?

Mijn UMC Utrecht werkt goed op de laatste versies van Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari en Android Browser.

Informatie op Mijn UMC Utrecht

Ik ben jaren geleden in het UMC Utrecht behandeld. Kan ik Mijn UMC Utrecht dan inzien?

Alle patiënten die voor een consult of behandeling in het UMC Utrecht zijn geweest, en bij wie het legitimatiebewijs is gecontroleerd en geregistreerd, kunnen inloggen in Mijn UMC Utrecht.

Kan ik op Mijn UMC Utrecht alle informatie uit mijn medisch dossier inzien?

Mijn UMC Utrecht biedt de mogelijkheid om mee te kijken in gedeeltes van uw medisch dossier. Ook wordt bij een aantal onderdelen pas informatie getoond vanaf 1 januari 2015.

U kunt dus niet alle informatie uit uw medisch dossier zien op Mijn UMC Utrecht. Maar u hebt hier wel recht op. Wilt u uw medisch en verpleegkundig dossier lezen? Dan kunt u een kopie opvragen bij uw arts. Dit moet u schriftelijk doen.

Aanvraagformulier kopie dossier

Ik heb een vraag over een uitslag. Wat moet ik doen?

Uitslagen zijn soms lastig te begrijpen en mogelijk nog niet helemaal compleet. De zorgverlener heeft alle uitslagen nodig om volledig beeld van uw gezondheidssituatie te krijgen. Houdt u er rekening mee dat alle uitslagen direct in uw portaal te zien zijn.

Uw zorgverlener vertelt u tijdens de volgende afspraak wat de uitslagen betekenen. U bepaalt zelf of u de uitslagen vooraf wilt bekijken. Maakt u zich zorgen? Neem dan contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent.

E-consult versturen

Kan ik vanuit huis een vraag stellen aan mijn zorgverlener via e-consult?

Ja, via e-consult kunt u direct een vraag stellen aan uw zorgverlener, zonder dat u daarvoor hoeft te bellen of naar het UMC Utrecht te komen. U kunt het e-consult ook gebruiken om bijwerkingen van medicijnen door te geven of om een foto of brief als bijlage mee te sturen. Het e-consult is niet geschikt om herhaalrecepten aan te vragen. 

Wanneer krijg ik antwoord op mijn vraag via e-consult?

U krijgt zo snel mogelijk antwoord van uw zorgverlener. Soms krijgt u al binnen een paar uur antwoord. Een andere keer duurt dit één of twee dagen. Let op: het e-consult is niet geschikt voor spoed. Bel bij spoed altijd naar de polikliniek waar u onder behandeling bent. 

Kan ik ook bijlagen meesturen met een e-consult?

Ja, soms is het mogelijk om een bijlage toe te voegen aan een e-consult. De knop voor het meesturen van een bijlage (een paperclip) is dan zwart. Als u géén bijlage toe kunt voegen is de paperclip grijs. Let op: een bijlage-bestand mag maximaal 20 mb groot zijn. De bestandsnaam mag maximaal 60 tekens bevatten. Wilt u meerdere bestanden als bijlage meesturen bij uw e-consult? Zet dan deze bestanden bij elkaar op bijvoorbeeld het bureaublad van uw computer. Selecteer ze allemaal en voeg ze tegelijk toe via het paperclipje. 

Vragenlijsten

Ik heb een verzoek gekregen om een vragenlijst in te vullen maar deze kan ik niet vinden (waar vind ik de vragenlijsten?)

De vragenlijsten staan in uw patiëntportaal Mijn UMC Utrecht in het linker menu onder kopje ’Vragenlijsten’

Waar kan ik mijn ingevulde vragenlijst terugvinden?

Wilt u vragenlijsten of dagboeken inkijken die u eerder hebt ingevuld? Klik dan op het tabblad Voltooid. 

Kan ik de vragenlijst ook op papier invullen?

Dat is zeker mogelijk, u kunt dit aangeven bij de polimedewerker dan kunt u de vragenlijst ook thuis per post ontvangen.

Kan ik mijn vragenlijst nog aanpassen?

Onder het kopje 'Vragenlijsten', bij tabblad ’voltooid’ kunt u vragenlijsten of dagboeken bekijken die u eerder hebt ingevuld. Sommige vragenlijsten of dagboeken kunt u nog wijzigen. Dan ziet u een icoon met een vierkantje en een pennetje. Klik op het icoon om te wijzigen. 

Klik op het tabblad 'Te doen' om terug te gaan naar de vragenlijsten en dagboeken die u in kunt vullen.

Ik heb de vragenlijst al ingevuld maar ik krijg alsnog een herinnering om de vragenlijst in te vullen.

Het kan voorkomen dat de vragenlijst nog verwerkt moet worden door de polimedeweker en als u zeker bent dat u de vragenlijst heb ingevuld kunt u de melding negeren.

Overige vragen

Wat betekent het voor mijn behandeling als ik gebruik maak van Mijn UMC Utrecht?

U kunt via Mijn UMC Utrecht contact zoeken met uw zorgverlener wanneer u wilt en vanaf welke plek u wilt. Hierdoor kan het zijn dat u minder vaak naar het ziekenhuis hoeft te komen. 

Voor wie is Mijn UMC Utrecht?

Bent u in het UMC Utrecht geweest voor een consult of behandeling, dan hebt u toegang tot het patiëntenportaal Mijn UMC Utrecht.

Uw legitimatiebewijs moet wel eerst gecontroleerd en geregistreerd zijn in het UMC Utrecht.

Kan ik Mijn UMC Utrecht uitzetten?

Wanneer u Mijn UMC Utrecht niet wilt gebruiken, kunt u aan de zorgverlener vragen om het uit te zetten. U kunt dit niet zelf doen.

Ik had een e-mail van Mijn UMC Utrecht moeten krijgen, maar ik kan deze nergens vinden

Het kan zijn dat e-mails van Mijn UMC Utrecht in uw Spam (ongewenste e-mail) terecht komen. Het gaat dan om:

  • e-consult notificatie e-mail
  • afspraakbevestiging
  • afspraakherinneringsmail

Kijk in uw mailbox dus bij ‘Spam’ als u de e-mail van Mijn UMC Utrecht niet hebt ontvangen.

Ik moet via Mijn UMC Utrecht een vragenlijst invullen. Ik ben nog niet in het UMC Utrecht geweest.

Soms vragen wij patiënten een vragenlijst in te vullen ter voorbereiding van een afspraak. U ziet dan verder nog geen gegevens in uw portaal. Uw volledige portaal wordt pas geactiveerd als u in het UMC Utrecht bent geweest.

Staat uw vraag er niet tussen?

U kunt terecht bij de ICT patiëntenhelpdesk. De helpdesk is te vinden bij de hoofdingang van het UMC Utrecht, tegenover de pinautomaat. 

Vergeet niet in uw e-mail te vermelden:

  • wat is precies het probleem en wanneer deed het zich voor? 
  • over wie gaat het probleem: uzelf (patiënt), uw kind, uzelf als gemachtigde voor uw kind?
  • uw naam en geboortedatum
  • voeg als mogelijk een schermafbeelding of tekst van de foutmelding toe

Met vragen over uw zorg en behandeling kunt u bij uw zorgverlener terecht. 

Bent u uw gebruikersnaam of wachtwoord vergeten? Is uw DigiD verlopen?