Terug

Wat vinden patiënten van ons ziekenhuis?

De ervaringen van patiënten in het UMC Utrecht vertellen ons wat we goed doen en wat beter kan. Daarom doen we onderzoek naar de ervaringen van patiënten, onder andere met de Patiëntervaringsmonitor (PEM). De uitkomsten van het onderzoek gebruiken we om de kwaliteit van onze zorg te verbeteren.

Vragenlijst

Voor het onderzoek naar ervaringen gebruiken we vragenlijsten die we samen met andere UMC’s hebben ontwikkeld. De vragen gaan over acht aspecten van patiëntgerichte zorg, bijvoorbeeld over wat er in het ziekenhuis met u is besproken, de wachttijd voor een afspraak en of u kon meebeslissen over uw behandeling of onderzoek.

Omdat alle UMC’s dezelfde vragenlijsten gebruiken, kunnen we de ervaringen van onze patiënten ook vergelijken met die van andere UMC’s. Zo kunnen we van elkaar leren.

Invullen vragenlijst

Bent u patiënt in het UMC Utrecht en hebben we uw e-mailadres? Dan kan het zijn dat u vanaf 1 mei 2020, per e-mail, een uitnodiging ontvangt om mee te doen aan het onderzoek. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten.

Het onderzoek kan gaan over uw afspraak op de polikliniek of over uw opname. U krijgt maximaal twee keer per jaar een vragenlijst. Tussen het toesturen van de vragenlijsten zit ten minste een half jaar. Volwassenen en kinderen krijgen verschillende vragenlijsten.

Het onderzoek is anoniem

Of u meedoet, beslist u zelf. Wij kunnen niet zien of u meedoet of niet. Als u wel meedoet, dan is dat anoniem. Wij kunnen dus ook niet zien wie welke antwoorden heeft gegeven. Hoe wij omgaan met uw gegevens staat in onze uitgebreide privacyverklaring.

Het onderzoek wordt, in opdracht van het UMC Utrecht, uitgevoerd door Expoints, een onafhankelijk onderzoeksbureau.

Afmelden en vragen

Als u wordt uitgenodigd en niet wilt meedoen, dan kunt u zich afmelden via een link in de uitnodigingsmail. Als u zich afmeldt, dan is dat alleen voor deze vragenlijst. Andere vragenlijsten kunt u nog wel krijgen.

Bekijk ook de antwoorden bij veel gestelde vragen PEM.

Resultaten

In september 2019 is er onderzoek gedaan naar de ervaringen van patiënten met de zorg in het UMC Utrecht. In totaal hebben 4.595 patiënten hun ervaringen gedeeld. Patiënten geven de poliklinische zorg in het UMC Utrecht een 8,5 en de zorg bij opname een 8,4. De resultaten van de PEM geven aan op welke punten de zorg in het UMC Utrecht goed is en op welke punten we de zorg kunnen verbeteren.

Hieronder staan de drie onderwerpen waar patiënten het meest positief over waren en de onderwerpen die door het UMC Utrecht kunnen worden verbeterd.

Polikliniek

Meest positief

  • De informatie over wat patiënten na de afspraak moesten doen. (bijv. een nieuwe afspraak maken of een bezoek aan de huisarts brengen)
  • De mogelijkheid voor familie of naasten om mee te denken en mee te praten over behandeling of onderzoek
  • De hoeveel tijd voor het bespreken van het probleem/de ziekte met de arts of andere zorgverlener

Verbeterpunten

  • Patiënten informeren over de eventuele wachttijd in de polikliniek
  • Informatie over de mogelijke  bijwerkingen van medicijnen
  • Het gebruik van patiëntportaal Mijn UMC Utrecht stimuleren

Opname (verpleegafdelingen)

Meest positief

  • De artsen hebben het patiëntendossier goed gelezen
  • Patiënten voelen zich veilig in het ziekenhuis
  • De respectvolle omgang met patiënten (door de medewerkers in het ziekenhuis)

Verbeterpunten

  • De tijd op de wachtlijst voor een opname
  • De ruimte die patiënten voelen om eigen kennis en ervaring te delen met de zorgverleners 
  • Het gebruik van patiëntportaal Mijn UMC Utrecht stimuleren

Verbeteren van de zorg: waar werken we aan?

We gebruiken de resultaten van de PEM om de zorg- en dienstverlening binnen onze organisatie continu te verbeteren. Zo is er sinds eind oktober 2019 in de wachtruimtes van de poliklinieken op beeldschermen te zien hoe lang de eventuele wachttijd is (per spreekuur/arts).

Ook gaan we onderzoeken hoe  we onze patiënten  zo goed mogelijk kunnen informeren over de werking en mogelijke bijwerkingen van medicijnen.

Het UMC Utrecht werkt continu aan het verhogen van het gebruik van patiëntportaal Mijn UMC Utrecht. Mijn UMC Utrecht wordt ook dit jaar uitgebreid met nieuwe mogelijkheden, bijvoorbeeld het online maken van afspraken voor een bezoek aan de polikliniek. Het UMC Utrecht zal steeds meer belangrijke informatie aan patiënten opnemen in Mijn UMC Utrecht zodat patiënten daar alle relevante informatie kunnen terugvinden en nalezen.

Afdelingen in het UMC Utrecht  kunnen de PEM resultaten van elkaar zien en zo van elkaar leren. Door ervaringen uit te wisselen kunnen succesvolle verbeteracties gedeeld worden in het ziekenhuis. Op deze manier helpen patiënten ons ziekenhuis om de zorg continu te verbeteren.

De PEM wordt uitgevoerd in samenwerking met de andere academische ziekenhuizen in Nederland. Omdat alle UMC’s dezelfde vragenlijsten gebruiken, kunnen we de ervaringen van onze patiënten ook vergelijken met die van andere UMC’s. Klik hier voor meer informatie daarover.