English translation for this page is not available

Vorige

M.V. (Maretha) de Jonge

Hoogleraar Orthopedagogiek, cognitief gedragstherapeut, Gezondheidszorgpsycholoog

Aandachtsgebieden

  • Autisme spectrum stoornissen en selectief mutisme

Afdelingen / poliklinieken

Wetenschappelijk onderzoek

  • Cognitie en gedrag van mensen met autisme spectrum stoornissen. Hierbij werkt ze nauw samen met haar collega’s die kijken naar genetische factoren en hersenontwikkeling. Gezamenlijk proberen zij te begrijpen hoe specifieke genetische variaties kunnen leiden tot veranderingen in hersenontwikkeling en uiteindelijk tot gedrag dat we zien bij kinderen met autisme spectrum stoornissen.
  • De toepasbaarheid van de bovengenoemde diagnostische instrumenten (ADI en ADOS) in de Nederlandse populatie.
  • Kinderen met selectief mutisme: wat kenmerkt hen en hoe ontwikkelen zij zich gedurende en na behandeling? Daarbij onderzoekt ze ook de bruikbaarheid en effectiviteit van het behandelprogramma ‘Spreekt voor zich’.

Publicaties

  • De Jonge, M, de Pagter, J.D., Van Braam van Vloten-Hairwassers, H.M.W. Dapper worden in het Luiderslot, accepted Kind en Adolescent Praktijk.
  • de Bildt A, Oosterling IJ, van Lang ND, Kuijper S, Dekker V, Sytema S, Oerlemans AM, van Steijn DJ, Visser JC, Rommelse NN, Minderaa RB, van Engeland H, van der Gaag RJ, Buitelaar JK, de Jonge MV. How to Use the ADI-R for Classifying Autism Spectrum Disorders? Psychometric Properties of Criteria from the Literature in 1,204 Dutch Children. J Autism Dev Disord. 2013 Feb 9. [Epub ahead of print
  • Pinto D, Pagnamenta AT, Klei L, Anney R, Merico D, Regan R, et al., Functional impact of global rare copy number variation in autism spectrum disorders. Nature. 2010 Jul 15;466(7304):368-72. Epub 2010 Jun 9.
  • De Jonge, M, de Pagter, J.D., Van Braam van Vloten-Hairwassers, H.M.W. ‘Selectief mutisme behandelen, dat spreekt voor zich’ Tijdschrift Signaal nr 82, jaargang 22, eerste nummer 2013
  • I Oosterling, N Rommelse, M de Jonge, RJ van der Gaag, S Swinkels, S Roos, J Visser and J Buitelaar. How useful is the Social Communication Questionnaire in infants and toddlers at risk for Autism Spectrum Disorder? Journal of child psychology and psychiatry and allied disciplines, 2010, 51(11), 1260-1268. Epub: July 2010

Biografie

  • Maretha de Jonge studeerde Orthopedagogiek aan de Universiteit Utrecht. In 1995 kwam zij bij het UMC Utrecht en organiseerde onderzoeksprojecten op gebied van autisme en genetica. Zij maakte daarvoor deel uit van een internationale onderzoeksgroep.
  • In 2006 promoveerde zij op een onderzoek naar milde gedrags- en cognitieve kenmerken (endofenotypische kenmerken) bij familieleden van mensen met autisme spectrum stoornissen.
  • Tijdens haar promotieonderzoek volgde zij de opleiding tot gezondheidszorg-psycholoog (BIG-geregistreerd) en tot cognitief gedragstherapeut (VGCT-geregistreerd). Ook werd zij opgeleid tot internationaal trainer in diagnostische instrumenten op gebied van autisme, namelijk de Autisme Diagnostic Interview (ADI) en de Autisme Diagnostic Observation Schedule (ADOS). Samen met een collega uit Groningen zorgde ze voor een Nederlandse vertaling en voor landelijke cursussen.
  • Haar huidige werk bestaat onder andere uit diagnostiek en behandeling van kinderen en jongeren met ontwikkelingsstoornissen. Haar specialisaties zijn autisme spectrum stoornissen en selectief mutisme wat valt onder het speerpunt ontwikkelingsstoornissen. Voor kinderen met selectief mutisme en hun omgeving ontwikkelde zij het online behandelprogramma ‘Spreekt voor zich’. Dit is een ‘blended interventie’, dat wil zeggen dat het een combinatie is van contacten met een therapeut en online elementen, waaronder een webportaal en een computerspel (applied game)