|Corona

20000 deelnemers voor COVIDRED onderzoek gezocht

20000 deelnemers voor COVIDRED onderzoek gezocht

Deze maand is in UMC Utrecht een onderzoek gestart om te kijken of een ‘slimme’ armband kan helpen in de strijd tegen corona. De ‘slimme’ armband meet continu de veranderingen van fysiologische parameters zoals temperatuur, hartslag en ademhaling. Een verandering in deze indicatoren kan duiden op een besmetting met COVID-19. Zo zou de armband een besmetting kunnen signaleren, dagen voordat de drager symptomen heeft.

Voor het COVID-RED onderzoek worden in totaal 20.000 deelnemers gezocht. Iedereen die ouder is dan 18 jaar kan zich aanmelden via https://www.covid-red.eu/

Hoe eerder, hoe beter
Rick Grobbee is hoogleraar Klinische epidemiologie in het UMC Utrecht en leidt het COVID-RED onderzoek. Grobbee: “Een hogere temperatuur kan duiden op beginnende koorts, en daarnaast hebben kuchen en benauwdheid direct effect op de ademhaling. Een verandering van deze factoren samen kan wijzen op een besmetting met COVID-19. De drager van de armband krijgt dan direct een seintje en moet zich snel laten testen. Dit is het eerste smart device dat real time gegevens verwerkt. En dat is belangrijk want wanneer je in een vroegtijdig stadium al een COVID19-besmetting detecteert, kun je direct in quarantaine en daarmee is de kans kleiner dat je een ander besmet. Deze technologie zou een belangrijke rol kunnen spelen bij het indammen van deze pandemie, en het signaleren van infectieziekten in de toekomst.”

Slapend deelnemen, hoe werkt het?
Deelnemers aan het COVID-RED onderzoek krijgen kosteloos een ‘slimme armband’ thuisgestuurd. De deelnemer draagt de armband elke nacht. ‘s Ochtends worden de gegevens gesynchroniseerd met een speciaal ontwikkelde app. Eén keer in de twee weken beantwoordt de deelnemer een korte vragenlijst. De deelnemer krijgt vier keer het verzoek om een paar druppels bloed af te nemen. Het onderzoek duurt maximaal negen maanden.

De Ava-armband is een bestaand product dat normaal gesproken wordt gebruikt door vrouwen om de vruchtbaarheid te monitoren. 

Brede samenwerking
Aan COVID-RED nemen negen internationale partners deel, maar het onderzoek vindt grotendeels in Nederland plaats. Het Europese Innovative Medicines lnitiative (IMI) heeft een subsidie van tien miljoen euro verstrekt voor dit onderzoek.

Dit onderzoek ontvangt steun van de EU/EFPIAInnovative Medicines Initiative [2] Joint Undertaking COVID-RED grant no 101005177.  

Reacties

Marian Bouthoorn,

Er staat in het artikel dat er bloed afgenomen moet worden. Moet dit gebeuren in het UMC.

Reageer

Redactie,

Beste Marian Bouthoorn, de deelnemers krijgen een startpakket toegestuurd met daarin de armband + 4 vingerpriksetjes en instructie hoe thuis bloed af te nemen en op te sturen.

Reageer

Joke Westphal,

Krijg je met de bloedtest ook te weten of je misschien al corona hebt gehad?

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Ria Belling-Beckerman,

Kunnen ook mensen 70+ meedoen met gezonheids problemen

Reageer

Redactie,

Ja, hoor dat is geen probleem.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Eveline Corvers ,

Hoe eerder we weer normaal kunnen functioneren met zn allen.. Hoe beter. Ja hoor.. Ik doe graag mee

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Joyce Michielsen,

Ik heb interesse als testpersoon gr Joyce

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

I. de bake,

Ik ben in de overgang en vooral snachts opvliegers. Kan ik dan ook meedoen en meet de armband wel juist.

Reageer

Redactie,

Ja, hoor mits u in totaal minimaal aan vier uur slaap komt.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Egbert ,

Ben 70+ , doe al 14 dagen mee en het werkt heel eenvoudig. Ben op 'advies' van de app één keer door de GGD getest: negatief. Belangrijk is om het instructieboekje en de info op website goed te lezen.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Jeroen Kuiper,

Het bandje is niet bruikbaar voor mensen met polsomvang van meer dan 21,5 cm

Reageer

COVID-RED project,

Ondanks dat het bandje niet bruikbaar is, kunnen mensen met een grotere polsomvang wel deelnemen aan de studie. De meest comfortabele oplossing is om tijdens het onderzoek een zweetbandje of iets vergelijkbaars om de armband te dragen zodat de armband alsnog contact maakt met uw pols. U hoeft het armbandje dan niet met het bandje vast te maken. Werkt deze oplossing niet? Neem dan contact op met de helpdesk en dan helpen wij u verder.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Annette,

Ik ben nooit positief getest, maar ben al wel vanaf maart 2020 bezig om te herstellen. Toen werd niet getest mits opname in het ziekenhuis, maar dat hebben we kunnen voorkomen. Kan ik meedoen?

Reageer

Redactie,

Zolang er geen positieve test is geweest, kunt u gewoon meedoen.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Ineke Veekens ,

Ik ben 1 keer gevaccineerd met AstraZeneca, kan ik ook meedoen.

Reageer

Redactie,

Ja, dat is geen probleem.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Yvonne Jansen,

Hallo, ik werk in de zorg en ben 1 x geeent met Astra Zeneca en de mensen waarmee ik werk 2 x met pfeizer. Ik ben 63 jaar, vrouw en heb licht COPD. Ik wil wel meedoen met deze test. Vriendelijke groeten. Yvonne Jansen

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Judie,

Ik zou me graag op willen geven maar de website lijkt niet te werken. Kunnen jullie mij helpen?

Reageer

Redactie,

Door enorme drukte hadden we vorige week even een storing. Nu zou u zich gewoon weer moeten kunnen opgeven.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Helena Stuive,

Ik ben volledig gevaccineerd met het Pfyser vaccin, mag je dan ook mee doen?

Reageer

Redactie,

Ja hoor, dat is geen probleem.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Janet,

Dit onderzoek stopt op 1 april?

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Redactie,

Het onderzoek stopt pas in november 2021 en niet op 1 april.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Louk,

Inderdaad een goeie: ik ben ook benieuwd of deze site na morgen nog wel bestaat ;) Het viel me ook al op dat hier alleen vrouwen reageren; mogen mannen eigenlijk wel meedoen? Zelf verzamel ik deze data (hartslag, ademhaling, temperatuur en saturatie) al een jaar met mijn Garmin Venu. Zou het niet interessant zijn voor het onderzoek om deze data ook mee te nemen in het onderzoek, al is het alleen maar ter vergelijking?

Reageer

COVID-RED project,

Mannen zijn zeker ook welkom om mee te doen! Op dit moment wordt inderdaad alleen de data van de Ava armband meegenomen in het onderzoek. Hoewel data van andere gezondheidstrackers ook interessant is, valt dit op dit moment buiten het bereik van dit project.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Jeannette,

Kan ik tussentijds stoppen

Reageer

Redactie,

Het is mogelijk om op ieder moment te stoppen in het onderzoek. De gegevens van de deelnemer zullen tot het moment van uitschrijving gebruikt en geanalyseerd worden.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Mariel,

Zojuist het pakket ontvangen! Welke datum start het onderzoek? Want als ik gebruikrsnaam en ww invoer in de app dan zegt het dat dit nog niet beschikbaar is voor publiek

Reageer

COVID-RED project,

Excuus voor de vertraagde reactie. Het onderzoek is al gestart dus u zou al toegang moeten hebben in de app. Mocht dit probleem nog steeds spelen, neem dan contact op met de helpdesk: Telefoon: 030-7602424 - Mail: Covid-red@juliusclinical.com. De helpdesk is geopend op werkdagen van 8.30 – 17.00.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Mevr. Jenneke Holleman,

Wil graag meedoen met COVID Red maar aanmelden lukt niet op mijn mobiel nog op mijn chromebook. Steeds de melding dat ik het later moet proberen. Jenneke Holleman

Reageer

COVID-RED project,

Fijn dat u mee wilt doen! Hopelijk is het aanmelden inmiddels gelukt. Zo niet, neem dan alstublieft contact op met de helpdesk. Telefoon: 030-7602424 - Mail: Covid-red@juliusclinical.com. De helpdesk is geopend op werkdagen van 8.30 – 17.00.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Leslie,

Ik zou graag mee willen doen, ben vrouw van 56 en niet ingeënt. Heb verschillende allergieën, mag je dan nog meedoen?

Reageer

COVID-RED project,

In principe zijn allergieën geen reden om niet mee te kunnen doen. Mocht het gebeuren dat u toch een allergische reactie krijgt op de armband, dan kunt u altijd stoppen met de studie.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Moesker,

Ik ben 6 maanden zwanger, kan ik ook gewoon mee doen?

Reageer

COVID-RED project,

Helaas is het niet mogelijk om deel te nemen aan de studie tijdens de zwangerschap.

Reageer

COVID-RED project,

Helaas is het niet mogelijk om deel te nemen aan de studie tijdens de zwangerschap.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Mark,

Pakket ontvangen en de app gedownload. Nu blijkt dat ik me niet kan registreren. Doe ik iets verkeerd?

Reageer

COVID-RED project,

Bedankt voor het bericht. Voor problemen met de app kunt u contact opnemen via https://www.covid-red.eu/ava/

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

ingrid de man,

ik ben 62 jaar en parkinsonpatient met dbs en neurostimulator. kan ik meedoen?

Reageer

COVID-RED project,

Bedankt voor uw interesse! Helaas kunt u niet deelnemen aan de studie als u een elektronisch implantaat heeft.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Nathashia ,

Kan ik nog deelnemen?

Reageer

COVID-RED project,

Jazeker, je kunt je aanmelden via: https://covid-red.studiedeelname.nl/

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Carl Sas,

Pakketje ontvangen. App gedownload, polsbandje opgeladen, maar helaas lukt het synchroniseren niet ...... Zijn er problemen, en zo ja wanneer is dit opgelost?

Reageer

COVID-RED project,

Bedankt voor het deelnemen! Voor problemen met de app kunt u contact opnemen via https://www.covid-red.eu/ava/

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Katinka,

Ik heb de ziekte van crohn en copd kan ik dan toch meedoen

Reageer

COVID-RED project,

Dit zou geen probleem moeten zijn voor de studie. Voor het complete lijstje met in- en exclusie criteria, kijkt u op https://www.covid-red.eu/deelnemen/ onder 'ben ik geschikt voor deelname'.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Kees Witteman,

Ik zag het vandaag voor het eerst, toen ik me aangemeld had vroeg ik me opeens af of het geen 1 april grap was

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Marian,

Waarop wordt het bloed precies getest? Ontvang je hier zelf ook uitslagen van?

Reageer

COVID-RED project,

Het bloed wordt getest op de aanwezigheid van antistoffen. Als de uitslag van de test bekend is, dan sturen wij die per e-mail naar u toe. Let op: niet alle vingerprik tests worden direct uitgevoerd. Het testen gebeurt alleen indien daar aanleiding toe is. Het kan dus voorkomen dat u geen resultaat ontvangt.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Wanyee Van der Meulen,

Ik wil graag mee doen maar de registratie gaat niet verder hij zegt telkens dat ik het later nog een keer moet proberen kunnen jullie mij helpen?

Reageer

COVID-RED project,

Wat fijn dat u mee wilt doen! Soms werkt het aanmelden beter op een laptop dan op een mobiel apparaat. Als u dit al geprobeerd heeft, neem dan contact op met de helpdesk. Telefoon: 030-7602424 - Mail: Covid-red@juliusclinical.com. De helpdesk is geopend op werkdagen van 8.30 – 17.00.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Jolanda Kruijk,

Zal graag meedoen maar kan mij ook niet aanmelden via de site

Reageer

COVID-RED project,

Bedankt voor uw interesse. Soms werkt het aanmelden beter op een laptop dan op een mobiel apparaat. Als u dit al geprobeerd heeft, neem dan contact op met de helpdesk. Telefoon: 030-7602424 - Mail: Covid-red@juliusclinical.com. De helpdesk is geopend op werkdagen van 8.30 – 17.00.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Marijke lancee,

Heb het pakket vandaag ontvangen.Had gedacht dat ik het 1x in de week moet invullen.Maar iedere dag.Ik moet smorgens al om 6.15 op om te beginnen om 7.30,UMC,. Nu wil ik er vanaf zien.Te veel werk als ik 5 ochtenden werk.En tot november. Waar kan ik het volledige pakket in het UMC inleveren.Neem ik het mee naar mijn werk,sorrt

Reageer

Judith ,

Het invullen kost je in de ochtend een minuut. Even aanvinken of je Corona gerelateerde klachten hebt, of je medicijnen heb gebruikt, alcohol en/of drugs gebruikt hebt, en eventueel menstruatie. De eerste vragen lijst kostte me een paar minuten.

Reageer

COVID-RED project,

Bedankt voor uw deelname en jammer dat het niet is verlopen zoals verwacht. Als u tussentijds wilt stoppen met de studie, kunt u dit aangeven bij de COVID-RED helpdesk en zij zullen u de informatie geven voor het terugsturen van de armband. Telefoon: 030-7602424 - Mail: Covid-red@juliusclinical.com. De helpdesk is geopend op werkdagen van 8.30 – 17.00.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Anne-Marie ,

Vanaf eind mei werk ik voor 3 mnd in Zwitserland. Ik kom in die periode 2x naar Nederland. Kan ik meedoen?

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Boaz,

Waarom mogen mensen niet meedoen die al positief getest zijn?

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Sandra ,

Bij mij blijft het paarse lampje branden Hoe gaat dat uit?

Reageer

COVID-RED project,

Fijn dat je mee doet! Voor problemen met de app en/of de armband kun je contact opnemen via https://www.covid-red.eu/ava/

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Ellen,

Ik heb de armband al icm de ava app. Kan ik deze armband ook inzetten voor dit onderzoek ?

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Hans-Peter den Boer,

Onder het kopje ''Ben ik geschikt voor deelname'' staat dat je niet mee kunt doen als je ook aan een andere COVID-19 studie meedoet. Ik doe mee aan het PIENTER onderzoek vh RIVM waarbij ik niet meer hoef te doen dan af en toe een buisje bloed opsturen + vragenlijst invullen. Telt dit ook als ''andere COVID-19 studie''?

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Reageer