Terug

Afspraak maken en wijzigen

Op deze pagina leest u hoe u een afspraak kunt maken  en wijzigen, waar u rekening mee moet houden als u een afspraak hebt. Daarnaast vindt u hier meer informatie over wachttijden en de kosten van ziekenhuiszorg.

Afspraken tijdens corona

Omdat wij ook patiënten met het coronavirus opnemen, kunnen helaas niet alle geplande afspraken en behandelingen doorgaan op de manier die u van ons gewend bent. Uiteraard leveren we wel alle spoedeisende zorg en behandelingen die niet uitgesteld kunnen worden.

Als u binnenkort een afspraak bij ons hebt die niet doorgaat, nemen wij contact met u op. Uw afspraak is misschien te vervangen door een telefonisch consult of een e-consult. Uw behandelend arts bekijkt wat passend en veilig is voor uw situatie. Als het belangrijk is dat u de arts ziet, dan kunt u  veilig naar het UMC Utrecht komen. Daar zorgen wij voor.

Hebt u niets van ons gehoord? Dan gaat uw afspraak gewoon door. Als u griepachtige of verkoudheidsklachten hebt, dan horen wij dat graag vooraf.  

Afspraak maken en wijzigen

Een afspraak maakt u met de polikliniek waar uw zorgvraag onder valt. Voor het maken van een eerste afspraak hebt u meestal een brief nodig van een verwijzend arts (bijvoorbeeld uw huisarts).

Afspraak verplaatsen of afzeggen

Als u een afspraak wil verplaatsen of afzeggen, geef dit dan zo snel mogelijk door bij de polikliniek waar u de afspraak hebt. We kunnen dan nog iemand anders inplannen. In overleg maken wij een nieuwe afspraak met u.

Afspraakherinnering

U ontvangt vier dagen voor uw afspraak of opname een herinnering via sms en/of email. Is uw afspraak binnen vier dagen gepland? Dan ontvangt u een herinnering op de dag dat wij de afspraak voor u inplannen. Wilt u liever geen herinnering ontvangen? U kunt dat gemakkelijk zelf wijzigen via Mijn UMC Utrecht of via de polikliniek waar u onder behandeling bent.

Feestdagen - afwijkende bezoektijden

Op feestdagen gelden er gewijzigde openingstijden en zijn poliklinieken gesloten. In 2020 geldt dit voor onderstaande data.

  • Pasen: 12 & 13 april 2020
  • Bevrijdingsdag: 5 mei 2020
  • Hemelvaartsdag: 21 mei 2020
  • Pinksteren: 31 mei & 1 juni 2020
  • Kerst: 25 & 26 december 2020

Op deze data zijn onze poliklinieken gesloten. 

Spoedgevallen gaan natuurlijk wel altijd door.

Vragen beantwoorden voor bezoek

Het kan zijn dat u ongemerkt een bacterie bij u draagt en wij voorzorgsmaatregelen moeten nemen. Lees daarom de onderstaande vragen voor ieder ziekenhuis bezoek. Neem contact op met de polikliniek als u één of meer van de volgende vragen met JA kunt beantwoorden. 

  • Is bij u een ziekenhuisbacterie aangetoond (zoals MRSA, VRE, Acinetobacter, MRGNS of ESBL)?
  • Bent u de laatste twee maanden opgenomen geweest in een ander Nederlands ziekenhuis én was er op die afdeling een uitbraak met een ziekenhuisbacterie?
  • Bent u de laatste twee maanden in een buitenlands ziekenhuis of buitenlandse zorginstelling geweest voor opname, onderzoek of behandeling?
  • Woont u of werkt u op een bedrijf met varkens, vleeskalveren of vleespluimvee?
  • Woont u bij of bent u verzorger van iemand bij wie de MRSA-bacterie is aangetoond?
  • Hebt u de afgelopen twee maanden gewoond in een opvang of instelling voor asielzoekers?

Wachttijden verschillen per polikliniek.

Lees meer

Kosten

Hebt u binnenkort een afspraak in het UMC Utrecht? Houd er dan rekening mee dat u ziekenhuiszorg soms deels zelf moet betalen. Dit hangt af van de verzekering die u hebt. Wij raden u daarom aan om contact op te nemen met uw zorgverzekeraar voordat u een afspraak maakt bij het UMC Utrecht. Uw zorgverzekeraar kent de voorwaarden van uw polis en kan u vertellen met welke ziekenhuizen zij een contract hebben afgesloten.