Terug

Wachttijden

Wachttijden

In elk ziekenhuis bestaan er wachttijden. Dit betekent dat u niet altijd direct terecht kunt voor een afspraak op de polikliniek, voor een onderzoek, behandeling of operatie, als uw situatie niet acuut is. Soms moet u enige tijd wachten voordat uw behandeling kan beginnen. 

Uw wachttijd polikliniek uitklapper, klik om te openen

Wilt u weten hoe snel u terechtkunt bij de polikliniek? Kijk dan op de pagina over uw polikliniek of de wachttijd bekend is. De wachttijd is altijd een schatting en kan dus langer of korter zijn dan hier staat vermeld. 

Wachttijd voor operaties uitklapper, klik om te openen

Als u geopereerd moet worden, wilt u het liefst zo snel mogelijk aan de beurt zijn. Voor sommige operaties is de wachttijd nu in het hele land langer dan normaal. Dit is vervelend, en helaas is dit ook in het UMC Utrecht het geval. Patiënten die direct zorg nodig hebben, hoeven nooit te wachten en worden altijd zo snel mogelijk geholpen. Maar patiënten die in aanmerking komen voor moeilijke, gespecialiseerde behandelingen – bijvoorbeeld operaties aan de urinewegen of kaak- en borstreconstructies - wachten helaas soms al heel erg lang. Lees waarom de wachttijden soms hoog oplopen.   

Wachttijd voor onderzoeken en behandelingen uitklapper, klik om te openen

Als er een wachttijd bekend is voor onderzoeken of behandelingen, dan vermelden we dat altijd op de website. Voor veel onderzoeken en behandelingen weten wij helaas de wachttijd niet. 

Wachttijden zoeken voor een onderzoek of een behandeling (indicatie)

Waarom moeten sommige patiënten lang wachten? uitklapper, klik om te openen

Wachttijden in ziekenhuizen ontstaan doordat er meer patiënten zijn dan het ziekenhuis kan behandelen. De snelheid waarmee patiënten geholpen worden, hangt af van de medische noodzaak van de behandeling. Bij spoed is er geen wachttijd. Sommige patiënten wachten echter al lang, dit kan verschillende redenen hebben: 

  • Steeds meer mensen hebben zorg nodig, onder andere doordat mensen in Nederland steeds ouder worden. 
  • Voor gespecialiseerde zorg zijn soms maar enkele specialisten in heel Nederland beschikbaar, wat snel leidt tot wachtlijsten. 
  • Voordat corona in het voorjaar van 2020 uitbrak, waren er al wachtlijsten door een tekort aan zorgmedewerkers. Door de coronacrisis zijn de wachtlijsten alleen maar opgelopen. Ook zijn er nog steeds te weinig zorgmedewerkers.  

Wij vinden het heel vervelend dat u lang op een behandeling moet wachten. Wij doen er alles aan om u en al onze patiënten zo goed mogelijk te helpen. Voor deze moeilijke situatie vragen wij uw begrip. De zorg is en blijft mensenwerk.

Contact opnemen met uw behandelaar uitklapper, klik om te openen

Als u zich zorgen maakt of uw klachten verergeren, kunt u altijd persoonlijk contact op nemen met één van uw behandelaren. Dit kan via het patiëntportaal Mijn UMC Utrecht.

Wachtlijstbemiddeling uitklapper, klik om te openen

Wist u dat u via de wachtlijstbemiddelingsservice samen met uw zorgverzekeraar kunt kijken, waar u eerder de zorg kunt ontvangen, die u nodig heeft? Deze service bieden zorgverzekeraars gratis aan. Hier vindt u een overzicht van de zorgbemiddeling van alle zorgverzekeraars. De maximaal aanvaardbare wachttijd die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk is overeengekomen (de Treeknorm) voor een afspraak is 4 weken. Voor een behandeling is de maximaal aanvaardbare wachttijd 7 weken.

Bedankt voor uw reactie!

Heeft deze informatie u geholpen?

Graag horen we van u waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

Werken bij het UMC Utrecht

Contact

Afspraken

Praktisch

umcutrecht.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet