Terug

Wachttijden

Wachttijden

In ieder ziekenhuis zijn er wachttijden. Dit houdt in dat u niet altijd direct terecht kunt voor een afspraak op de polikliniek. Ook kan het zijn dat u enige tijd moet wachten voordat een bepaalde behandeling kan beginnen.

Uw wachttijd polikliniek uitklapper, klik om te openen

Wilt u weten hoe snel u terechtkunt bij de polikliniek? Kijk dan bij de pagina over uw polikliniek of de wachttijd bekend is. De wachttijd is altijd een schatting en kan dus meer of minder zijn dan er staat.

Te lange wachttijd uitklapper, klik om te openen

De wachttijden kunnen door de coronamaatregelen oplopen. Als u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact met ons opnemen of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling, zodat u mogelijk sneller geholpen kunt worden. 

De maximaal aanvaardbare wachttijd voor een afspraak is 4 weken. Voor een behandeling is de maximaal aanvaardbare wachttijd 7 weken. Dat hebben alle zorgaanbieders en zorgverzekeraars samen afgesproken in de Treeknorm. 

Wachttijd voor onderzoeken en behandelingen uitklapper, klik om te openen

Wilt u weten of er voor uw onderzoek of behandeling een wachttijd bekend is? Kijk dan bij de pagina over het betreffende onderzoek of de behandeling of de wachttijd bekend is. Voor de meeste onderzoeken en behandelingen is er geen wachttijd bekend. Als er wel een wachttijd bekend is, vermelden we dat op de website. 

Wachttijden zoeken voor een onderzoek of een behandeling.

Waarom wachttijden uitklapper, klik om te openen

Wachttijden ontstaan als er meer patiënten zijn dan het ziekenhuis kan behandelen. Dit heeft de volgende redenen:

  • Steeds meer mensen hebben zorg nodig, doordat mensen in Nederland steeds ouder worden.
  • Als de vraag naar zorg snel stijgt, zijn er soms onvoldoende mensen en middelen beschikbaar zijn om de behandeling snel uit te voeren.
  • Soms kan maar één of kunnen enkele specialisten in heel Nederland de zorg geven. Er ontstaat dan al snel een wachttijd.

Verschillende wachttijden uitklapper, klik om te openen

De wachttijd verschilt per patiënt. Hiervoor zijn verschillende redenen:

  • De arts bepaalt hoe snel u naar het ziekenhuis moet komen afhankelijk van de medische noodzaak. Hebt u met spoed hulp nodig, dan is er geen wachttijd.
  • Soms kunt u voor een behandeling ook in een ander ziekenhuis terecht waar de wachttijd korter is. Soms kan een behandeling alleen in het UMC Utrecht plaatsvinden en geldt er een wachttijd.

Bedankt voor uw reactie!

Heeft deze informatie u geholpen?

Graag horen we van u waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

Werken bij het UMC Utrecht

Contact

Afspraken

Praktisch

umcutrecht.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet