|Corona

Effect COVID-19-vaccin bij afweerstoornis

Effect COVID-19-vaccin bij afweerstoornis

Afgelopen week is in het UMC Utrecht en in zes andere academische centra een studie begonnen naar de effecten van COVID-19-vaccinatie bij patiënten met een aangeboren of erfelijke (primaire) afweerstoornis. Deze VACOPID-studie is geïnitieerd door het Erasmus MC en het UMC Utrecht en wordt gefinancierd met een subsidie van Zon MW. In totaal worden er 500 patiënten en 200 controlepersonen onderzocht.

Pauline Ellerbroek, internist-infectioloog in het UMC Utrecht: “Het belangrijkste doel van dit onderzoek is om na te gaan of de aanmaak van antistoffen tegen het coronavirus na COVID-19-vaccinatie bij patiënten met een aangeboren of erfelijke immuundeficiëntie even goed is als bij gezonde personen. Daarnaast willen we ook de vorming van afweercellen na de vaccinatie en het optreden van bijwerkingen van de vaccinatie bestuderen.”

Zwaarder getroffen door COVID-19
Inmiddels is duidelijk dat vooral mensen met een zwakker immuunsysteem, zoals ouderen, een verhoogd risico lopen op een ernstig verloop van COVID-19. Patiënten met een aangeboren of erfelijke immuundeficiëntie hebben ook een minder goed werkend of in sommige gevallen bijna niet werkend immuunsysteem. Pauline: “In het Verenigd Koninkrijk is onderzoek gedaan naar het verloop van COVID-19 bij patiënten met een ernstige erfelijke of aangeboren immuundeficiëntie. Deze patiënten lijken zwaarder te worden getroffen door dit virus. De COVID-19-vaccins zijn goedgekeurd voor gebruik in de algemene bevolking, maar hoe goed deze vaccins werken bij patiënten met een aangeboren of erfelijke immuundeficiëntie is nog niet bekend. Dat moet dus blijken uit dit onderzoek.”

Afweerreactie bepalen
Pauline: “Afgelopen week zijn we gestart met het onderzoek dat een jaar zal duren. Deze week begint ook de vaccinatie van de groep kwetsbare patiënten, waar onze doelgroep onderdeel van uitmaakt. De deelnemers aan de VACOPID-studie krijgen twee keer het Moderna-vaccin toegediend en er wordt op vijf momenten bloed afgenomen om de afweerreactie te bepalen. Ook volgen we of patiënten toch COVID-19 ontwikkelen, ondanks vaccinatie.”

Reacties

jolande meurkens,

Geweldig jullie onderzoek, nemen jullie de mensen zoals ik (Hashimoto, PSC, RPF en Meningeoom) ook mee in het onderzoek? Of kunnen jullie mij iets meer info geven over het krijgen van de vaccinatie mbt mijn aandoeningen. Ik ben bang dat ik er nog een auto-immuun aandoeninge bij krijg. vriendelijke groet, Jolande

Reageer

Redactie,

Beste Jolande Meurkens, dank voor uw reactie. Het onderzoek is voor patiënten met een aangeboren imuundeficientie , daartoe behoort de diagnoses die u noemt niet.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Eduard van Beers,

Heel mooi en belangrijk onderzoek. Binnen het umcu behandelen we veel volwassenen en kinderen met afweerstoornissen. Succes!

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

TC de Boer,

Ik 64 jaar. Als kind hersenvliesontsteking gehad en op randje van de dood gelegen. Daarna nooit gevaccineerd, werd verboden door artsen. Ook op latere leeftijd. Heb dus geen enkele vaccinatie gehad in mijn leven. Wel kwetsbare groep met longaandoening en hartafwijkingen en immuundeficientie Neem nooit de griepprik. Durf ook geen vaccinatie tegen Corona nu. Behandelend arts durft ook geen uitspraak te doen volgens assistente. Wat moet/kan ik nu doen?

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Marjon Pijl,

Wat geweldig dat dit onderzoek gestart is! Ik heb een tekort aan leukocyten en alle lymfocyten. Wordt dit beeld ook in het onderzoek betrokken? Is het mogelijk op de hoogte te worden gehouden van het verloop en de resultaten van het onderzoek? Hartelijk dank voor uw reactie.

Reageer

Redactie,

Beste mw. Pijl, De aandoening die u beschrijft wordt niet in het onderzoek onderzocht. Het gaat vooral om patiënten met een antistof tekort/defect (evt in combinatie met tekort aan cellen) .

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Arno,

Fijn dat jullie dit onderzoek doen! Ik ben geboren met een primaire imuundefficientie ( nu 35 jaar) en heb er nooit geen problemen mee ondervonden.. Nu heb ik mij afgelopen woensdag laten vaccineren met het moderna vaccin, afgelopen vrijdag (weer voor mijn maandelijkse infuus gammaglobuline in het ziekenhuis geweest) en ik kreeg nadat het flesje erin zat een anafylistische shock....mijn lichaam was volledig van slag heftige rode vlekken en buiten en een bloeddruk van tegen de 200 toen hebben ze mij een anti allergie middel toegediend waardoor het heel iets slonk...volgens de arts zat er iets in de gammaglobuline wat dit aan heeft getriggert wat mij heel sterk lijkt want het gaat al meer als 30 jaar goed....min of meer afgewimpeld zo voelt het voor mij....er zijn nu een paar dagen verstreken en ik heb de schrik er nog goed in zitten...nog steeds rode plekken op mijn bovenbenen....dood eng dit allemaal

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Reageer