Vandaag, 11 december, sturen ruim 130 artsen uit diverse Nederlandse ziekenhuizen een brandbrief naar de Tweede Kamer. In die brief pleiten zij voor een helmplicht bij snorfietsgebruikers.

Snorfietsbestuurders met een blauw kenteken mogen nu zonder helm op het fietspad rijden, terwijl brommerrijders met een geel kenteken al sinds 1975 een helm moeten dragen. De 130 artsen die de brandbrief versturen betogen dat een snorfiets al feitelijk een brommer is. Een snorfiets mag 25 km/u rijden en is onveiliger dan een gewone fiets. Maar veel mensen rijden er harder mee of voeren de snorfiets op. Het dragen van een helm kan snorfietsgebruikers beschermen tegen ernstig hoofdletsel.


Het initiatief voor de brandbrief komt uit het UMC Groningen en is ondertekend door de vereniging voor verkeersslachtoffers en trauma-artsen, neurochirurgen en revalidatieartsen uit heel Nederland. Mond-, kaak- en aangezichtschirurg Robert van Es uit het UMC Utrecht doet daar ook aan mee: “Het is van belang letsel aan gezicht en hoofd te voorkomen. We zien dat bij een kwart van de ongevallen van brom- en snorfietsers letsel aan het hoofd en gezicht voorkomt.”


Verslaggever Robert-Jan Booij van RTV Utrecht sprak met Robert van Es over de brandbrief en de noodzaak ervan. Luister het item hier terug vanaf minuut 42:00.



De brandbrief verscheen eerder deze week in de NRC. Hieronder is die brief te lezen.


Het invoeren van een helmplicht is een pennenstreek in het reglement verkeersregels

In onze dagelijkse praktijk zien we de rechtvaardiging voor een helmplicht, maar toch blijft Nederland een van de weinige landen in Europa waar een uitzondering op de helmplicht geldt voor deze soort bromfietsen. De wetgever wekt hiermee de indruk dat de snorfiets zo onschuldig en veilig is als een gewone fiets op een fietspad. Ouders denken onterecht dat de langzamere snorfiets minder gevaarlijk is om hun kroost op te laten rijden dan op een bromfiets.


De balanceerkunst van een fietser op lage snelheid zorgt ook voor een betere beheersing van de tweewieler. Bij berg af, met wind mee of met versnellingen neemt dit al snel af, weet elke fietser uit ervaring.


Bij de doorgaans volumineuze en zware snorscooters is er weinig nodig om de balans te verstoren. Daarnaast doet de eenvoudige bediening van de gashendel in combinatie met de lage snelheid de aandacht van de bestuurder verslappen. Menig snorfietser rijdt dan ook (veel) sneller omdat het gevoelsmatig goed kan. Maar een kleine oneffenheid kan al een fatale klap veroorzaken, ook bij 25 kilometer per uur.


Het invoeren van een helmplicht is een pennenstreek in het reglement verkeersregels en het is eenvoudig om een helm aan te schaffen. Wij raden individuele snorfietsers aan dat vandaag nog te doen. De snorfiets is zonder helm te gevaarlijk en moet zo snel mogelijk een helmplicht krijgen.

Lees meer verhalen