| Hart en vaten

Preventief bloedverdunner bij trombose en corona

Preventief bloedverdunner bij trombose en corona

Omdat bloedstolling één van de gevolgen van covid-19 kan zijn, is dit extra gevaarlijk voor mensen met trombose of een hoog risico op trombose. Volgens een nieuwe richtlijn komen zij bij een coronabesmetting in aanmerking om preventief bloedverdunners te krijgen. Huisarts en onderzoeker bij het UMC Utrecht Geert-Jan Geersing is mede-opsteller van de richtlijn. De NOS publiceerde onderstaand artikel hierover.

Huisartsen gaan voor het eerst medicijnen voorschrijven aan risicogroepen om de ernstige gevolgen van een covid-19 infectie te voorkomen. Het gaat om mensen met een hoog risico op trombose en een coronabesmetting of het vermoeden van corona. Zij kunnen preventief bloedverdunners krijgen toegediend.

De groepen die in aanmerking komen zijn mensen met een trombose-aandoening (eerdere trombose gehad of veel trombose in de familie) of voor mensen met kanker. Dat zijn bij elkaar zo'n 150 tot 200 duizend mensen per jaar. De maatregel om deze groepen bij een (mogelijke) coronabesmetting bloedverdunners voor te schrijven is opgenomen in een nieuwe richtlijn voor huisartsen.

Trombose is het ontstaan van stollingen in de bloedvaten en een ernstige en vaak levensbedreigende gevolg van de covid-19-infectie bij een deel van patiënten. Op de intensive care heeft de helft van de patiënten trombose. Met het preventief toedienen van bloedverdunners zal de groep mogelijk niet meer opgenomen hoeven worden in het ziekenhuis.

Het type bloedverdunner dat bij de trombose-groepen wordt toegediend gaat via een injectie. Het is niet dezelfde bloedverdunner die hart- en vaatziektepatiënten krijgen (zogenoemde bloedplaatjesremmers, zoals aspirine). Er wordt nog verder onderzoek gedaan of het preventief voorschrijven van bloedverdunners ook kan werken bij andere groepen, zoals de grote groep mensen met hart- en vaatziekten.

'Begin van een behandeling'

"We hebben het hier over het begin van een behandeling tegen de complicaties van corona", zegt Geert-Jan Geersing, huisarts, onderzoeker aan het UMC Utrecht en mede-opsteller van de richtlijn. "Er is veel dat we niet weten over wat het coronavirus aanricht. Maar de relatie met trombose is onmiskenbaar. Vandaar dat we nu in de richtlijn opnemen dat huisartsen al belangrijke rol kunnen spelen bij het voorkomen ervan."

In de richtlijn voor huisartsen staat dat de risicogroepen dagelijks een lage dosering bloedverdunners kunnen krijgen, vergelijkbaar met de hoeveelheid die ook wordt gegeven bij mensen die een heupoperatie hebben ondergaan of na een zwangerschap. De personen die de medicijnen krijgen moet wel daadwerkelijk ziek zijn.

Aan bloedverdunners kleeft ook een nadeel, want het kan leiden tot bloedingen. Een huisarts zal moeten beoordelen of het toedienen van het medicijn daadwerkelijk nodig is bij iedere individuele patiënt.

Uit onderzoek in Nederlandse ziekenhuizen bleek eerder al dat veel coronapatiënten op de IC tromboseverschijnselen ontwikkelen. Ze hebben daardoor grotere kans om te overlijden. Inmiddels wordt bij alle coronapatiënten in het ziekenhuis hoge dosissen bloedverdunners toegediend.

Geersing: "Nederland is voor zover ons bekend het eerste land met een speciaal behandeladvies voor huisartsen dat is gericht op het voorkomen van de ernstige gevolgen van het coronavirus bij risicogroepen".

Reacties

Sukrisno,

Thrombose bij corona patiënten heb ik niet vernomen bij corona patiënten in Wuhan. Is dat niet het gevolg van langdurig liggen dan de complicatie van het virus zelf? Gezien dat er ook sprake is van 'lekkage' van vocht in de longen, is het gebruik op hoge dosis bloedverdunner bij corona patiënten verstandig?

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Huyghebaert Frans,

Over welke bloedverdunnend gaat het. De naam aub. Dank Uit

Reageer

Geert-Jan Geersing,

Geachte heer Huyghebaert, Het betreft het preventief voorschrijven van laag moleculair gewichtsheparine (LMWH). Hartelijke groet, en blijf gezond, dr. Geert-Jan Geersing, huisarts

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Gert van Luik,

Ik heb 5 dagen in het ziekenhuis gelegen met Corona. Hierbij is ook extra zuurstof toegediend. Elke dag kreeg ik een anti trombose prik. Na ontslag uit het ziekenhuis , is er per direct met de anti trombose prik gestopt. Is dit de normale gang van zaken?

Reageer

Geert-Jan Geersing,

beste Gert, Ja, in principe is dat normaal omdat je thuis veel mobieler bent doorgaans. Was dat in uw geval ook zo?

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Frank Van oijen,

Ik kreeg afgelopen zomer bij trombose verschijnselen in de benen de diagnose Polycythemia vera bij het Nij Smellinghe ziekenhuis te Drachten, dat is in een notendop een teveel aan rode bloedcellen. Ik draag sindsdien steunkousen en slik dagelijks Xarelto rivoraxaban 20mg en Acetylsalicylzuur 80mg. Mijn vraag, aangezien ik in een risicogroep zit, en vrij snel aan de beurt ben voor evt vaccinatie, is: Is toedienen van een corona vaccin met deze ziektebeeld en medicijne achtergrond wel of niet verstandig/aangeraden? Voor de duidelijkheid ben ik 61 jaar, verder gezond en heb een staande beroep.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Coby Zonneveld,

Ik slik al 15 jaar bloedverdunners ( fenprocoumon)ik werk in de zorg voor revalidatie, als voedingsassistent Mag ik dan het coronavacin Met vriendelijke groet Coby

Reageer

Marja Wijngaard,

Ik slik als 23 jaar Fenprocoumon en ook nog 2 soorten medicijnen voor de bloed druk om laag te brengen mijn vraag is dat ook kan ik de vaccinatie nemen ben 70 jaar

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Frank Rouveroy,

I.v.m. een heupoperatie adviseert de chirurg om de acenocoumarol , die ik 7 jaar geleden kreeg na cardioversie en nog steeds gebruik, te vervangen door ascal omdat daardoor de operatie minder gecompliceert kan. zijn i.v.m. bloedstolling. Mijn huisarts wil niet meewerken en wil de acenocoumarol handhaven. Wat moet ik doen?

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Redactie,

Beste lezers, zeer dank voor jullie interesse in dit artikel. Individuele medische vragen kunnen wij helaas niet beantwoorden. Uw behandelend arts is beter op de hoogte van alle persoonlijke omstandigheden en kan daardoor tot een beter afgewogen antwoord komen; onze experts missen die informatie en kunnen niet tot een goed medisch advies komen. Daarom adviseren we u om contact op te nemen met uw behandelend arts.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Wil,

Verwacht u bij vaccinatie COVID 19 en eigenschap factor V Leiden dat er preventief antistolling moet worden voorgeschreven?

Reageer

Geert-Jan Geersing,

Beste Wil, begrijpelijke vraag, maar de oorzaak van trombose bij factor V Leiden is anders dan bij de trombose na AZ-vaccinatie; ik verwacht dus niet dat er een richtlijn zal komen om preventief antistolling te gebruiken tijdens of voor de vaccinatie. De trombose bijwerking is gelukkig na AZ-vaccin ook heel zeldzaam, ongeveer 1 op de miljoen.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Rudi Tjong,

Zijn de verschijnselen van trombose en embolieën bij toediening van het Astra-Zenicavaccin niet vergelijkbaar met de complicaties bij corona zelf? Worden bij het optreden van massale trombose de bloedplaatjes in de stolsels weggevangen waardoor er weinig trombocyten in het bloed zijn? Is het daarom niet verstandig een aspirientje preventief te nemen ? Hierdoor klonteren de thrombocyten 10 dagen niet!

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Geert-Jan Geersing,

beste Rudi, Goede suggestie en vraag! We weten dat nog niet zeker, het wordt wel nu onderzocht. Wat we wel weten is dat de trombose vorm die bij het AZ-vaccin werd gezien echt een totaal andere vorm van trombose is dan 'gebruikelijk'.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

danny kruijswijk,

Heer Geersing , ik slik al 25 jaar Acencoumarol ivm hart en vaat protege van kunststof . Kun je door dit vaccin AZ dan niet of wel nog steeds Trombose krijgen ? ook Is mijn Milt er al 25 jaar uit mijn lichaam heeft dat nog invloed ? Alvast bedankt voor de reactie .

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

jan,

waarom heeft aspirine geen zin of effect eigenlijk? een lage dosis.?

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Josiane Claesen,

1) Als iemand een historie heeft van trombose, is het dan nog wel een goede zaak om het AZ-vaccin toegediend te krijgen? 2) Hoe bedoelt u dat precies dat het trombose mechanisme anders is bij het vaccin dan een 'gewone' trombose?

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Schouten,

als trombocyten gehalte aan de lage kant is, kan dit ook gevaar mbt Corona vaccinatie opleveren.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

A Kuipers,

Sinds augustus 2000 is bekend dat ik het Anti Fosfolipiden Syndroom heb, waardoor ik extra kans op trombose heb. Dit heb ik ook al gehad in linkerbeen en een longembolie. Ik wil heel graag gevaccineerd worden , maar ik ben erg onzeker over alles wat er gezegd wordt over Astra zenica en denk er over om het te weigeren.Is dit terecht.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Gerard van Groningen,

Ik moet nog worden gevaccineerd, waarschijnlijk met AZ. Is het verstandig om preventief een lage dosis 100mg aspirine te slikken een week voor de prik en ca, 2 weken na de prik.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Thea Bakker,

Mijn man 66 jr en dochter 27 jaar hebben beide trombose gehad in de voorgeschiedenis Oorzaak onbekend gebleven na onderzoek bij de hematoloog. Zou preventief fragmin spuiten een optie kunnen zijn voor de corona vaccinatie? Zij gebruiken beiden geen andere medicatie

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Anneke Miedema ,

Ook ik vraag me af of het verstandig is om bij vaccinatie met AZ preventief kinderaspirine te slikken?

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Reageer