Challenge-based learning
Wat is een challenge? uitklapper, klik om te openen
Challenge-based learning is een onderwijsaanpak waarbij deelnemers samenwerken om beweging te krijgen in maatschappelijk relevante vraagstukken, in dit geval het voorbereiden op crises en rampen.
Deelnemers brengen hun expertise in om een probleem te analyseren binnen dit overkoepelende vraagstuk, en verkennen mogelijke oplossingen binnen een interdisciplinaire context.
Wat betekent het als ik deelneem? uitklapper, klik om te openen
Op 1 december 2025 starten we in de middag (vanaf een uur of 2) met een inspirerende start, waarin we verschillende perspectieven op crises en rampen laten zien: denk aan het Calamiteitenhospitaal, de Veiligheidsregio en het bestuurlijke perspectief. We gaan ook in op het doel van de challenge, en op het vormen van groepen die aan deze challenge gaan werken.
Op 9 februari 2026 sluiten we de challenge af met een presentatie van de door jullie opgeleverde producten. Tussendoor werk je in afstemming met je groepsgenoten aan een probleemanalyse en passende oplossingsrichtingen. Je wordt hierbij waar nodig begeleid door een coach.
Concreet vragen we van je, als je deelneemt:
- Meedoen met de startdag, 1 december 14.00-17.00 (tijden ter indicatie)
- Meedoen met de slotdag, 9 februari 14.00-17.00 (tijden ter indicatie)
- Tussendoor beschikbaar te zijn voor samenwerking en overleg, invulling in samenwerking met je groep. We verwachten dat je gedurende de 9 weken die de challenge duurt in totaal ongeveer 10-15 uur beschikbaar bent naast de startdag en slotdag.
Telt de challenge voor mijn opleiding? uitklapper, klik om te openen
Daar zetten we zeker op in! Vanaf het begin zijn de Centrale OpleidingsCommissie en de Vereniging Academici in Opleiding betrokken bij dit initiatief, en zij ondersteunen deelname van aios van harte. Omdat uiteindelijk elk specialisme zelf verantwoordelijk is voor de invulling van de opleiding, kunnen we hier geen generieke afspraken over maken.Wil je deelnemen? Dat kan via je opleiding (bij de opleiding tot huisarts of AIG) of stuur een mail naar info@upho.nu
Na afronden van de challenge ontvang je een certificaat van deelname.
Wat leer ik dan? uitklapper, klik om te openen
We hebben een aantal interprofessionele leerdoelen opgesteld, maar het allerbelangrijkste is:
- Je maakt kennis met andere specialisten binnen de gezondheidszorg en leert ook buiten de patiëntenzorg om met elkaar samenwerken
- Je leert nadenken over maatschappelijke vraagstukken, en hoe je jouw expertise kunt gebruiken om bij te dragen aan systeemoplossingen
- Je leert om binnen jouw invloedssfeer verschil te maken bij gezondheidsuitdagingen die soms heel overweldigend kunnen zijn
Vanwaar komt dit initiatief? uitklapper, klik om te openen
De challenges worden georganiseerd door het Universitair Public Health Opleidinsinstituut (UPHO) in samenwerking met de Huisartsopleiding Utrecht en het Opleidingsinstituut Internationale Gezondheidszorg en Tropengeneeskunde (OIGT). Zij leiden respectievelijk artsen maatschappij en gezondheid, huisartsen en artsen internationale gezondheidszorg op. Zij werken nauw samen met de COC en de VAO om ook de medisch-specialistische vervolgopleidingen te betrekken.