Terug
Drie vragen aan Marcel Weterman
Verpleegkundig specialist

- Hoe ging de begeleiding van de student die onderzoek deed?
Ik wilde graag onderzoek doen op de valpoliklniek, maar dit paste niet in mijn tijd/taakinvulling. Door een student te betrekken lukte dit wel. Voordeel van een student is dat je wel degelijk het doel moet behalen, wat betekent een goede probleembeschrijving en doelstelling. Ook moet je het onderzoek afmaken omdat de student hierop wordt beoordeeld. Het proces van begeleiden verliep soepel. Dit was te danken aan de goede samenwerking met mijn collega’s die verpleegkundig onderzoeker zijn (Kim en Milou). Zij hadden overleg met de Hogeschool Utrecht, met de student en met mij. Voor mij persoonlijk hielp dit omdat ik geneigd ben te veel tegelijkertijd te willen onderzoeken. Zij hebben mij geleerd om het onderzoek haalbaar te maken, dus te beperken.
- Wat is de meerwaarde van dit onderzoek?
De uitkomsten hebben we besproken met ons afdelingshoofd. We gaan nu onderzoeken hoe we de verbeteringen kunnen invoeren in de praktijk. Dat betekent zowel iets voor de inzet van verpleegkundigen en het eindgesprek met de arts. Met een multidisciplinair team kijken we nu welke verbeteringen er mogelijk zijn. Ik heb hierbij een coördinerende rol.
- Wat heeft het jou persoonlijk opgeleverd?
Mij heeft het enthousiasme voor het doen van onderzoek opgeleverd. Maar ook hoe je goed een elevator pitch moet doen om je doel krachtig neer te zetten.