Terug

Krachtig kleinschalig

Krachtig kleinschalig

Dit thema is gericht op intensief en kleinschalig onderwijs. Een stimulerende relatie tussen docenten en studenten is bepalend bij onderwijskwaliteit. Reden waarom we het contact tussen student en docent willen intensiveren. Door bijvoorbeeld in te zetten op kleinere onderwijsgroepen en community-vorming, en door meer tijd vrij te maken voor persoonlijke feedback en individuele begeleiding.


Plannen per opleiding

Biomedische wetenschappen (BMW)

Studenten BMW geven aan zeer tevreden te zijn over hun opleiding. Toch, bij nadrukkelijk navragen, merken zij ook op dat zij graag intensiever en in kleinere groepen begeleiding willen. Daarnaast ontvangen zij graag meer feedback op hun producten (verslagen, presentaties) en vaardigheden (ontwerp, analyse, evaluatie van onderzoek). 

Onze plannen en acties zijn erop gericht dat studenten de ruimte krijgen voor ontwikkeling om het maximale uit zichzelf te kunnen halen. Dat zij vakinhoudelijke expertise verkrijgen, creatief problemen kunnen oplossen, verantwoordelijkheid nemen en actief deelnemen aan het maatschappelijke debat.

Research-based learning (RBL)

Doeltreffende training van onderzoeksvaardigheden in het curriculum, met:

  • LabBuddy
    Digitale tool waarmee studenten stap voor stap een onderzoekstrial doorlopen.
  • Bachelor Research Hub
    Dit is een fysieke ruimte waarin docent-onderzoekers studenten (BMW en die van andere opleidingen) begeleiden in het verrichten van biomedisch onderzoek. 
  • Bio-informatica
    Met de verbetering van nieuwe onderzoekstechnieken maken de biomedische wetenschappen steeds vaker gebruik van ‘big data’. De opleiding zet zich daardoor in voor meer aandacht voor bio-informatica in het BMW-onderwijs.
  • Effectief statistiek-onderwijs
    Voor de bacheloropleidingen versterken we het statistiek-onderwijs zodat het wetenschappelijke aspect meer aansluit bij de inhoudelijke componenten van de cursussen en bachelor-theses.

Team-based learning / Inquiry-based learning

Deze twee didactische concepten gaan uit van de toepassing van kennis en inzicht in de uitwerking van een relevante (onderzoeksgerichte) casus. Hierin werken studenten samen als een team. Dit stimuleert en traint hun onderzoekende én kritische houding.

Intensieve leerlijnbegeleiding

Voor meer persoonlijke feedback voor studenten komen er:

  • Leerlijnbegeleiders
    Die werken nauw samen met de leerlijncoördinatoren in de ontwikkeling van instructies, onderwijsmaterialen, werkvormen (fysiek/online), opdrachten voor specifieke leeractiviteiten. Zij volgen de studenten in hun ontwikkeling en geven feedback en advies over de ontwikkeling van hun vaardigheden (sluit aan op thema 3).
  • Schrijfcoaches
    Voor een soepele overgang naar de biomedische arbeidsmarkt waar steeds meer de nadruk ligt op de professionele en academische competenties van medewerkers.
  • Digitale leeromgeving
    Hierin kunnen studenten hun eigen ontwikkeling volgen via een persoonlijk dashboard.
Biomedical Sciences (BMS)

De opleiding BMS heeft ‘learning by doing’ als dominant master-onderwijsmodel. BMS valt binnen de Graduate School of Life Sciences (GSLS) en heeft als ambitie een inspirerende en innovatieve academische omgeving te zijn voor studenten. Een omgeving die de afgestudeerden in staat stelt te excelleren in de dynamiek tussen life sciences en maatschappij. Kwaliteit van leven vormt de basis.

Met:

  • Masterprogramma’s op maat, sluitend op de behoeften van wetenschap en maatschappij.
  • Ontwikkeling van professionele vaardigheden.
  • Gekwalificeerd team voor onderwijs en supervisie.

Voor:

  • Interdisciplinair en kritisch denken en handelen.
  • Invloed hebben in de dynamiek tussen wetenschap en maatschappij.
  • Integer zijn richting wetenschap en maatschappij.
  • Leiderschap tonen.
  • Denken en handelen vanuit het team.
  • Een leven lang leren.

Met de GSLS-missie en -strategie en het Utrechtse profiel als leidraad heeft de opleiding BMS met de Kwaliteitsgelden verschillende ambities en kwaliteitsafspraken. Het uitgangspunt is een herontwerp van het curriculum ‘Redesigning Life Sciences’.

Life Sciences Academy next level 

Studenten personaliseren hun curriculum, met focus op het ontwikkelen van andere, niet-cognitieve, competenties. Denk aan de ontwikkeling van communicatieve vaardigheden,  vruchtbaar samenwerken, of hoe bijvoorbeeld een onderzoeksvoorstel te pitchen. Dit stimuleert studenten eigenaar van hun eigen masterprogramma te zijn. 

Profile development

Ontwikkeling van nieuwe profielen zoals ‘Life Science & Society’, ‘Translational Life Sciences’ en ‘Research Profile 2.0’, evenals kleinschalig, intensief en activerend onderwijs hierin.

Digital education 

Kleinschalig onderwijs grootschalig vormgegeven: online hebben studenten op ieder moment vanaf iedere plek (ook vanuit het buitenland) digitaal toegang tot onderwijs.

Dit onderdeel richt zich op drie fases:

  • Digitaliseren van bestaande cursussen en ontwikkelen van nieuw onlineonderwijs op het Life Long Learning-platform.
  • Ontwikkelen van gestructureerde docent- en studentondersteuning. 
  • Ontwikkelen van Life Long Learning-platform.
  • Coördineren, toepassen en innoveren van digitaal onderwijs.
Geneeskunde / SUMMA

Met de Kwaliteitsgelden zet de opleiding Geneeskunde vooral in op:

Toonaangevend interprofessioneel en interdisciplinair onderwijs

Gedeeltelijk krijgt dit vorm met projectonderwijs door het gehele curriculum, in samenwerking met partners binnen en buiten het UMC Utrecht, de UU en de strategische alliantiepartners. Bij projectonderwijs wordt uitgegaan van bijvoorbeeld een probleem van een individuele patiënt waarvoor studenten van verschillende disciplines samen naar een oplossing zoeken onder supervisie van multidisciplinaire tutoren. 

Challenge-based interdisciplinair onderwijs

Hierbij geldt inbreng van technologie, met doorvertaling BITT-project naar CRU .

Activerende werkvormen

De opleiding Geneeskunde wil het onderwijs aanpassen en uitbreiden met meer activerende werkvormen. Daarnaast steekt de opleiding in op inhoudelijke vernieuwing. Onderwijsvormen sluiten aan op (vernieuwde) leerdoelen en toetsing. 

Een voorbeeld is ‘flipping the classroom’, waarin studenten worden gestimuleerd zich voorafgaand aan het college inhoudelijk voor te bereiden. In het contactonderwijs is dan ruimte voor verdieping, kritische discussies en samenwerkend leren.

Verbeterde toetsing

We passen leerdoelen en toetsing aan voor een betere beoordeling met balans tussen kennis, inzicht en toepassing. Daarnaast verkennen we de mogelijkheden voor invoering van andere toetsmodellen.

Verder richt ons onderwijs zich op aandacht voor leefstijl, duurzaamheid, technologie en patiëntenparticipatie, met aanbod van vernieuwend onderwijs in de statistiek. 

Klinische Gezondheidswetenschappen (KGW)

De opleiding KGW omvat de drie deeltijd masterprogramma’s Gezondheidswetenschappen voor Zorgprofessionals, Verplegingswetenschap en Fysiotherapiewetenschap. Wat betreft de Kwaliteitsgelden heeft de opleiding zich drie doelen gesteld:

  • Sterk interprofessioneel onderwijs
  • Aandacht voor maatschappelijke ontwikkelingen
  • Doeltreffend onderwijs over toepassing van onderzoeksresultaten in de praktijk
    Door innovaties in het onderwijs, intensievere samenwerking tussen de programma's in de opleiding en interprofessioneel leren

Bedankt voor uw reactie!

Heeft deze informatie u geholpen?

Graag horen we van u waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

Werken bij het UMC Utrecht

Contact

Afspraken

Praktisch

umcutrecht.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet