Terug

Oefeningen en revalidatieschema Kraakbeentransplantatie Combi
Oefeningen en revalidatieschema Kraakbeentransplantatie Combi

Fase 1: 0 tot 7 weken

Muscle setting exercise

De muscle setting exercise is een oefening gericht op het verbeteren van de musculaire controle van de kniestrekkers(quadriceps). Start met deze oefening direct postoperatief. Weet u niet zeker of u het goed doet, controleer het dan of u het hetzelfde doet als bij het andere been. Herhaal de oefening elk uur 10 keer. 

Circulatie oefening

De circulatie oefening is een oefening gericht op het bevorderen van de bloedcirculatie in uw been en het behouden van spierlengte van de kuit. Start met deze oefening direct postoperatief. Herhaal de oefening elk uur 10 keer.

Straight leg raise

De straight leg raise is een oefening gericht op het verbeteren van de spierkracht van de kniestrekkers(quadriceps) op een veilige manier. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

Heel slide

De heel slide is een oefening gericht op het verbeteren van de mobiliteit van uw knie, het verbeteren van de spierkracht van de kniebuigers(hamstrings) en het verbeteren van de circulatie in uw been. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

Fase 2: 7 weken tot 5 maanden

Heel slide

De heel slide is een oefening gericht op het verbeteren van de mobiliteit van uw knie, het verbeteren van de spierkracht van de kniebuigers(hamstrings) en het verbeteren van de circulatie in uw been. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

Minisquat

De minisquat is een oefening gericht op het verbeteren van de spierkracht van uw benen. Het is een voorbereidende oefening op de gewone squat. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

Calf raise        

De calf raise is een oefening gericht op het verbeteren van de spierkracht van uw kuiten. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

Bruggetje

Het bruggetje is een oefening gericht op het verbeteren van de spierkracht van uw benen en de rompstabiliteit. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

Statische balans oefening

De statische balans oefening is een oefening gericht op het verbeteren van de stabiliteit en coördinatie van uw been en de romp. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

Dynamische balans zijwaarts  

De dynamische balans zijwaarts is een oefening gericht op het verbeteren van de stabiliteit en coördinatie van uw benen en de romp. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

Goodmorning  

De goodmorning is een oefening gericht op het verbeteren van de kracht van uw kniebuigers(hamstrings). Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

Isometrische squat

De isometrische squat is een oefening gericht op het verbeteren van de spierkracht van uw benen. Doordat bij deze oefening de knie niet beweegt tijdens het oefenen kan deze oefening in veel gevallen veiliger uitgevoerd worden. Kies altijd een hoek uit die niet pijnlijk is. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

Squat   

De squat is een oefening gericht op het verbeteren van de spierkracht van uw benen. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

1-benig bruggetje

Het 1-benig bruggetje is een oefening gericht op het verbeteren van de spierkracht van uw been en de rompstabiliteit. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

Fase 3: 5 tot 9 maanden

Calf raise        

De calf raise is een oefening gericht op het verbeteren van de spierkracht van uw kuiten. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

Bruggetje

Het bruggetje is een oefening gericht op het verbeteren van de spierkracht van uw benen en de rompstabiliteit. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

Statische balans oefening

De statische balans oefening is een oefening gericht op het verbeteren van de stabiliteit en coördinatie van uw been en de romp. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

Dynamische balans zijwaarts  

De dynamische balans zijwaarts is een oefening gericht op het verbeteren van de stabiliteit en coördinatie van uw benen en de romp. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaald.

Goodmorning  

De goodmorning is een oefening gericht op het verbeteren van de kracht van uw kniebuigers(hamstrings). Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

Isometrische squat

De isometrische squat is een oefening gericht op het verbeteren van de spierkracht van uw benen. Doordat bij deze oefening de knie niet beweegt tijdens het oefenen kan deze oefening in veel gevallen veiliger uitgevoerd worden. Kies altijd een hoek uit die niet pijnlijk is. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

Squat   

De squat is een oefening gericht op het verbeteren van de spierkracht van uw benen. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

1-benig bruggetje

Het 1-benig bruggetje is een oefening gericht op het verbeteren van de spierkracht van uw been en de rompstabiliteit. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

Dynamische balans voorwaarts

De dynamische balans voorwaarts is een oefening gericht op het verbeteren van de stabiliteit en coördinatie van uw been en de romp. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

Lunge  

De lunge is een oefening gericht op het verbeteren van de spierkracht, stabiliteit en coördinatie van uw benen en de romp. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

Dynamisch bruggetje  

Het dynamisch bruggetje is een oefening gericht op het verbeteren van de spierkracht en coördinatie van uw benen en de rompstabiliteit. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

1-benige superman

De 1-benige superman is een oefening gericht op het verbeteren van de spierkracht, stabiliteit en coördinatie van uw been en de romp. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

Single leg squat

De single leg squat is een oefening gericht op het verbeteren van de spierkracht, stabiliteit en coördinatie van uw been en de romp. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

Fase 4: vanaf 9 maanden

Dynamische balans voorwaarts

De dynamische balans voorwaarts is een oefening gericht op het verbeteren van de stabiliteit en coördinatie van uw been en de romp. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

Squat   

De squat is een oefening gericht op het verbeteren van de spierkracht van uw benen. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

Dynamisch bruggetje  

Het dynamisch bruggetje is een oefening gericht op het verbeteren van de spierkracht en coördinatie van uw benen en de rompstabiliteit. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

Lunge  

De lunge is een oefening gericht op het verbeteren van de spierkracht, stabiliteit en coördinatie van uw benen en de romp. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

Single leg squat

De single leg squat is een oefening gericht op het verbeteren van de spierkracht, stabiliteit en coördinatie van uw been en de romp. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.

1-benige superman

De 1-benige superman is een oefening gericht op het verbeteren van de spierkracht, stabiliteit en coördinatie van uw been en de romp. Doe deze oefening alleen als u hem goed uit kan voeren, overleg dit met uw eigen fysiotherapeut. Overleg ook met uw fysiotherapeut hoe vaak u de oefening herhaalt.