Terug

Evidence-Based Practice voor zorgprofessionals (EBP)

Iedere zorgprofessional neemt continu beslissingen, bijvoorbeeld over het uitvoeren van onderzoeken en behandelingen én het wel of niet doorverwijzen. Bij deze beslissingen spelen verschillende factoren een rol. Allereerst is er de eigen expertise, daarnaast heeft de patiënt of cliënt een stem en spelen beschikbare middelen (bijvoorbeeld geld en tijd) een rol. Om tot optimale zorg te komen, dienen beslissingen, naast deze drie factoren, ook te worden gebaseerd op wat er vanuit onderzoek bekend is over een bepaalde behandeling of aandoening. Dit laatste maakt beslissingen ‘evidence based’.

Over evidence-based practice voor zorgprofessionals

Doel van deze intensieve tweedaagse cursus is zorgprofessionals kennis te laten maken met EBP en ze EBP te leren toepassen in hun dagelijkse praktijk. Na afloop van de cursus is de deelnemer zelfstandig in staat tot:

1. het opstellen van een goed geformuleerde, beantwoordbare vraag voor therapeutische vraagstukken;

2. het opzoeken van de meest geschikte literatuur (evidence) om dergelijke vragen te beantwoorden;

3. het kritisch beoordelen van de gevonden literatuur;

4. het interpreteren van de resultaten van de gevonden literatuur en de toepassing ervan in de klinische praktijk of in een protocol/richtlijn.

Evidence-based practice (EBP) is het expliciet en afgewogen toepassen van de resultaten van goed wetenschappelijk onderzoek in de klinische praktijk. Inmiddels is op allerlei terreinen veel evidence in de literatuur te vinden. Deze tweedaagse cursus is gericht op het zoeken, beoordelen en toepassen van deze evidence in de dagelijkse klinische praktijk.

De cursus is bestemd voor iedere zorgprofessional (minimaal HBO-niveau) die zijn kennis over EBP wil aanscherpen en EBP in de praktijk wil brengen. De cursus is ook zeer geschikt voor docenten en praktijk-/stagebegeleiders van zorgprofessionals in opleiding.

Doelgroep

De cursus is bestemd voor iedere zorgprofessional (minimaal HBO-niveau) die zijn kennis over EBP wil aanscherpen en EBP in de praktijk wil brengen. De cursus is ook zeer geschikt voor docenten en praktijk-/stagebegeleiders van zorgprofessionals in opleiding.

Doel

Doel van deze intensieve tweedaagse cursus is zorgprofessionals kennis te laten maken met EBP en ze EBP te leren toepassen in hun dagelijkse praktijk. Na afloop van de cursus is de deelnemer zelfstandig in staat tot:

  • het opstellen van een goed geformuleerde, beantwoordbare vraag voor therapeutische vraagstukken;
  • het opzoeken van de meest geschikte literatuur (evidence) om dergelijke vragen te beantwoorden;
  • het kritisch beoordelen van de gevonden literatuur; 
  • het interpreteren van de resultaten van de gevonden literatuur en de toepassing ervan in de klinische praktijk of in een protocol/richtlijn.

Aanmelden

Ga naar de webshop