Terug

Inzicht in eigen studiegedrag en motivatie met THERMOS

Inzicht in eigen studiegedrag en motivatie met THERMOS

Drie studenten praten met elkaar.

Wijze van planning, doorzettingsvermogen, focus, zelfvertrouwen - bij studeren komt meer kijken dan puur het je eigen maken van de lesstof. Via het THERMOS-dashboard is het voor studenten nu mogelijk inzicht te krijgen in hun studiegedrag en -motivatie. Met de bruikbare feedback en de nodige ondersteuning vanuit THERMOS stelt dit studenten in staat te komen tot bruikbare zelfsturing en op de voor hen meest doeltreffende wijze te kunnen studeren.

“THERMOS gaat niet uit van dé ideale student, of dat iedereen daarnaar moet streven”, benadrukt projectmanager Lars de Vreugd. “Denk alleen al aan de verschillende studies met ieder een eigen cultuur. THERMOS biedt reflectie per individuele student, waarna hiermee gericht aan de slag kan worden gegaan. Al dan niet met de ondersteuning van bijvoorbeeld een tutor, studentadviseur of in het ‘skills lab’.” 

Eerlijke antwoorden, realistisch inzicht

Hoe werkt het? “Iedere student met een Solis ID  kan inloggen in het THERMOS-dasboard”, vervolgt Lars. “Daar beantwoord je 54 vragen. Dit lijkt veel, maar is snel gedaan. De uitslagen – over je studiegedrag, hoe je onder andere scoort in motivatie, plannen, groepsvaardigheden, betrokkenheid – worden getoond in een aantal grafieken. Vervolgens kun je gebruik maken van de aangeboden oefeningen, bijvoorbeeld in plannen, doelen stellen. Ook is er de zogeheten ‘aanvullende ondersteuning’, waarmee contact kan worden gelegd met onder andere tutors en studentencoaches.

In THERMOS zie je zowel studiegedrag als studieresultaten. Daardoor is ook via het systeem te zien hoe je studiegedrag zich verhoudt tot je studievoortgang. Docenten of tutoren kunen de resultaten niet zien, dus wij raden studenten aan om eerlijk te zijn bij het beantwoorden van de vragen. Door eerlijk antwoord te geven krijg je het meest realistische inzicht.”

Toepassing op maat

In principe kunnen alle studenten inloggen in het dashboard, maar vanuit THERMOS is er voor een andere strategie gekozen. Lars: “Het is beter als het dashboard vanuit de opleiding zelf wordt aangeboden. Iedere studie kan verschillen qua cultuur, omgeving, eisen, verwachtingen, et cetera. Zo kan de ondersteuning en studentbegeleiding van bijvoorbeeld de opleiding Psychologie er anders uitzien dan die vanuit Informatica. Wij willen dat alle studenten die het THERMOS-dashboard gebruiken de begeleiding krijgen die ze nodig hebben. Daarom bieden wij de opleidingen ondersteuning bij de toepassing van het dashboard in het tutoraat of mentoraat. Dan wordt duidelijk wat het precieze doel is, voor welke studiejaren, en op welke wijze de studenten erover worden geïnformeerd. In samenwerking met de opleiding komen wij dan tot een dashboardtoepassing op maat, die zo goed mogelijk past bij hun studenten.”

In het collegejaar 2022/23 hebben nu 12 opleidingen THERMOS ingebed in hun studieprogramma, waaronder Geneeskunde, Biomedische Wetenschappen (bachelor) en ook Klinische Gezondheidswetenschappen. In samenwerking met studenten, docenten en opleidingsdirecteuren wordt de bruikbaarheid en effectiviteit van THERMOS onderzocht.

Informatie

Alles over THERMOS tref je hier.

Heb je vragen, opmerkingen of behoefte aan meer specifieke informatie, stuur dan een e-mail naar l.b.devreugd-2@umcutrecht.nl

Werken bij het UMC Utrecht

Contact

Afspraken

Praktisch

umcutrecht.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet