Terug

Terugblik Hijmans van den Bergh-symposium en uitreiking Onderwijsprijs

Terugblik Hijmans van den Bergh-symposium en uitreiking Onderwijsprijs

Prijswinnaars tijdens het Hijmans van den Bergh Symposium - Geert Ramakers, Isabel Thunnissen en Joost Koedam

Centraal stond de Hijmans van den Bergh Onderwijsprijs, die dit jaar werd uitgereikt aan dr. Geert Ramakers. Gastspreker prof. dr. Kelley Skeff, internist en oud-opleider bij Stanford University, gaf een lezing over de Kunde van het onderwijs in de geneeskunde.

Tijdens het symposium, georganiseerd door de Harmen Tiddens Society, werd stilgestaan bij de 150ste verjaardag van Abraham Albert Hijmans van den Bergh. Deze internist en hoogleraar betekende veel voor het Utrechts medisch onderwijs. Onder de aanwezigen waren veel van zijn nakomelingen. Sprekers waren onder anderen Frank Huisman over de historische betekenis van Hijmans van den Bergh voor onderzoek, onderwijs en patiëntenzorg in Utrecht. 

Geert Ramakers wint Onderwijsprijs 2019 

Hoogtepunt van het symposium was de uitreiking van de Hijmans van den Bergh Onderwijsprijs. Daarmee waardeert het UMC Utrecht uitzonderlijke onderwijsprestaties. Deze ging dit jaar naar Geert Ramakers (Translational Neuroscience en coördinator van het masterprogramma Neuroscience & Cognition). 

De andere twee genomineerden voor de prijs waren Joost Koedam (Center for Molecular Medicine en coördinator van het masterprogramma Cancer, Stem Cell and Development) en Isabel Thunnissen (Anatomie en  coördinator bachelorpleiding Geneeskunde). Alle drie werden geroemd vanwege hun uitzonderlijke gedrevenheid voor onderwijs en hun enorme betrokkenheid bij studenten. Wat de winnaar onderscheidt van de andere kandidaten is vooral de complete visie op onderwijs op basis waarvan studieroutes voor studenten worden gecreëerd. Geert vraagt altijd door, zoekt samenwerking en dwarsverbanden. En draagt daarmee al voordat we dat zo noemden zelf het Utrechts Profiel uit. Hij ontving de prijs, een grafisch werk van kunstenaar Hans Laban, ook in de zaal aanwezig, uit handen van Cateautje Hijmans van den Bergh.

De kunst van medisch onderwijs

Gastspreker op het symposium was professor Kelley Skeff, internist en oud-opleider interne geneeskunde bij Stanford University en bekend om zijn bijdragen aan docentenprofessionalisering. Skeff hield een voordracht over de kunst van medisch onderwijs: wat kunnen instituten verbeteren om toename van psychische problematiek bij medische studenten te stoppen? De huidige prestatiedruk onder studenten beschreef hij als deel van het probleem. Essentieel in zijn visie is het creëren en in stand houden van gezonde relaties tussen docent en vakinhoud, student en vakinhoud, en tussen docent en student. Deze driehoek kan door allerlei factoren van buiten verstoord worden, maar moet steeds een richtsnoer voor het onderwijs vormen.

hoogleraar kelley skeff in collegezaal

Plezier in het vak

"In de Verenigde Staten staren we er ons blind op”, zegt Skeff. “Als je de prestatie-indicatoren, in zorg, onderzoek en onderwijs goed weet te krijgen, wordt je beloond.” Daarbij zijn de echte relaties met collega’s of zelfs met de patiënten ondergeschikt. Dat dat kan leiden tot een informatie-overload en zelfs een burn-out, is volgens Skeff onacceptabel. De sleutel ligt volgens hem in het inbouwen van tijd voor reflectie: een medisch professional moet informatie kunnen verwerken. Docenten kunnen daaraan meewerken door het vak van medisch professional bewust leuk te houden. “Het geheim van patiëntenzorg ligt in zorgen voor degenen die zorgen voor de patiënten.”

Fotograaf: Erik Kottier

Werken bij het UMC Utrecht

Contact

Afspraken

Praktisch

umcutrecht.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet