KNO-artsen delen oordoppen en zonnebrandcrème uit aan bezoekers van de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix

Oorsuizen

Tijdens de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix op 2-4 september in Zandvoort delen KNO-artsen van het UMC Utrecht en OLVG oordoppen en zonnebrandcrème uit. Ze gaan herkenbaar in een witte jas in gesprek met de bezoekers over het effect van geluid op het gehoor en het gevaar van te veel zon. Het doel is om mensen bewust te maken van het belang van het dragen van oordoppen bij harde geluiden om zo gehoorschade eenvoudig te voorkomen en het gebruik van zonnebrandcrème.

‘Zolang er nog geen medicijn of operatie voorhanden is waarmee gehoorverlies en oorsuizen te genezen is, is het nog belangrijker dat we ook inzetten op preventie.’ vertelt Louise Straatman, KNO-arts in het UMC Utrecht en voorzitter van de preventiecommissie 'PrevENT’ van de Nederlandse Vereniging voor Keel-, Neus- en Oorheelkunde en Heelkunde van het Hoofd-Halsgebied. ‘Ook wat betreft blootstelling aan de zon willen we de bezoekers die tijdens het volgen van de race de zon niet altijd kunnen mijden, wijzen op hoe je je kunt beschermen tegen teveel zon. Want goede zonbescherming is ontzettend belangrijk. Dit kan door zonnebrandcrème te gebruiken, zonwerende kleding te dragen en door op bepaalde tijden de zon te mijden. De kans op huidkanker kun je echt verkleinen!

PrevENT geeft daarom 6 tips om lawaaischade en huidkanker zoveel mogelijk te voorkomen:

1. Investeer in een paar goede oordoppen, gebruik ze ook en neem ze overal mee naar toe.
  2. Neem af en toe bewust een zogenaamde “oorpauze”, zodat je oren even rust krijgen en niet continue worden blootgesteld aan harde geluiden.
  3. Smeer jezelf elke 2 uur in met zonnebrandcrème (minstens factor 30) en vergeet daarbij neus en oren niet.
  4. Blijf zoveel mogelijk tussen 12.00 uur en 15.00 uur uit de zon.
  5. Draag beschermende kleding, bijvoorbeeld een hoed of pet.
  6. Wijs je vrienden, familie, kinderen en mensen in je omgeving op bovenstaande tips.

Werken bij het UMC Utrecht

Afspraken