Margriet Schneider neemt in juli 2024 afscheid van UMC Utrecht

Prof. Dr. M.M.E. (Margriet) Schneider

Prof. Dr. M.M.E. (Margriet) Schneider neemt per juli 2024 afscheid als bestuursvoorzitter van UMC Utrecht. Margriet heeft deze rol ruim acht jaar vervuld en groeide uit tot boegbeeld van het moderne UMC Utrecht met de visie: ‘samen creëren we meer waarde, omdat ieder mens telt’. Zij is een snelle denker en verbinder pur sang en zorgde daarmee voor een gezonde en flexibele organisatie, hoge patiënttevredenheid, een goede samenwerking met partners in de regio, met de andere zes Nederlandse UMC’s en met toonaangevende internationale wetenschappelijke en zakelijke partners.

Henk Broeders, voorzitter van de Raad van Toezicht, zegt bij haar aanstaande afscheid: “Wij zijn Margriet zeer erkentelijk voor haar enorme bijdrage aan UMC Utrecht. In haar lange en diverse carrière in dit huis heeft ze haar buitengewone analytische scherpte en groot strategisch inzicht laten zien en hebben we vooral ook van haar warmte en humor genoten. De organisatie staat als een huis, de strategie ‘Connecting Worlds’ heeft een duidelijke focus en deze wordt ook daadwerkelijk gedragen door het leiderschap en de organisatie en vindt daarmee zijn toepassing in de samenwerkingen op het Utrecht Science Park, in de regio en internationaal. Margriet heeft een sterk moreel kompas en weet op het grote maatschappelijk belang en op dat van de individuele patiënt of medewerker tegelijk te sturen.”

Margriet Schneider is opgeleid als internist-infectioloog en heeft, voordat zij in 2015 bestuursvoorzitter werd, binnen UMC Utrecht de functies vervuld van voorzitter van de divisie Interne Geneeskunde en Dermatologie, opleider Interne Geneeskunde en voorzitter en medisch manager van de divisie IC-Centrum. Ook was zij in COVID-tijd voorzitter van de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU).

Werken bij het UMC Utrecht

Afspraken