Terug

Waarom moeten sommige patiënten lang op hun operatie wachten?

Waarom moeten sommige patiënten lang op hun operatie wachten?

Als u geopereerd moet worden, wilt u het liefst zo snel mogelijk aan de beurt zijn. Voor sommige operaties is de wachttijd nu in het hele land langer dan normaal. Dit is vervelend, en helaas is dit ook in het UMC Utrecht het geval. 

Patiënten die direct zorg nodig hebben, hoeven nooit te wachten en worden altijd zo snel mogelijk geholpen. Maar patiënten die in aanmerking komen voor moeilijke, gespecialiseerde behandelingen – bijvoorbeeld operaties aan de urinewegen of kaak- en borstreconstructies - wachten al heel erg lang. De wachtlijsten die er voor het uitbreken van corona waren, zijn door corona, het tekort aan en ziekte onder zorgmedewerkers langer geworden. In het UMC Utrecht werken we hard om de goede zorg voor patiënten te leveren. Toch blijft het korter maken van de wachtlijsten in deze gespecialiseerde zorg het moeilijkst.

Lees ook het artikel van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) over Planbare zorg opgeschaald en lichte daling ziekteverzuim heeft nog geen effect op wachtlijsten

Zorg is en blijft mensenwerk

Voordat corona in het voorjaar van 2020 uitbrak, waren er ook al wachtlijsten. En een tekort aan zorgmedewerkers. Door de coronacrisis en zorgmedewerkers die ziek zijn geworden, zijn de wachtlijsten nog langer geworden. We verwachten dat dit nog lang zal duren. Dit merken onze patiënten, maar ook onze medewerkers. We proberen dit op te lossen door anders en meer samen te werken, ook met ziekenhuizen in de regio. Toch lopen we tegen onze grenzen aan.

Wij vinden het heel vervelend dat u lang op een behandeling moet wachten. Wij doen er alles aan om u en al onze patiënten zo goed mogelijk te helpen. De huidige situatie vraagt wederzijds begrip. De zorg is en blijft mensenwerk.

Vooruitblik

Hoe de komende periode er uit ziet, hangt af van verschillende factoren, zoals de instroom van nieuwe patiënten, het behouden en aannemen van zorgmedewerkers, evenals de aan- en afwezigheid door ziekte. En misschien wel de komst van een corona- of griepgolf in het najaar. Iedere dag zoeken we naar nieuwe, slimme oplossingen om de zorg beter, patiëntvriendelijker, effectiever en efficiënter te maken. Maar vooral voor het toegankelijk houden van de zorg.

Vragen?

We beoordelen heel zorgvuldig per patiënt of het medisch aanvaardbaar is om een ingreep uit te stellen. Deze patiënten worden persoonlijk gebeld. Wordt u niet gebeld, dan gaat uw afspraak gewoon door!

Als u zich zorgen maakt of vragen heeft, dan kunt u altijd contact opnemen met één van uw behandelaars (het liefst via Mijn UMC Utrecht). 

Werken bij het UMC Utrecht

Contact

Afspraken

Praktisch

umcutrecht.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet