Psychologische aspecten schisis tijdens kleuterperiode
De kleuterschoolfase is de leeftijd waarop kinderen verschillen gaan ontdekken. Ze hechten er geen waardeoordeel aan. Je hebt kinderen in de klas met een oogplakker om het luie oog te laten oefenen en jongens en meisjes blijken opeens verschillend te zijn. Meestal wordt op deze leeftijd nog weinig aandacht geschonken aan een opvallende spraak of een opvallend uiterlijk.
In ‘kringgesprekken’ wordt aan veel onderwerpen aandacht besteed. De juf of u als ouders kunnen samen met uw kind in een kringgesprek uitleggen wat er aan de hand is.
Kennis leidt tot inzicht en inzicht leidt tot acceptatie. Het is van belang dat de leerkrachten op school goed geïnformeerd zijn over de afwijking bij uw kind en de bijbehorende consequenties. Zij kunnen dan letten op eventueel gehoorverlies en op de invloed van een minder goed verstaanbare spraak op de relatie met andere kinderen. Het is belangrijk dat u voor voldoende informatie voor de leerkracht zorgt, zeker als uw kind een geïsoleerde gehemeltespleet heeft. Er is dan voor de leerkracht en voor de andere kinderen aan de buitenkant immers niets bijzonder te zien. Het PID kan een handig hulpmiddel zijn bij het informeren van de leerkracht.