Terug

Wetenschapsstage Leerlijn farmacologie en farmacotherapie
Wetenschapsstage Leerlijn farmacologie en farmacotherapie

Doel van het onderzoek

Het huidige onderzoeksproject is bedoeld om tot consensus te komen welke geneesmiddelen in het Geneeskunde curriculum in Nederland opgenomen moeten worden.


Methode

Je voert kwalitatief onderzoek (Delphi-studie2) uit waarmee je de mening van experts op het gebied van farmacotherapie over dit onderwerp in kaart brengt. Als onderzoeker ontwikkel je een vragenlijst, je legt deze aan een panel van experts voor en analyseert de uitkomsten hiervan.


Werkzaamheden

  • Inlezen over de Delphimethode en een korte literatuur review over studentenformularia in farmacotherapieonderwijs;
  • Formuleren eigen vragenlijst en deze voorleggen aan een panel van experts;
  • Verzamelen en analyseren van onderzoeksresultaten;
  • Rapportage in de vorm van presentatie en (concept) publicatie.


Wij bieden

Een wetenschapsstage van 6-12 weken fulltime, of equivalent parttime. De startdatum is in onderling overleg mogelijk.


Wij zoeken 

Je bent een enthousiaste geneeskunde of farmaciestudent met interesse voor onderwijs en onderzoek. Goede communicatieve vaardigheden, creatief en analytisch kunnen denken en zelfstandigheid zijn gewenst.


Informatie 

Dr. Rahul Pandit, Universitair docent onderwijs, leerlijn farmacologie & farmacotherapie, Divisie Hersenen, Afdeling Translational Neuroscience, UMC Utrecht, R.Pandit@umcutrecht.nl
Dr. Wilma Knol, klinisch geriater, klinisch farmacoloog UMC Utrecht, w.knol@umcutrecht.nl


Referenties 

1.        Brinkman, D. J. et al. Key Learning Outcomes for Clinical Pharmacology and Therapeutics Education in Europe: A Modified Delphi Study. Clin. Pharmacol. Ther. 104, 317–325 (2018).
2.        Humphrey-Murto, S., Varpio, L., Gonsalves, C. & Wood, T. J. Using consensus group methods such as Delphi and Nominal Group in medical education research*. Med. Teach. 39, 14–19 (2017).