Terug
Woonachtig of verzekering in het buitenland
Ik ben niet Nederlands verzekerd en wil een afspraak maken in het UMC Utrecht. Wat moet ik regelen? uitklapper, klik om te openen
Het is mogelijk om als niet Nederlands verzekerde patiënt een afspraak te maken in het UMC Utrecht of het Wilhelmina Kinderziekenhuis.
Hiervoor moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan:
- U heeft een verwijsbrief van uw behandelaar nodig. Dit mag een verwijsbrief van een buitenlandse behandelaar zijn.
- Er moet een duidelijk omschreven zorgvraag en bekende medische gegevens (diagnose, beeldvorming, en eventuele behandeling) in het Nederlands of Engels worden opgestuurd.
- De arts beoordeelt aan de hand van de aangeleverde documentatie of het UMC Utrecht de juiste plek voor uw zorgvraag is. Een aanmelding is dus geen garantie voor behandeling.
- Indien de arts aangeeft dat u voor een eerste consult in aanmerking komt, wordt eerst financieel afgestemd hoe het consult wordt betaald. Zodra dit afgerond is, wordt er conform wachttijd een afspraak ingepland. Wat de financiële afstemming inhoudt, wordt later op deze pagina verder toegelicht.
- Na de eerste afspraak wordt bekeken of er een eventuele behandeling gaat volgen. Indien dat het geval is, wordt wederom eerst weer de behandeling financieel afgestemd.
U kunt alle informatie sturen naar teamzk@umcutrecht.nl
Financiële afstemming uitklapper, klik om te openen
U heeft geen Nederlandse zorgverzekering. Daarom moeten we samen afstemmen hoe de zorg wordt betaald. Er zijn drie mogelijkheden:
- S2-formulier: als u een Europese zorgverzekering heeft, kunt u uw verzekeraar contacteren en hen vragen een S2-formulier af te geven voor geplande zorg in het buitenland.
- Garantieverklaring (GOP): als u een internationale zorgverzekering heeft, kunt u hen contacteren en hen vragen een GOP af te geven voor geplande zorg in het buitenland.
- Prijsindicatie: als de zorgverzekeraar geen garantieverklaring afgeeft, of als u geen verzekering heeft, wordt er een prijsindicatie opgesteld. Pas als deze is betaald, wordt er een eerste consult ingepland. Deze prijsindicatie is een schatting van de kosten. Dit betekent dat de uiteindelijke kosten hoger of lager kunnen uitvallen, afhankelijk van de uitgevoerde verrichtingen en de lengte van de periode waarin deze hebben plaatsgevonden. Houdt u er rekening mee dat in het geval van onvoorziene omstandigheden, zoals complicaties, de kosten zelfs vele malen hoger kunnen uitvallen. Na het afsluiten van het volledige zorgtraject, wat 90 – 120 dagen duurt, zal het definitieve eindbedrag worden verrekend met de betaling van de prijsindicatie.
Contact team Zorgkosten uitklapper, klik om te openen
Hebt u een vraag aan team Zorgkosten? Vul dan het contactformulier in.