| Digitale zorg

Met een armband COVID-19 signaleren

Met een armband COVID-19 signaleren

Een armband die je temperatuur en ademhaling continu meet en zo eventuele symptomen van COVID-19 in een vroeg stadium signaleert. Met dat doel gaat Rick Grobbee, hoogleraar klinische epidemiologie in het UMC Utrecht en zijn team, een bestaande wearable onder 40.000 mensen testen.  Hiervoor heeft hij een subsidie van tien miljoen euro ontvangen van het Europese Innovative Medicin lnitiative (IMI).

“Het begon zo’n acht weken geleden”, vertelt Rick Grobbee. “Met een groep onderzoekers waren we aan het brainstormen wat zou kunnen helpen in een snelle diagnostiek van COVID-19. Toen ontstond het idee om te onderzoeken in hoeverre een bestaande wearable hieraan zou kunnen bijdragen. Deze wearable is door Ava AG (Zwitserland) ontwikkeld voor vrouwen om te meten wanneer zij hun eisprong hebben, zodat ze weten wanneer ze vruchtbaar zijn. Dat doet hij door heel nauwkeurig onder meer de temperatuur, de ademhaling en de huidvochtigheid te meten. Dit is al een gecertificeerd device, daarom kunnen we er zo snel mee aan de slag.”

Beginnende koorts

Dat zijn metingen die ook relevant zijn bij COVID-19. Een hogere temperatuur kan duiden op beginnende koorts, voordat je dat zelf in de gaten hebt. Kuchen en benauwdheid hebben direct effect op de ademhaling. Een bepaalde combinatie van deze factoren kan wijzen op COVID-19. “En dat is precies wat we gaan testen”, zegt Rick.

Het testen kan starten zodra het aantal besmettingen weer toeneemt. De kans is groot dat dat in het najaar is. “We willen mensen die een hoger risico lopen op COVID-19 vragen zo’n armband te dragen. Alle metingen worden centraal gemonitord en met machine learning technieken geoptimaliseerd. Als de meetgegevens duiden op een COVID-besmetting, krijgt de drager een seintje en moet hij zich snel laten testen. Na afloop krijgen alle deelnemers een onderzoek om te kijken of er antilichamen in hun bloed zitten. Zo kunnen we zien of ze besmet zijn geweest met het COVID-19-virus en dus vergelijken of dat overeenkomt met de signalen van de wearable.”

Corona Check app

Rick verwacht dit te kunnen combineren met bijvoorbeeld de Corona Check app. “Zo’n 170.000 mensen maken hier al gebruik van. Via deze app houden zij symptomen bij die ze ervaren. Met de wearable hopen we de symptomen te signaleren voordat patiënten die ervaren. Door deze twee hulpmiddelen te combineren, krijgen we nog meer inzicht. Want naast een snelle diagnostiek is inzicht in de verspreiding van het virus een tweede doel. Als dit werkt kunnen we bijvoorbeeld ook zien hoeveel mensen wel subtiele symptomen hebben – en dus besmettelijk zijn – maar zelf geen klachten ervaren.”

Snel op de hoogte

Ongeveer een half jaar na de start van het onderzoek onder 40.000 mensen hoopt Rick de resultaten te hebben. “Als dit blijkt te werken, stel ik me voor dat deze wearable vooral gebruikt gaat worden door mensen uit de hoog risico-groepen en zorgverleners. Vooral voor hen is het enorm belangrijk snel op de hoogte te zijn van een besmetting, zodat zij in quarantaine kunnen en het niet verder verspreiden. “ 

De hoogleraar verwacht niet dat iedereen zo’n armband gaat dragen. “Hoewel het helemaal in deze tijd past – denk aan alle wearables die bijvoorbeeld je hartslag meten – zal dat niet heel onmiddellijk gebeuren. Veel mensen lopen weinig risico. Maar juist bij kwetsbare ouderen en zorgverleners is vroege detectie van groot belang.”

Innovatieve projecten

Aan het onderzoek nemen negen internationale partners deel, maar het vindt grotendeels in Nederland plaats. Het is gefinancierd  door Innovative Medicin lnitiative (IMI) dat afgelopen dinsdag acht innovatieve onderzoeksprojecten selecteerde op het gebied van diagnostiek en behandeling van COVID-19 op basis van 150 project voorstellen.

Reacties

Marion ,

kun je deze bestellen?

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Ellen Hendriks,

Ik werk in de zorg. Kan je je opgeven om mee te doen?

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Natasja Hulsman ,

Wil graag meedoen aan dit onderzoek als risicogroep zijnde is dit heel handig zodat ik op tijd maatregelen kan nemen

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Anita,

Als jullie proefpersonen zoeken, mijn man en ik doen graag mee.

Reageer

Alfred Robben,

Als jullie proefpersonen zoeken, mijn man en ik

Reageer

Marjan van der Corput,

ik zou graag aan dit onderzoek mee willen doen ik heb de afgelopen jaren 2x in het ziekenhuis gelegen met een long embolie beiderzijds en ben dus nu erg voorzichtig dus als ik kan hellen met dit onderzoek doe ik dat graag

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

UMC Utrecht,

Beste Ellen, Natasja en Anita, Dank voor jullie interesse! Er wordt een selectie gemaakt uit de gebruikers van De Corona Check. Je kunt je dus niet direct aanmelden, maar de kans is aanwezig dat je als gebruiker wordt benaderd om deel te nemen aan het onderzoek. Meer informatie over de app kun je hier vinden: www.decoronacheck.nl. Blijf gezond!

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Wim,

Wij zitten ook in Utrecht en zijn voor een ouderen zorg instelling op zoek gegaan. Wij hebben een HW wearable die eenvoudig en erg goed core body temperatuur, Heart Rate, SPO2 en PI meet. Wij concentreren ons op de betrouwbare data communicatie. Wij missen de data analyze van gecombineerde data. Kunnen wij als Utrechts bedrijf hier verder wat aan bijdragen. Wim

Reageer

Peter,

Beste Wim, ik zou graag even met je in contact komen!

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Wytske van Vliet,

Mijn man en ik willen wel testpersoon zijn.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Ben van der Eijk,

Dag Na longkanker is bij mij 1 long verwijderd. Het gaat goed, en voel mij goed, maar ik behoor tot de risicogroep. Ook het feit dat ik 70 jaar ben. Ik zou dan ook graag willen meewerken aan deze. Ook mijn vrouw. Gezond werkzaam en 64, maar juist doordat ze buitenhuis moet werken een extra risico ook. Wij hopen dat u contact op neemt.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Adri van Os ,

Goedemorgen, een heel goed onderzoek. Ik hoop van harte dat het een positief resultaat oplevert! Veel mensen zullen daarvan kunnen profiteren. Ook wil ik graag meedoen aan het onderzoek.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

wiet soonius,

Ik ben hartpatiënt en zou aan dit onderzoek graag mee willen werken.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Jeroen Janmaat,

Ik wilde me graag aanmelden en was bezig om me te registreren, maar na het lezen van het privacy statement kwam ik niet meer terug op de laatste pagina waar je alles moet bevestigen en ging het mis: alles weg. Ik kon de link niet meer vinden, dus maar even zo aanmelden

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Loulou,

Ik zou ook graag mee willen doen om te testen zou mooi zijn voordat het poppodium waar ik werk een testlocatie gaat worden met meerdere bezoekers 😅

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Ageeth Huits,

Ik wil heel graag mee doen aan dit onderzoek!

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Chayenne ,

Haii, ik vroeg mij af wanneer en waar ik mij kan opgeven om mee te helpen aan dit onderzoek? Ik zou het namelijk graag willen uit testen en kijken of dit gaat werken!! Groet Chayenne

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Rudy De Braekeleer ,

Ik zou graag mee willen helpen met de onderzoek en na afloop de band eventueel kopen.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Ina Bartels-Soetenhorst,

Goedemorgen, als jullie testpersonen zoeken, mijn man en ik willen ons hiervoor wel aanmelden. Wij zitten ook in de risicogroep. Met vriendelijke groet, Ina

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Linda,

Ook ik zou graag mee wilen doen aan dit onderzoek! Hartelijke groet van Linda

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Miranda Postma,

Ik ben als logopedist werkzaam en ik heb een aantal ex. Covid patiënten behandeld. Ik ben zeer geïnteresseerd in jullie onderzoek, omdat ik ook veel werk met mensen die problemen hebben met de ademhaling. Als jullie nog vrijwilligers zoeken meldt ik mij graag aan.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

E. Jansen,

Ook ik geef mij op voor dit onderzoek. Enige voorgeschiedenis: 30-40 jaar, sport elke dag, al 5 jaar geen griep gehad, 4 keer begeven binnen de 2 meter bij (wat later bleek) covid-patiënten zonder besmetting te hebben opgelopen: ook niet zichtbaar bij pcr-tests.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Andre Brinks,

Ik zou graag mee willen doen met de test.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

P.Stoffelsen,

Is het nog mogelijk om mij op te geven voor deze test?

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Lilian Dusee,

Ik wil hier graag aan mee doen ben 70 jaar

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Nancy van der Meer,

Goedemorgen, Ik zou mij graag aan willen melden voor deze proef. Lijkt me echt de oplossing voor een toekomst met Corona in ons midden. Ik ben zelf 37, gezin bestaat uit 6 personen. mvg. Nancy

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Hanna Koenen,

Ik zou me graag willen aanmelden voor dit onderzoek als gezonde vrijwilliger.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

john kwant,

Ik heb in oktober covid gehad. hele milde klachten ( alleen reuk en smaak kwijt ) ik zou mee willen werken aan de test. Als ik natuurlijk een doel kandidaat ben

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Ina Lammertink ,

Ik zou ook graag meewerken aan de test.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Henk van Boven,

Mijn vrouw en ik doen hier heel graag aan mee.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Riny van Oorschot,

Ik doe graag mee...

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Ad,

Wil ook graag mee doen

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

M.e Vermeer-koerts ,

Goede acties.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Redactie,

Beste lezers, iedereen die ouder is dan 18 jaar kan zich aanmelden via https://www.covid-red.eu/. Lees ook: https://www.umcutrecht.nl/nieuws/20000-deelnemers-voor-covidred-onderzoek-gezocht.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Reageer