Lab UMC Utrecht
Meer zorg

UMC Utrecht start studie vaccin tegen COVID-19

In het UMC Utrecht start 2 september een klinische studie met een kandidaat-vaccin tegen corona. In totaal gaan 45 gezonde vrijwilligers aan het onderzoek deelnemen. De onderzoekers kijken naar zowel de immuunreactie die het vaccin opwekt in het menselijk lichaam en naar de bijwerkingen. In totaal doen in Europa 550 mensen mee aan dit onderzoek dat is opgezet door Janssen Vaccines.

Janssen zet zich al lang in om wereldwijde gezondheidscrises aan te pakken en zal nauw blijven samenwerken met partners over de hele wereld om de huidige COVID-19-pandemie te bestrijden met een veelzijdige aanpak.

Arts-microbioloog prof. dr. Marc Bonten (UMC Utrecht), hoofdonderzoeker van het Utrechtse deel van de studie: “Wij zullen in deze studie – de eerste in Nederland waarin een coronavaccin in mensen wordt getest - de effecten van het kandidaat-vaccin onderzoeken in 45 proefpersonen. We zoeken hiervoor gezonde vrijwilligers - zowel mannen als vrouwen - in de leeftijdsgroepen van 18-55 jaar én van 65 jaar en ouder. De deelnemers zullen ieder 3 injecties ontvangen. Alle deelnemers worden ruim een jaar lang opgevolgd om te onderzoeken of het vaccin veilig is, goed verdragen wordt en de gewenste immuunreactie opwekt.

Eén van de benaderingen van de bestrijding van de pandemie is de klinische ontwikkeling van de SARS-CoV-2-vaccinkandidaat. Momenteel wordt begonnen met de klinische fase 2a studie met dit vaccin van Janssen. Deze fase 2a-studie zal worden uitgevoerd met in totaal 550 deelnemers in Nederland, Duitsland en Spanje.

De Nederlandse studiecentra zijn Centre for Human Drug Research/Leiden Universitair Medisch Centrum in Leiden, PRAHealthSciences in Groningen en het UMC Utrecht. Elk studiecentrum zal 45 deelnemers includeren in de studie, verdeeld over twee groepen: 18-55 jaar en 65 jaar en ouder.

Doel studie

  • Om te bepalen of lagere doses van het vaccin immuniteit opwekken, om mogelijk te worden gebruikt voor dosis-besparende strategieën en zo het beschikbare vaccinaanbod te verhogen door lagere doses te gebruiken.
  • Om potentiële vaccinatieschema's met tussenpozen van 1, 2 en 3 maanden te evalueren om het meest effectieve regime van 2 doses te bepalen, mocht een regime van 2 doses effectiever zijn dan 1 dosis. 
  • Te beoordelen in welke mate vaccinatie leidt tot mogelijke langdurige immuniteit.


 
We danken iedereen voor de interesse om deel te nemen aan deze studie. Aanmelden kan via  covid_onderzoek@umcutrecht.nl.

 

Reacties

Marcel Molenaar,

ik zou mij graag willen aanmelden voor de testfase ven het covid-19 vaccin .

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

jan kaspers,

Hoe kan ik me aanmelden voor deze studie, categorie ouderen

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

M.van Noorloos,

Hoe kan ik me aanmelden voor deze studie, categorie ouderen

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

S.R Farmer,

Ook ik wil aanmelden om deel te nemen met deze onderzoek. Ik ben een vrouw van 65jr.

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

k can veen,

ook ik wil me aanmelden , ben een man van 66 jaar

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Marja Pronk,

ik ben een gezonde vrouw ,bijna 65 jaar, waar kan ik me aanmelden?

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

henri frederik dubois,

hierbij wil ik mij aanmelden voor deelname aan het onderzoek, geb. datum 17-04-1946

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Henk Baar,

Ik wil graag meer informatie om als proefpersoon tot fungeren voor COVID-19 mijn geboortedatum is 18-10-1954

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Dirk van Tuijl,

Ik zou me ook graag willen aanmelden voor het vaccin.

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

AMB Mos,

Goedenmorgen, ik zou graag meer informatie voor het aanmelden als proefpersoon voor 't Covid 19 vaccin.

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Toine Schermer,

Bij deze wil ik me aanmelden voor de vaccinatie tegen het coronavirus. Ik ben een gezonde man van 40

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Henk Neervoort,

Waar en hoe kan ik mij aanmelden als proefpersoon vaccinatie Corona covid 19. Ik ben 61 en zover ik weet helemaal gezond

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Leo,

Ik ben een man van 54. Ik wil me opgegeven voor het testen van het Corona vaccin.

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Renee,

Ik zou mij ook graag aan willen melden echter kan ik het nergens vinden?

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Reitze ,

Ook ik zoek meer informatie aangaande het aanmelden voor dit onderzoek. Geboortejaar: 2001.

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Rene,

Ik ben een man van 50 jaar en wil me ook graag aanmelden.

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Erwin,

Ik zou mij willen aanmelden maar kan niet vinden waar ik dat kan doen.

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Jacqueline ,

Ik wil mij graag aanmelden, waar kan dat?

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Tanis Molenaar,

L.S., Ook ik meld mij graag aan. 48 jaar, gezond. Met. vr. grt., Tanis Molenaar

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Jolanda van den bemt,

Ik wil mij graag aanmelden Mvg J vd Bemt

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Monique Wessel,

Ik wil mij graag aanmelden voor het onderzoek / testen Covid -19 vaccin.

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Mustafa,

Ik ben een man van 39 jaar en wil me ook graag aanmelden.

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Marco,

Ik wil me ook graag aanmelden, man 20jr

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Abdul ,

ik wil graagaanmelden. Man van 33 jaar oud.

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Elizabeth Deinema,

Mocht u toch nog iemand nodig hebben in de categorie ouderen. Ik ben 73 jaar en wil mij graag aanmelden

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Hayat,

Ik zou me graag willen aanmelden

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Abdalrazak ward,

Ik zou me heel graag willen aanmelden , ik ben een man van 34 jaar en helemaal gezond, graag wil ik weten waar ik dat kan doen. Gr, Abdulrazak

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Maaike Heybroek,

Ik zou me ook graag willen aanmelden, kan alleen niet vinden waar ik dat kan doen. Mijn leeftijd is 55 jaar en ben voor zover ik weet gezond.

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

H. Derks,

Hoe kan ik mij aanmelden voor het onderzoek?

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Abderrazak Ayoubi,

Wil graag aanmelden, ben 42 jaar oud man.

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

G Breukel,

Er wordt niet getest voor de groep 55-65? En hoe is de verdeling man-vrouw?

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Arnold Vogelzang,

Ik wil m ij graag aanmelden als proefpersoon 1964

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Erik,

Vanwege een geplande renovatie wordt ik mijn huis tijdelijk uitgezet (duur van twee maanden). Omdat pre-coronatijd is afgesproken dat ik elders op de bank moet verblijven, wordt daar door de verhuurder - ook met het oog op corona - niet anders mee omgegaan. Nu is het zo dat 'elders' bij twee mensen in de risicogroep hoort. Ik zou, al is het maar voor 'de illusie van veiligheid', zonder uitbetaling of iets dergelijks graag als testsubject in aanmerking willen komen - zodat ik de komende tijd toch met een gevoel van verantwoordelijk bezig zijn, 'elders' te kunnen verblijven. U kunt mij bereiken a.d.v. de contactgegevens gekoppeld aan dit formulier.

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

T. Iacob,

oktober 1959 man graag aanmelden voor testen van vaccin tegen Covid 19. Alvast bedankt

Reageer

A. van der Most ,

Ook ik, man 06-1947 zou graag (indien de aanmelding nog geldig is) meedoen aan uw onderzoek naar de resultaten van het vaccin tegen Covid-19.

Reageer

Reageer

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Reageer