Vrijwilligers gezocht voor onderzoek BCG-vaccin

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek BCG-vaccin

Aan de Nederlandse studie onder leiding van UMC Utrecht en Radboudumc naar de werking van het BCG-vaccin tegen gevolgen van een corona infectie bij kwetsbare ouderen doen aan het einde van deze week al 4000 deelnemers mee. Dit werd vandaag bekend gemaakt tijdens een werkbezoek van minister Hugo de Jonge van VWS aan het UMC Utrecht. De minister kreeg een toelichting op het lopende onderzoek waaraan nog steeds vrijwilligers kunnen deelnemen.

Daarom een oproep aan Nederlanders die 60 jaar of ouder zijn én onder behandeling zijn bij een ziekenhuis, dialysecentrum, trombosedienst of als ze onlangs geopereerd zijn om deel te nemen. Zij kunnen nog tot aan het einde van dit jaar deelnemen aan het onderzoek. Het coronavirus COVID-19 treft vooral kwetsbare ouderen en zij lopen het grootste risico om aan de infectie te overlijden. Eerdere studies toonden al aan dat het BCG-vaccin beschermt tegen tuberculose én de afweer tegen andere infecties kan verhogen doordat het immuunsysteem een tijdelijke ‘boost’ krijgt. Mogelijk biedt deze ‘boost’ ook bescherming tegen een infectie met het coronavirus en andere virussen.

Kwetsbare ouderen

Voor de studie worden kwetsbare patiënten van 60 jaar en ouder benaderd om deel te nemen via het ziekenhuis waar ze onder behandeling zijn. In de studie wordt gekeken naar (a) het aantal coronabesmettingen dat optreedt, óf (b) het optreden van luchtweginfecties (inclusief COVID-19) waarvoor een medische behandeling noodzakelijk is. Tot het einde van dit jaar worden er door 20 Nederlandse ziekenhuizen tussen de 5200 en 7000 kwetsbare ouderen in de studie opgenomen, die gedurende 6 maanden na vaccinatie gevolgd worden. In het eerste kwartaal van 2021 worden de eerste resultaten verwacht.

Recente BCG-studies

De BCG-PRIME studie is de vierde studie in Nederland met het BCG-vaccin tegen COVID-19 in korte tijd. Eerder dit jaar werden onder leiding van UMC Utrecht (prof. Marc Bonten) en Radboudumc (prof. Mihai Netea) al drie studies gestart (twee in zorgverleners en een in relatief gezonde ouderen) naar de beschermende werking van het BCG-vaccin tegen COVID-19. Wereldwijd lopen er nu zo’n 15 studies waarin wetenschappers onderzoeken of dit vaccin beschermt tegen COVID-19. Om zo snel mogelijk definitieve uitspraken te kunnen doen over de effectiviteit van het vaccin is afgesproken dat de gegevens van al deze studies samen zullen worden geanalyseerd in een zogenaamde meta-analyse.

Genoeg deelnemers

Halverwege december 2020 zijn wij gestopt met inclusies en zoeken wij geen nieuwe deelnemers meer.

Brede samenwerking

Het ministerie van VWS hecht groot belang aan dit onderzoek en heeft aan ZonMw gevraagd om de studie als urgent traject op te nemen in de onderzoeksprogrammering voor COVID-19. De BCG-PRIME studie is opgezet door het UMC Utrecht met steun van het ministerie van VWS en is gefinancierd met hulp van een ZonMw-subsidie van maximaal € 8.5 miljoen. Aan de studie nemen deel de Nederlandse academische ziekenhuizen (Amsterdam UMC, Erasmus MC, LUMC, Radboudumc, UMC Groningen, UMC Maastricht, UMC Utrecht), de Santeon topklinische ziekenhuizen (Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis, Catharina Ziekenhuis, Maasstad Ziekenhuis, Martini Ziekenhuis, Medisch Spectrum Twente, OLVG, St. Antonius Ziekenhuis) en verder Ziekenhuis Bernhoven, Haga Ziekenhuis, Ikazia Ziekenhuis, Meander Medisch Centrum, Noordwest Ziekenhuis en Rijnstate Ziekenhuis.

Reacties

Philip van der Vliet,

Ik vind dit een heel goed artikel en wil graag meedoen met het onderzoek

Reageer

redactie,

Beste Philip, Fijn! Zou u dat willen mailen naar bcgprime@umcutrecht.nl Daar kunt u zowel voor informatie als voor aanmelden terecht.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Neeltje van Middelkoop,

Hoe zien de onderzoekers de vroeger in hun kindertijd ingeenten. Dat waren er veel destijds denk ik Is er mogelijk een verschil in ernst van de symptomen bij vroeger ingeenten

Reageer

redactie,

Beste Neeltje, Voor dit soort informatie kunt u terecht bij: bcgprime@umcutrecht.nl

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Karin Cozijnsen,

Is het de bedoeling dat je in het verleden een BCG vaccinatie hebt gehad, of ga je die dan krijgen als je jezelf op wil geven voor dit onderzoek.

Reageer

redactie,

Beste Karin, Nee hoor, dat is niet nodig. De deelnemers aan het onderzoek krijgen die. Aanmelden kan via bcgprime@umcutrecht.nl

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Laurina berkeveld ,

Graag deelname, val exact in de doelgroep

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

jany t hooft,

heb al n mail gestuurd, wil me opgeven.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Johan Giezen,

Ik ben onder controle bij het VUMC na een ablatie in september 2019 wegens boezemfibrilleren. Ben ik geschikt om deel te nemen? Ik ben 67. Als er een civid-vaccin komt heeft deelname aan dit onderzoek dan consequenties?

Reageer

redactie,

Deze vraag kunt u het beste stellen aan bcgprime@umcutrecht.nl

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

L.visser,

Geboren 18-7-1947. In mijn jeugd meerder keren BCG gevaccineerd ivm TB moeder. Interessant voor het onderzoek?.

Reageer

redactie,

Dat zou zeker kunnen? Zou u uw vragen willen stellen aan: bcgprime@umcutrecht.nl

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

A. Mundt,

Ik ben enorm teleurgesteld in de organisatietie van het BCG prime onderzoek. Ik heb de injectie gekregen en zou in de daarop volgende twee dagen gebeld worden door Utrecht voor verdere informatie. Het is nu twee weken geleden en ik ben nog steeds niet gebeld. Ik vind dit zeer teleurstellend dat er zo met de deelnemende proefpersonen om wordt gegaan. Dit is voor mij wetenschappers onwaardig. Ik had een hoge pet op van wetenschappers maar dat is nu verdwenen. Voor mij moet een wetenschappelijk onderzoek goed georganiseerd zijn en de proefpersonen recht doen. Ik ben zeer teleurgesteld.

Reageer

Soumaya,

Hallo, Welke bijwerkingen hebben ze u over geïnformeerd? Ik wil mijn verhaal kwijt aangezien niemand bij d GGD of huisartsenpraktijk mij heeft kunnen geruststellen.  Mijn zoontje van 4 jaar heeft een heftige reactie gehad op de BCG die hij in mei 2020 heeft gehad. Hij loopt nu nog met een heftig gat rond waar veel pus uit komt. Deze BCG vaccinatie is ons aangeraden bij de GGD omdat wij weleens in Marokko komen. Schijnbaar komt TBC daar nog vaak voor, aldus de GGD.  Mijn huisarts keek hiervan op maar durfde mij niet zo goed advies te geven omdat de BCG vaccinatie al was gegeven. Maar de heftige huid reactie vond ze heftig. Ze had dit niet eerder gezien. Laat je goed informeren over de bijwerkingen want dat heb ik gemist.

Reageer

redactie,

Beste meneer of mevrouw Mundt, Het is bijzonder spijtig wanneer de terugkoppeling niet goed verloopt. Uw bericht wordt doorgestuurd naar het onderzoeksteam (bereikbaar via bcgprime@umcutrecht.nl) en zij zullen spoedig contact op nemen.

Reageer

Anneke Mundt,

Beste Soumaya, bent u iemand van de redactie?

Reageer

redactie,

Nee, Soumaya is niet van de redactie

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Ignas van de Berg,

Militairen kregen vroeger bij hun indiensttreding standaard een BCG vaccinatie. Zijn deze, zoveel jaren later, nu ook mogelijk beter beschermd?

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

redactie,

Beste Ignas, Hoe lang het BCG-vaccin mogelijk beschermt, is nog niet duidelijk, dat is ook een onderwerp van onderzoek.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Anneke Mundt,

Op mijn reactie van 13-11-2020 op deze website kreeg ik op 16-11-2020 een mail van de redactie dat mijn bericht zou worden doorgestuurd naar het onderzoeksteam en dat zij spoedig contact met mij op zouden nemen. Het is nu 24-11-2020 en zij hebben nog geen contact met mij opgenomen. Ik voel me door de organisatie van dit onderzoek misbruikt. En dat er respectloos met mij als proefpersoon wordt omgegaan. In de informatie die ik kreeg over dit onderzoek, staat dat je de eerste vier weken van het onderzoek 1 maal per week gebeld wordt. Ik heb de injectie op 29-10-2020 gekregen in MST Twente, er zijn dus al drie en halve week voorbij en ik ben niet één keer gebeld. Als niet voldaan wordt aan de basis van het onderzoek is voor mij de waarde van het onderzoek verminderd. Of zie ik dat verkeerd? Blijft wel staan dat ik vind dat er respectloos met mij wordt omgegaan.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Anneke Mundt,

Heeft de medisch-ethische toetsingscommissie de opzet van dit onderzoek goedgekeurd? En weten ze dat de informatie die ik gekregen heb niet juist is? Hoe werkt dit alles. Als ik ergens geen goed gevoel over heb ga ik het uitzoeken. Steeds meer proefpersonen willen hebben en de verwerking niet aan kunnen dan klopt er toch iets niet. Ik ben maar een eenvoudig mens die denkt dat dingen moeten kloppen, ik zal wel ouderwets zijn.

Reageer

redactie,

Beste Anneke Mundt, wat vervelend om te horen. We hebben uw bericht nogmaals doorgestuurd. Als het goed is wordt er snel contact met u opgenomen.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Anneke Mundt,

Zijn jullie de realiteit verloren dat proefpersonen mensen zijn die denken en voelen en niet alleen een nummer in jullie computer zijn? Ik snap de huidige tijd niet meer. Ik ben 68 jaar en misschien ben ik wel onbelangrijk voor de maatschappij en ben ik alleen een nummer in allerlei systemen. Alle houvast van afspraken na komen verdwijnt als iets anders belangrijker is, zoals nu blijkt. Ja, daar sta ik dan met mijn 68 jaar. Jullie kunnen toch weten dat de meeste mensen in die leeftijd niet met de app werken maar telefonisch benaderd willen worden. Wat jullie niet goed ingeschat hebben. Niet realistisch.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Anneke Mundt,

Ik heb op 29-10-2020 de injectie gehad. Ik ben op 24-11-2020 voor het eerst gebeld voor een vragen interview. De volgende keer zou over twee, drie weken zijn. Dit alles is niet volgens de informatie die ik gekregen heb. De eerste vier weken zou ik 1 maal per week gebeld worden. Daarna 1 maal per twee weken. Ik voel me niet meer bij het onderzoek betrokken omdat ik na de injectie niet meer van zo groot belang schijn te zijn voor de onderzoekers. Terwijl ik er met zoveel enthousiasme aan begonnen ben. Er werd in het telefoongesprek gezegd, het onderzoek kan ook op deze manier gewoon doorgaan. Waar blijft het respect voor de proefpersoon, wat voor jullie het waardevolste materiaal is?

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Anneke Mundt,

Na de proefpersoneninformatie voor deelname aan medisch-wetenschappelijk onderzoek goed te hebben gelezen, heb ik toestemming gegeven om proefpersoon voor u te willen zijn. Bij punt 6 staat vermeld wat er van mij als proefpersoon verwacht wordt. Er staat het volgende: "Om het onderzoek goed te laten verlopen en voor mijn eigen veiligheid, is het belangrijk dat u zich aan de volgende afspraken houdt". Die afspraken zijn: " Dat ik steeds op de afgesproken momenten de onderzoeksmedewerker die mij belt te woord sta". punt 8 Mogelijke voor-en nadelen. Hier staat dat deelname aan het onderzoek ook betekent dat ik extra tijd kwijt ben en dat ik afspraken heb waaraan ik me moet houden. Er staat dat ik me aan afspraken moet houden en dat er afgesproken momenten zijn waarop ik de onderzoeksmedewerker die mij belt te woord moet staan. Vooral ook de afgesproken momenten is erg van belang. Dan wordt ik in ieder geval niet gebeld als ik b.v. net in een winkel ben.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Anneke Mundt,

Ik ben iemand die zich aan afspraken houd. Bij afspraken maken heb ik te maken met een andere partij. En voor mij telt dat de partij waar ik afspraken mee maak zich ook aan de afspraken houd. En niet dat de organiserende partij, die u bent, zonder overleg, allerlei regels veranderd die de proefpersoon niet ten goede komt. Vooral op het moment dat u de telefonische dienst niet meer aan kunt, nalaten de proefpersoon hiervan op de hoogte te stellen. Ik vind deze manier van werken zeer verwerpelijk. U hebt mij goed laten voelen dat ik voor u geen gelijkwaardige partij ben waar bepaalde normen bij horen te gelden. U hebt mij het gevoel gegeven dat ik iemand ben waar u mee kunt schuiven waarheen u wilt. Ik zal na dit onderzoek nooit meer aan een medisch-wetenschappelijk onderzoek mee doen.

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

k.r.d. WISHEU,

Ik heb interesse voor deze ONDERRZOEK...ben 78 jaar...negative getest door GGD...woonachtig in AMSTERDAM

Reageer

Reageer

(enkel voor de redactie, deze wordt niet weergegeven op de website)

Om spam te voorkomen vragen we u de onderstaande code over te typen.

Reageer