Terug

Nieuw Elektronisch Patiëntendossier (EPD)

Nieuw Elektronisch Patiëntendossier (EPD)

UMC Utrecht krijgt een nieuw elektronisch patiëntendossier (EPD) op donderdag 29 februari en vrijdag 1 maart 2024. Niet alleen onze zorgverleners gaan dat merken, maar ook u als patiënt. Op deze dagen behandelen we veel minder patiënten en plannen we bijna geen afspraken. 

In de twee weken na 1 maart hebben we nog wat minder afspraken gepland, omdat de zorgverleners moeten wennen aan het nieuwe elektronisch patiëntendossier. Het werken met het nieuwe elektronisch patiëntendossier  kost soms nog wat meer tijd. We hopen dat u daar begrip voor heeft.  

Hieronder geven we antwoorden op de meest gestelde vragen. 


Algemeen

Wat is een elektronisch patiëntendossier? 

Een elektronisch patiëntendossier is een softwaretoepassing waarin medische gegevens van patiënten worden bewaard. Zo kunnen zorgverleners als dokters of verpleegkundigen deze gegevens bekijken en gebruiken.

Via het patiëntportaal Mijn UMC Utrecht heeft u als patiënt zelf ook toegang tot uw elektronisch patiëntendossier. U kunt daar onder andere uw afspraken bekijken, uw gegevens aanvullen, uw medicijnoverzicht inzien en uw uitslagen doornemen. 

Waarom komt er een nieuw elektronisch patiëntendossier?

Het nieuwe elektronisch patiëntendossier is een gestandaardiseerd systeem dat gemakkelijker en efficiënter is om te gebruiken. 

Het is ook gemakkelijker om gegevens te delen met andere zorginstellingen. Dit doen we alleen als dat nodig is en na toestemming van de patiënt. Op deze manier wordt de zorg veiliger. 

Een standaard systeem is ook goedkoper om te onderhouden en up-to-date te houden.  


Uw patiëntportaal Mijn UMC Utrecht

Kan ik Mijn UMC Utrecht op deze dagen wel inzien?

Nee, we zetten het patiëntportaal Mijn UMC Utrecht op donderdagochtend 29 februari om 07.00 uur dicht.  

Het patiëntportaal is vanaf zaterdag 2 maart weer beschikbaar.

Tot wanneer kan ik een vraag stellen via e-consult?

Vragen aan uw behandelaar via e-consult kunt u tot en met zondag 25 februari stellen. Het patiëntportaal is vanaf zaterdag 2 maart weer beschikbaar.

Tot wanneer kan ik mijn medicijnen bestellen via het patiëntportaal?

U kunt uw herhaalmedicijnen tot en met zondag 25 februari via het patiëntportaal bestellen. Zorg ervoor, indien mogelijk, dat u een voorraad heeft tot 15 maart.

Het patiëntportaal is vanaf zaterdag 2 maart weer beschikbaar. 

Vanaf 2 maart is het patiëntportaal geheel vernieuwd. Wat moet ik nu weten?

Raadpleegt u regelmatig uw consultverslagen? Dan raden wij u aan om (een deel van) uw consultverslagen nu te printen. U kunt dit doen middels de knop "Print pagina" rechts boven deze tekst.

Vanaf 2 maart kunt u alleen nog de samenvattingen van uw (oude) consultverslagen inzien. Dit is een tijdelijke situatie. Onze excuses voor het eventuele ongemak.

De informatie bij behandeldoelen, patiëntbrieven, medicijnen, metingen en uitslagen kunt u vanaf 2 maart wel in zijn geheel blijven inzien.   


Uw afspraken

Hoe kan ik een afspraak plannen, wijzigen of afzeggen?

U kunt op deze dagen geen afspraak plannen, wijzigen of afzeggen. Wij vragen u vóór donderdag 29 februari of vanaf maandag 4 maart over afspraken met ons te bellen. 

Ik heb wel een afspraak staan op een van die dagen. Klopt dat wel?

Ja dat kan. Wordt u wel behandeld of heeft u een afspraak op een van deze dagen? Dan kan het zijn dat uw gegevens met een beetje vertraging worden verwerkt.

Ik verwacht een afspraak op een van die dagen. Wat moet ik doen?

U hoeft niets te doen. In sommige gevallen is of wordt uw afspraak verplaatst als die op 29 februari of 1 maart was gepland. 


Bij spoed

Wat moet ik doen bij spoed?

Om de introductie van het EPD ook op de spoedeisende hulp (SEH) soepel te laten verlopen, is de SEH van het UMC Utrecht gedeeltelijk gesloten op 29 februari en 1 maart.

Dit levert geen gevaar op voor patiënten. 

Patiënten die acute zorg nodig hebben waarvoor zij op dat moment per se in het UMC Utrecht moeten zijn, zijn gewoon welkom. Dit is zoals gebruikelijk ter beoordeling van de betrokken artsen.   

Patiënten die acute zorg nodig hebben die ook in een ander ziekenhuis gegeven kan worden, kunnen terecht bij de ziekenhuizen in de regio. Dit geldt voor nieuwe patiënten en ook voor patiënten die bekend zijn in het UMC Utrecht, het WKZ, het Prinses Máxima Centrum en het Centraal Militair Hospitaal.

Wie bel ik wanneer?

  • Levensbedreigende situatie
    Bel 112.
  • Niet levensbedreigende (spoed)klachten tijdens kantooruren
    Bel uw huisarts. Of bel uw specialist via het telefoonnummer van de polikliniek UMC Utrecht of polikliniek WKZ
  • Niet levensbedreigende (spoed)klachten buiten kantooruren
    Bel de huisartsenpost (HAP) in uw regio.

Onze bereikbaarheid

Is het UMC Utrecht telefonisch bereikbaar?

U kunt op deze dagen geen afspraak plannen, wijzigen of afzeggen.

Bij spoed zijn we gewoon telefonisch bereikbaar.
Poliklinieken UMC Utrecht
Poliklinieken Wilhelmina Kinderziekenhuis


Uw medicijnen

Ik gebruik medicijnen. Wat moet ik weten?

Het is belangrijk om herhaalmedicatie tijdig en bij voorkeur vóór woensdag 21 februari te bestellen. Zorg er ook voor dat u, indien mogelijk, een voorraad heeft tot 15 maart.  

De poliklinische apotheek verzoekt u op donderdag 29 februari tot vrijdag 1 maart 13.00 uur uw medicatie bij uw eigen apotheek op te halen indien mogelijk. In deze periode kan het elektronische apotheeksysteem niet gebruikt worden. Medicatieverstrekkingen waar u al een afspraak voor had staan, kunt u gewoon ophalen bij de poliklinische apotheek in het UMC Utrecht.

Bij vragen kunt u contact opnemen met de poliklinische apotheek via 088 75 586 35 (algemeen).


Uw bezoekers

Ik ben opgenomen. Kan ik wel bezoek ontvangen?

Bezoekers zijn, net als gewoonlijk, welkom tijdens bezoekuren.  

Bedankt voor uw reactie!

Heeft deze informatie u geholpen?

Graag horen we van u waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

Werken bij het UMC Utrecht

Contact

Afspraken

Praktisch

umcutrecht.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet