Terug

Veelgestelde vragen Mijn UMC Utrecht

Veelgestelde vragen Mijn UMC Utrecht

Op deze pagina hebben wij de meest gestelde vragen over Mijn UMC Utrecht voor u verzameld.

Let op: Mijn UMC Utrecht is niet geschikt voor spoedvragen.

Stuur in geval van nood dus geen e-consult, maar neem altijd telefonisch contact op met de polikliniek waar u in behandeling bent of met uw huisarts.

Inloggen Mijn UMC Utrecht uitklapper, klik om te openen


Wat heb ik nodig om Mijn UMC Utrecht te gebruiken?
  • een computer of tablet met internetfunctie
  • een DigiD met sms-functie
  • een mobiele telefoon
Hoe kan ik inloggen in Mijn UMC Utrecht?

U kunt in Mijn UMC Utrecht inloggen als u voor een consult of behandeling in het UMC Utrecht bent geweest. Ook moet uw legitimatiebewijs zijn gecontroleerd en geregistreerd in het UMC Utrecht. U kunt inloggen met uw DigiD met sms-functie.

  • Ga naar de website mijn.umcutrecht.nl.
  • Druk op de knop “Inloggen met DigiD”.
  • U komt op een scherm van DigiD. Hier logt u in met uw DigiD met sms of via de DigiD-app.
Wat gebeurt er als ik ben ingelogd en ik opeens iets anders moet doen?

Als u geen gebruik maakt van Mijn UMC Utrecht wordt u na 15 minuten automatisch uitgelogd. 

Ik heb problemen met inloggen. Wat kan ik doen?

De meest voorkomende problemen zijn: 

  • Uw BSN-nummer is nog niet bekend bij ons. Dit kunt u doorgeven bij de polikliniek waar u onder behandeling bent.
  • Er is iets met uw DigiD. Lees meer hierover op de website van DigiD.
  • Mogelijk voldoet uw browser en/of besturingssysteem niet aan de nieuwste minimale eisen om in te loggen met DigiD. Het kan zijn dat u uw computer moet upgraden. Hebt u bijvoorbeeld een computer met Internet Explorer 8? Dan moet u uw browser upgraden met Internet Explorer 9.
  • In sommige gevallen is het nodig de 'cookies' bij uw browsegeschiedenis te wissen waarna u weer correct kan inloggen. 

Inloggen op het portaal van iemand anders (als gemachtigde) uitklapper, klik om te openen


Wat is een gemachtigde?

Een gemachtigde is een 'wettelijk vertegenwoordiger' van een patiënt, die namens de patiënt in het patiëntportaal van de patiënt kan kijken. De volgende wettelijk vertegenwoordigers kunnen inloggen op Mijn UMC Utrecht: ouder(s), voogd, mentor en curator.

De gemachtigde kan alles zien en doen in Mijn UMC Utrecht, wat de patiënt ook kan zien en doen.

Hoe kom ik in het dossier van mijn kind?

Ouders en voogden kunnen inzage krijgen in het portaal van hun kind met een machtiging. Zij kunnen dan met hun eigen DigiD met sms-functie inloggen en het medisch dossier van het kind bekijken, e-consulten versturen en herhaalrecepten aanvragen.

Meer over machtigen voor ouders / voogden

Ik wil graag inzage in het portaal van mijn familielid. Kan dat?

Inzage in het patiëntenportaal van iemand anders is voorlopig alleen toegestaan voor ouders (of voogden) en voor curatoren en mentoren met een beschikking van de rechtbank. Dit gaat met een machtiging. Wij onderzoeken of inzage voor een bredere groep (bijvoorbeeld familieleden) ook mogelijk is.

Meer informatie over machtigen

Videoconsulten uitklapper, klik om te openen


Wat is een videoconsult?

Een videoconsult is een afspraak met uw behandelaar via uw eigen computer, laptop, tablet of smartphone.

Wij maken hiervoor gebruik van MS Teams (Microsoft Teams). MS Teams werkt met een veilige verbinding. 

Het gebruik van MS Teams is voor u gratis.

Voor een videoconsult maakt u een afspraak op de polikliniek op de manier zoals u gewend bent.

  • U vindt de videoconsult afspraak in uw patiëntenportaal op de website: www.mijnumcutrecht.nl  
  • U logt in het patientenportaal met uw EIGEN digid account (met de sms controle of de Digid app)
  • Ga naar AGENDA: Klik bij de afspraak op het blauwe camera icoontje - dubbelklik erop en dan verschijnt het kadertje met 'Start videoconsult'. Klik hierop om uw videoconsult te starten.

Voor meer informatie over een videoconsult klikt u op de volgende websites:

Hoe werkt het videoconsult?

Een videoconsult moet u van te voren in hebben gepland met uw arts of met de poli. U kunt dan via het portaal in de afspraak de knop voor het deelnemen vinden. U komt dan in een virtuele wachtkamer terecht. De arts laat u binnen in het consult wanneer dit klaar is.

Voor meer informatie en een animatiefilmpje over videoconsulten kijk dan op de websites:

Ik wil mijn videoconsult graag annuleren

Een videoconsult afspraak wordt altijd door de poli gemaakt.

Indien u uw videoconsult afspraak wilt annuleren, wijzigen of verplaatsen neem dan altijd contact op met de poli via het algemene nummer 088- 75 5 555. De telefoniste verbind u door met de juiste poli. 

Kan ik een extra persoon uitnodigen voor het videoconsult?

Soms is het fijn als uw naaste, zoals familielid of mantelzorger, ook bij het videoconsult aanwezig is. Daarom is het mogelijk om de MS Teams-link van het videoconsult met hen te delen.

Deel de link van uw videoconsult vanuit het patiëntportaal

  1. Log in op uw patiëntportaal en ga naar Agenda naar uw videoconsult afspraak.
  2. Klik met uw rechtermuisknop op de knop [Start videoconsult].
  3. Vervolgens klikt u op de knop [Snelkoppeling kopiëren].
  4. Plak de link in een bericht (bijv. e-mail) dat u naar de persoon die u wilt uitnodigen stuurt. Hij/zij moet dan wel ook eerst Teams geïnstalleerd hebben op zijn/haar eigen apparaat.
  5. Wanneer uw behandelaar het videoconsult met u heeft gestart, laat hij uw naaste toe wanneer hij/zij in virtuele wachtruimte zit.

Tip: Bel graag ook even de poli op om aan te geven dat er meer mensen deelnemen aan het videoconsult zodat de behandelaar op de hoogte gesteld kan worden dat er meer mensen deelnemen aan het consult.

Waarom doet de camera het niet in het videoconsult?

Om deel te nemen aan een videoconsult is een camera vereist.

Indien u geen apparaat heeft waarbij een camera is verbonden dan kunt u dit doorgeven aan de poli en wordt uw videoconsult omgezet in bijvoorbeeld een telefonisch consult. U kunt u dan telefonisch contact opnemen met de poli via algemene nummer 088- 75 5 555.

Om uw videoconsult probleemloos te laten verlopen is het handig om te testen of MS Teams goed is geïnstalleerd en of de camera (of webcam) op uw computer, laptop, tablet of smartphone het goed doet.

U kunt testen of MS Teams op uw computer, laptop, tablet of smartphone het doet door een videoconsult te starten via uw browser of de MS Teams applicatie. 

  1. Log in op uw patiëntportaal Mijn UMC Utrecht .
  2. Klik in het menu aan de linkerkant op ‘Agenda’. 
  3. Klik op de juiste afspraak met het video camera icoontje en klik vervolgens bij uw afspraak op ‘Start videoconsult’.
  4. Let erop dat de video niet gedempt staan. Uw video staat aan als de vakje bij het camera-icoon op paars staat.
  5. Kies voor “Nu deelnemen”. U ziet uzelf nu in beeld. U bent klaar om het videoconsult te starten.

Indien u zichzelf niet in beeld ziet, neem dan even contact op met de patiëntenhelpdesk op nummer: 088-75 68890 of mail naar patientportaal@umcutrecht.nl 

PS: Als er uitloop in het spreekuur van uw behandelaar is, dan kunnen wij dat helaas niet makkelijk zichtbaar voor u maken in de MS Teams-omgeving. Blijf daarom gewoon ingelogd, ook wanneer het wat langer duurt. Als het meer dan 30 minuten later dan gepland is en u heeft de arts nog niet in beeld gezien, dan kunt u telefonisch contact opnemen met de poli via algemene nummer 088- 75 5 555.

Wilt u meer informatie over het testen van uw camera kijk dan op de volgende site:

Waarom werkt mijn geluid niet?

Om deel te nemen aan een videoconsult is audio vereist.

Indien u geen apparaat heeft waarbij audio is verbonden dan kunt u dit doorgeven aan de poli en wordt uw videoconsult omgezet in bijvoorbeeld een telefonisch consult. U kunt u dan telefonisch contact opnemen met de poli via algemene nummer 088- 75 5 555.

Om uw videoconsult probleemloos te laten verlopen is het handig om te testen of MS Teams goed is geïnstalleerd en of audio op uw computer, laptop, tablet of smartphone het goed doet.

U kunt testen of MS Teams op uw computer, laptop, tablet of smartphone het doet door een videoconsult te starten via uw browser of de MS Teams applicatie. 

  1. Log in op uw patiëntportaal Mijn UMC Utrecht .
  2. Klik in het menu aan de linkerkant op ‘Agenda’. 
  3. Klik op de juiste afspraak met audio icoontje en klik vervolgens bij uw afspraak op ‘Start videoconsult’.
  4. Let erop dat de audio niet gedempt staan. Uw audio staat aan als de vakje bij het microfoon-icoon op paars staat

 5.Kies voor “Nu deelnemen”. U ziet uzelf nu in beeld en kunt uzelf horen als u een testberichtje inspreekt. U bent klaar om het videoconsult te starten.

Indien u zichzelf niet hoort bij het luid inspreken van een test, neem dan even contact op met de patiëntenhelpdesk op nummer 088-75 68890 of mail naar patientportaal@umcutrecht.nl 

PS: Als er uitloop in het spreekuur van uw behandelaar is, dan kunnen wij dat helaas niet makkelijk zichtbaar voor u maken in de MS Teams-omgeving. Blijf daarom gewoon ingelogd, ook wanneer het wat langer duurt. Als het meer dan 30 minuten later dan gepland is en u heeft de arts nog niet in beeld gezien of uw hoort de arts niet, dan kunt u telefonisch contact opnemen met de poli via algemene nummer 088- 75 5 555.

Wilt u meer informatie over het testen van uw audio kijk dan op de volgende site:

Welke internet browsers ondersteunen uw videoconsult?

Videoconsulten op de computer of laptop kan alleen via de laatste versies van internetbrowsers Edge of Google Chrome (overige browsers werken niet goed en raden wij dan ook af te gebruiken).

Hoe weet ik of ik de laatste versie van Google Chrome of Edge heb op mijn computer/laptop?                 Hieronder geven wij aan hoe u dit kan checken op in uw eigen computer/laptop.

Internet browser Google Chrome:

U kunt op de volgende manier uw versienummer checken of u de laatste versie van Google Chrome heeft:

  • Start Google Chrome op.
  • Klik rechtsboven op de drie verticale puntjes.
  • Klik op Help > Over Google Chrome.
  • Ziet u de melding 'Google Chrome is up-to-date' en daaronder een versienummer dat begint met 73 dan gebruikt u de laatste veilige versie van Chrome.

Normaal gesproken vinden updates op de achtergrond plaats wanneer u uw browser sluit en opnieuw opent. Maar als u uw browser een tijd niet heeft gebruikt, kunt u een beschikbare update zien:

  1. Open Google Chrome op uw computer.
  2. Bekijk Meer  in de rechterbovenhoek.
  3. Als er een update beschikbaar is, heeft het pictogram een van de volgende kleuren:
    • Groen: Er is minder dan twee dagen geleden een update uitgebracht.
    • Oranje: Er is ongeveer vier dagen geleden een update uitgebracht.
    • Rood: Er is ten minste een week geleden een update uitgebracht.

U  kunt Google Chrome als volgt updaten:

  1. Open Chrome op uw computer;
  2. Klik rechtsboven op Meer;
  3. Klik op Google Chrome updaten;
    • Belangrijk: Als u deze knop niet ziet, beschikt u over de nieuwste versie.
  4. Klik op Opnieuw starten.

Internet browser Edge:

U kunt op de volgende manier uw versienummer checken of u de laatste versie van Edge heeft:

  • Start Edge op;
  • Klik op het pictogram 'Instellingen en meer';
  • Klik op Instellingen;
  • Scrol naar beneden en daar staat u de huidige versie.

Edge is een onderdeel van Microsoft en wordt daardoor altijd automatisch bijgewerkt. 

Edge is de standaardbrowser van Windows 10. Veel mensen hebben het pictogram van het internetprogramma Edge op de Taakbalk staan. Klik daarop en het internetprogramma opent.

Heeft u dat pictogram niet (meer)? Open de browser dan via het Startmenu in uw computer/laptop.

  • Klik op de Startknop;
  • Scrol in de lijst met programma's naar beneden;
  • Klik op Microsoft Edge op Edge te openen.

Veiligheid en privacy uitklapper, klik om te openen


Hoe zit het met de veiligheid van mijn gegevens?

Wij gaan op een veilige manier met uw digitale gegevens om, conform de Wet bescherming persoonsgegevens. U kunt zelf bijdragen aan een veilig gebruik van Mijn UMC Utrecht:

  • Log uit op het moment dat u Mijn UMC Utrecht niet meer actief gebruikt en sluit daarna de browser.
  • Ga zorgvuldig om met afdrukken die u maakt van uw gegevens.
  • Uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord zijn strikt persoonlijk. Bewaar deze daarom op een veilige plek.
  • Sla uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord niet op in uw computer, ook al stellen veel computerprogramma’s dit voor. Dit betekent namelijk dat iedereen die toegang heeft tot uw computer, ook uw inlognaam en wachtwoord kan vinden.
  • Gebruik een screensaver. Voorbijgangers kunnen uw gegevens dan niet direct zien als u even weg bent van uw computer.
  • Gebruikt u draadloos internet? Zorg er dan voor dat uw internetmodem of router beveiligd is met encryptie. Dan kan niet iedereen van uw internetverbinding gebruik maken. In de handleiding van uw apparatuur staat hoe u dit kunt doen.

Meer over Mijn UMC Utrecht veilig gebruiken

Hoe zit het met de privacy van mijn gegevens?

Wij willen graag weten hoe vaak Mijn UMC Utrecht wordt gebruikt. Daarom registeren we elke keer dat u inlogt. De gegevens die u invoert in Mijn UMC Utrecht komen in uw medisch dossier.

Wanneer u een e-consult naar uw zorgverlener stuurt, komt deze in uw dossier van het UMC Utrecht. Ook het antwoord van uw zorgverlener komt daarin te staan. De e-consulten zijn inzichtelijk voor die zorgverleners binnen het UMC Utrecht die toegang hebben tot uw dossier.

Meer over privacy en dossiervoering

Met wie heb ik contact op Mijn UMC Utrecht?

Op Mijn UMC Utrecht hebt u, net als tijdens een consult op de polikliniek, contact met een zorgverlener uit uw behandelteam.

Eisen aan uw computer en browser uitklapper, klik om te openen


Met welke computers en tablets kan ik gebruik maken van Mijn UMC Utrecht?

U kunt Mijn UMC Utrecht gebruiken op:

  • Windows computer (Windows 7 of hoger)
  • Apple computer (MacBook, iMac)
  • Tablets (iPad vanaf versie 2, IPad mini, Nexus 7, Samsung Tab)
  • Smartphone

U moet dan wel de juiste browser gebruiken. 

Ondersteunt Mijn UMC Utrecht alle browsers?

Mijn UMC Utrecht werkt goed op de laatste versies van Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari en Android Browser.

Informatie op Mijn UMC Utrecht uitklapper, klik om te openen


Ik ben jaren geleden in het UMC Utrecht behandeld. Kan ik Mijn UMC Utrecht dan inzien?

Alle patiënten die voor een consult of behandeling in het UMC Utrecht zijn geweest, en bij wie het legitimatiebewijs is gecontroleerd en geregistreerd, kunnen inloggen in Mijn UMC Utrecht.

Kan ik op Mijn UMC Utrecht alle informatie uit mijn medisch dossier inzien?

Mijn UMC Utrecht biedt de mogelijkheid om mee te kijken in gedeeltes van uw medisch dossier. Ook wordt bij een aantal onderdelen pas informatie getoond vanaf 1 januari 2015.

U kunt dus niet alle informatie uit uw medisch dossier zien op Mijn UMC Utrecht. Maar u hebt hier wel recht op. Wilt u uw medisch en verpleegkundig dossier lezen? Dan kunt u een kopie opvragen bij uw arts. Dit moet u schriftelijk doen.

Aanvraagformulier kopie dossier

Ik heb een vraag over een uitslag. Wat moet ik doen?

Uitslagen zijn soms lastig te begrijpen en mogelijk nog niet helemaal compleet. De zorgverlener heeft alle uitslagen nodig om volledig beeld van uw gezondheidssituatie te krijgen. Houdt u er rekening mee dat alle uitslagen direct in uw portaal te zien zijn.

Uw zorgverlener vertelt u tijdens de volgende afspraak wat de uitslagen betekenen. U bepaalt zelf of u de uitslagen vooraf wilt bekijken. Maakt u zich zorgen? Neem dan contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent.

E-consult versturen uitklapper, klik om te openen


Kan ik vanuit huis een vraag stellen aan mijn zorgverlener via e-consult?

Ja, via e-consult kunt u direct een vraag stellen aan uw zorgverlener, zonder dat u daarvoor hoeft te bellen of naar het UMC Utrecht te komen. U kunt het e-consult ook gebruiken om bijwerkingen van medicijnen door te geven of om een foto of brief als bijlage mee te sturen. Het e-consult is niet geschikt om herhaalrecepten aan te vragen. 

Wanneer krijg ik antwoord op mijn vraag via e-consult?

U krijgt zo snel mogelijk antwoord van uw zorgverlener. Soms krijgt u al binnen een paar uur antwoord. Een andere keer duurt dit één of twee dagen. Let op: het e-consult is niet geschikt voor spoed. Bel bij spoed altijd naar de polikliniek waar u onder behandeling bent. 

Kan ik ook bijlagen meesturen met een e-consult?

Ja, soms is het mogelijk om een bijlage toe te voegen aan een e-consult. De knop voor het meesturen van een bijlage (een paperclip) is dan zwart. Als u géén bijlage toe kunt voegen is de paperclip grijs. Let op: een bijlage-bestand mag maximaal 20 mb groot zijn. De bestandsnaam mag maximaal 60 tekens bevatten. Wilt u meerdere bestanden als bijlage meesturen bij uw e-consult? Zet dan deze bestanden bij elkaar op bijvoorbeeld het bureaublad van uw computer. Selecteer ze allemaal en voeg ze tegelijk toe via het paperclipje. 

Krijg ik een e-consult vergoed?

Het e-consult is zorg op afstand. Het ziekenhuis kan consulten op afstand in rekening brengen. 

Meer over Zorgkosten

Vragenlijsten uitklapper, klik om te openen


Ik heb een verzoek gekregen om een vragenlijst in te vullen maar deze kan ik niet vinden (waar vind ik de vragenlijsten?)

De vragenlijsten staan in uw patiëntportaal Mijn UMC Utrecht in het linker menu onder kopje ’Vragenlijsten’

Waar kan ik mijn ingevulde vragenlijst terugvinden?

Wilt u vragenlijsten of dagboeken inkijken die u eerder hebt ingevuld? Klik dan op het tabblad Voltooid. 

Kan ik de vragenlijst ook op papier invullen?

Dat is zeker mogelijk, u kunt dit aangeven bij de polimedewerker dan kunt u de vragenlijst ook thuis per post ontvangen.

Kan ik mijn vragenlijst nog aanpassen?

Onder het kopje 'Vragenlijsten', bij tabblad ’voltooid’ kunt u vragenlijsten of dagboeken bekijken die u eerder hebt ingevuld. Sommige vragenlijsten of dagboeken kunt u nog wijzigen. Dan ziet u een icoon met een vierkantje en een pennetje. Klik op het icoon om te wijzigen. 

Klik op het tabblad 'Te doen' om terug te gaan naar de vragenlijsten en dagboeken die u in kunt vullen.

Ik heb de vragenlijst al ingevuld maar ik krijg alsnog een herinnering om de vragenlijst in te vullen.

Het kan voorkomen dat de vragenlijst nog verwerkt moet worden door de polimedewerker en als u zeker bent dat u de vragenlijst heb ingevuld kunt u de melding negeren.

Inschrijven en patiëntadministratie uitklapper, klik om te openen


Waar moet ik heen met mijn vraag over inschrijven en patiëntadministratie?

Hebt u nog vragen of wilt u meer informatie? Neemt u dan contact op met de afdeling Centraal inschrijven van het UMC Utrecht via centraalinschrijven@umcutrecht.nl of 088-7558866.

Overige vragen uitklapper, klik om te openen


Wat betekent het voor mijn behandeling als ik gebruik maak van Mijn UMC Utrecht?

U kunt via Mijn UMC Utrecht contact zoeken met uw zorgverlener wanneer u wilt en vanaf welke plek u wilt. Hierdoor kan het zijn dat u minder vaak naar het ziekenhuis hoeft te komen. 

Voor wie is Mijn UMC Utrecht?

Bent u in het UMC Utrecht geweest voor een consult of behandeling, dan hebt u toegang tot het patiëntenportaal Mijn UMC Utrecht.

Uw legitimatiebewijs moet wel eerst gecontroleerd en geregistreerd zijn in het UMC Utrecht.

Kan ik Mijn UMC Utrecht uitzetten?

Wanneer u Mijn UMC Utrecht niet wilt gebruiken, kunt u aan de zorgverlener vragen om het uit te zetten. U kunt dit niet zelf doen.

Ik had een e-mail van Mijn UMC Utrecht moeten krijgen. Waarom kan ik deze nergens vinden?

Het kan zijn dat e-mails van Mijn UMC Utrecht in uw Spam (ongewenste e-mail) terecht komen. Kijk in uw mailbox dus bij ‘Spam’ als u de e-mail van Mijn UMC Utrecht niet hebt ontvangen. Het gaat dan om:

  • e-consult notificatie e-mail
  • afspraakbevestiging
  • afspraakherinneringsmail
Waarom moet ik via Mijn UMC Utrecht een vragenlijst invullen? Ik ben nog niet in het UMC Utrecht geweest.

Soms vragen wij patiënten een vragenlijst in te vullen ter voorbereiding van een afspraak. U ziet dan verder nog geen gegevens in uw portaal. Uw volledige portaal wordt pas geactiveerd als u in het UMC Utrecht bent geweest.

Waar kan ik terecht met vragen over zorg en behandeling?

Met vragen over uw zorg en behandeling kunt u bij uw zorgverlener terecht. 

Wat als ik mijn gebruikersnaam of wachtwoord ben vergeten? Of als mijn DigiD is verlopen?

Hulp nodig? uitklapper, klik om te openen

Staat uw vraag er niet tussen? U kunt terecht bij de patiënthelpdesk of u kunt zich melden bij de gastvrouwen bij de hoofdingang in het UMC Utrecht.

Patiënthelpdesk

Verwante onderwerpen

Bedankt voor uw reactie!

Heeft deze informatie u geholpen?

Graag horen we van u waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

Werken bij het UMC Utrecht

Contact

Afspraken

Praktisch

umcutrecht.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet