Terug

Cliëntenraad UMC Utrecht

Het UMC Utrecht heeft een eigen Cliëntenraad. Deze raad helpt het UMC Utrecht om de zorg en service steeds beter te maken. De leden zijn (oud-)patiënten of familieleden van patiënten. Wij denken mee over hoe we de zorg, het onderzoek en het onderwijs kunnen verbeteren. Zo zorgen we ervoor dat de algemene belangen van alle patiënten, nu en in de toekomst, goed worden vertegenwoordigd.

Wie zijn wij? uitklapper, klik om te openen

In de Cliëntenraad zitten tien mensen. Wij zijn patiënten of familie van een patiënt in het UMC Utrecht. Soms zijn we op een heel andere manier verbonden met het UMC Utrecht. We hebben verschillende achtergronden: van econoom tot voormalig ziekenhuisbestuurder en van docent tot communicatieadviseur.

Wat doen wij? uitklapper, klik om te openen

De Cliëntenraad geeft advies aan de Raad van Bestuur over de zorg, het onderwijs en onderzoek in het UMC Utrecht. Ook is de Cliëntenraad het klankbord van de Raad van Bestuur. 

We werken op basis van de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen. Bij sommige onderwerpen, zoals de begroting, hebben we instemmingsrecht. We zetten ons in voor de gemeenschappelijke belangen van onze patiënten en hun naasten. Zo blijven we samen de kwaliteit van de zorg, het onderwijs en het onderzoek van het UMC Utrecht verbeteren. Dit doen we allemaal vrijwillig.

Denken vanuit het perspectief van de patiënt

De Cliëntenraad bekijkt onderwerpen altijd vanuit het perspectief vanuit de patiënt. We willen ervoor zorgen dat de belangen, wensen, behoeften en de ervaringen van patiënten worden meegenomen bij de totstandkoming van de strategie, de visie en het beleid van het UMC Utrecht. Bij alle plannen vinden we de drie B’s belangrij, namelijk:

  • Betekenis: Wat is de meerwaarde van de plannen voor de patiënt?
  • Betrokkenheid: Waar en hoe is de patiënt betrokken bij de ontwikkeling van de plannen?
  • Beleving: Hoe ervaart en beleeft de patiënt de ontwikkeling van de plannen?

We vinden het belangrijk dat er op alle niveaus van het UMC Utrecht een direct gesprek is met de patiënten. We moedigen deze gesprekken aan! De Cliëntenraad zorgt er ook voor dat patiënten actief meedoen. Niet alleen in de zorg, maar ook binnen het onderwijs en in onderzoeken. Daarvoor werken we graag samen met anderen in het UMC Utrecht. 

Ook buiten het UMC Utrecht is de Cliëntenraad actief. We hebben contact en overleg met collega-Cliëntenraden van zorginstellingen in de regio. Ook spreken we met de Cliëntenraden van  andere universitaire centra in het land. Zo kunnen we kennis met elkaar delen en van elkaar leren.

Wat zijn onze speerpunten?

We werken aan de verdere introductie van de ‘PEP’, de Patiënt Effect Paragraaf. Het doel van de PEP is dat in alle plannen en voorstellen voor verandering duidelijk is wat het betekent voor de patiënt en hoe patiënten betrokken zijn bij het maken van de plannen.

Andere speerpunten uit het meerjarenplan 2024 – 2028 zijn:

  • Bejegening: we willen respectvol gedrag tussen patiënt en zorgverlener bevorderen.
  • Digitalisering: we willen het gesprek bevorderen over voor- en nadelige effecten van toenemende digitalisering in de zorg, En wat betekent dit voor patiënten die minder digitaal vaardig zijn?
  • Profilering Cliëntenraad: we willen duidelijk maken wat onze rol en betekenis zijn, zowel richting patiënten als aan de organisatie.
  • Impact op besluitvorming: we willen als Cliëntenraad tijdig betrokken zijn bij veranderingen om zo het patiëntenbelang goed te kunnen behartigen.

Wat zijn onze plannen en resultaten?

Hoe we onze doelen willen bereiken leest u in ons meerjarenplan. Over onze ontwikkelingen en resultaten verantwoorden we ons jaarlijks in ons jaarverslag.

Hebt u een goed idee of opmerking? uitklapper, klik om te openen

Neem contact met ons op. Als Cliëntenraad zijn we er voor de algemene belangen van de patiënten en hun naasten van het UMC Utrecht. Hebt u ideeën of opmerkingen? Neem dan gerust contact op via de mail: clientenraad@umcutrecht.nl of per post via onderstaand adres. Uw informatie, ervaringen en suggesties kunnen zomaar dé aanleiding zijn om een onderwerp met de Raad van Bestuur van het UMC Utrecht te bespreken. Dit kan leiden tot concrete acties.

Opmerkingen over uw eigen behandeling kunt u het beste melden bij uw eigen zorgverlener. Wij zijn er als Cliëntenraad niet voor individuele klachten. U kunt daarvoor terecht bij de afdeling klachtenbemiddeling

Adresgegevens Cliëntenraad

UMC Utrecht
t.a.v. Cliëntenraad
Huispost D.01.343
Postbus 85500
3508 GA  UTRECHT

Bedankt voor uw reactie!

Heeft deze informatie u geholpen?
Graag horen we van u waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

Werken bij het UMC Utrecht

Contact

Afspraken

Praktisch

umcutrecht.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet