Terug

Nieuwsbrief Psychiatrie
Uw steuntje in de rug!

Van april t/m juni verschenen er in het kader van het coronavirus nieuwsbrieven met ideeën om fysiek en psychisch zo goed mogelijk de dag door te komen. Alle tips en oefeningen die in de nieuwsbrieven zijn verschenen kunt u hier terugvinden.

Ritme & regelmaat

Als algemene tip willen we jullie meegeven: houd ritme & regelmaat. Geef de dag structuur door op vaste tijden op te staan, te eten en te slapen. Maak voor jezelf een dagplanning met daarin wat je die dag gaat doen. Suggesties voor een goede, afwisselende dagplanning vind je op deze pagina.

Muziek als therapie

Muziek maken of muziek luisteren kan een geweldige manier zijn om te ontspannen. Er zijn op Spotify verschillende afspeellijsten te vinden met inspirerende en hoopgevende nummers. Check hier de mooie clip van The Rolling Stones: Living in a Ghost Town.

Hou je van klassieke muziek? Op de website van NPO Radio4 kun je klassieke muziek beluisteren en abonneren op een nieuwsbrief vol tips en weetjes over klassieke muziek.

'Together at home'

Grote internationale artiesten zingen de mooiste liedjes vanuit hun eigen woonkamer, als eerbetoon aan alle medewerkers in de gezondheidszorg. Geniet via deze link van ontroerende nummers die je een glimlach of soms zelfs kippenvel bezorgen.

Bericht vanuit de Patiëntenadviesgroep

Tips voor mentale gezondheid

  • De wereldwijde uitbraak van het nieuwe coronavirus is ingrijpend op vele fronten en kan om verschillende redenen veel stress opleveren. Hoe kun je hier het beste mee omgaan? We hebben een aantal tips op een rij gezet. Lees meer >
  • De website van Wij zijn MIND biedt allerlei soorten hulp en advies, maar ook voor mensen die alleen wat afleiding zoeken is er genoeg te vinden. Kom bijvoorbeeld via een speciale app in contact met gelijkgestemden of lees welke regionale initiatieven er zijn opgestart.
  • Flow magazine geeft je online tips om te ontspannen bij angst of paniek. Ook vind je op hun website suggesties om je minder alleen te voelen.

De kapotte kruik

Eén van onze psychomotorisch therapeuten, Albertine, stuurde ons dit mooie verhaal, ter inspiratie.

De kapotte kruik

Mindfulness

Mindfulness is een effectieve aanpak om je welzijn te verbeteren. Dit doe je middels oefeningen, die erop gericht zijn om je bewustzijn, alertheid en concentratie te verbeteren. Er zijn verschillende organisaties die gratis livestreams aanbieden met mindfulness trainingen. Enkele voorbeelden:

Ben je veel aan het piekeren? Probeer dan eens of het je helpt om je gedachten te ordenen.

Blijf in beweging

In de nieuwsbrieven zijn ook instructiefilmpjes verschenen van onze bewegingsagogen en psychomotorisch therapeuten. Alle beweegoefeningen terugkijken? Kijk dan eens op de website. Daar vind je alle oefeningen die zijn verschenen op een rij. Combineer meerdere oefeningen met elkaar voor een complete work-out. Veel succes!

Kijk ook eens op de website van Nederland in Beweging, voor leuke en afwisselende trainingsschema’s voor iedereen die mee wil doen, aan de hand van archiefuitzendingen. Met elke dag nieuwe oefeningen, motivatie en tips om thuis te trainen.

Deze brochure, van het Kenniscentrum voor Sport & bewegen uit België, bevat makkelijk uit te voeren oefeningen die je dagelijks zou kunnen doen. De beschrijving van de oefeningen is voorzien van afbeeldingen, zodat direct duidelijk is hoe de oefening correct moet worden uitgevoerd.

Archief nieuwsbrieven Psychiatrie

Editie & verschijningsdatum

Nr. 1 - vrijdag 3 aprilNr. 2 - maandag 6 aprilNr. 3 - woensdag 8 april
Nr. 4 - vrijdag 10 aprilNr. 5 - woensdag 15 aprilNr. 6 - vrijdag 17 april
Nr. 7 - maandag 20 aprilNr. 8 - woensdag 22 aprilNr. 9 - vrijdag 24 april
Nr. 10 - woensdag 29 aprilNr. 11 - vrijdag 1 meiNr. 12 - maandag 4 mei
Nr. 13 - woensdag 6 meiNr. 14 - vrijdag 8 meiNr. 15 - dinsdag 12 mei
Nr. 16 - vrijdag 15 meiNr. 17 - dinsdag 19 meiNr. 18 - vrijdag 22 mei
Nr. 19 - dinsdag 26 meiNr. 20 - vrijdag 29 meiNr. 21 - vrijdag 5 juni
Nr. 22 - vrijdag 12 juniNr. 23 - vrijdag 19 juniNr. 24 - vrijdag 26 juni