Wat vinden zij van De Nieuwe Utrechtse Arts?
Ruben Schmits uitklapper, klik om te openen
Arts Maatschappij en Gezondheid en senior docent
De arts van de toekomst kijkt verder dan het ziekenhuis. In het vernieuwde geneeskundecurriculum maken studenten vanaf het eerste jaar actief kennis met de maatschappij. Ze lopen mee in de publieke gezondheidszorg, de wijkverpleging en bij organisaties buiten de kliniek. Ze leren hoe leefstijl, omgeving en preventie bijdragen aan gezondheid. Deze brede blik is essentieel om mensen goed te begeleiden en ziektes te voorkomen, zeker bij complexe gezondheidsvraagstukken met sociale of maatschappelijke oorzaken. Preventie is daarbij geen bijzaak, maar een kernonderdeel van goed artschap. Ook in de latere studiejaren blijft de maatschappelijke context terugkomen. Studenten reflecteren op hun rol als arts in de samenleving, en hoe zij in de toekomst kunnen bijdragen aan passende zorg voor iedereen. Zo ontwikkelen ze zich tot kundige dokters die begrijpen dat gezondheid begint bij mensen thuis – en niet pas op de eerste hulp.
Megan Milota uitklapper, klik om te openen
Hoofddocent Medical Humanities
In de zorg van de toekomst is samenwerking tussen disciplines onmisbaar. Denk aan samenwerking tussen artsen, juristen, ingenieurs, gedragswetenschappers of filosofen. In het nieuwe curriculum dagen we studenten uit om buiten hun comfortzone te kijken. Ze kiezen bijvoorbeeld voor stages in een hospice, vrijwilligerswerk of voorbereidende onderwijsmodules voor werk in het buitenland. Zo komen ze in aanraking met andere leefwerelden en leergebieden. Daarnaast is er binnen De Nieuwe Utrechtse School ruimte voor verdieping in maatschappelijke thema’s, zoals duurzaamheid, technologie of gezondheidsgelijkheid. Juist door deze interdisciplinaire blik leren studenten nadenken over grote gezondheidsvraagstukken, zoals een vergrijzende bevolking of klimaatverandering. Ze leren: wat heeft de gemeenschap nodig? Wat kunnen we van de aarde vragen? En hoe dragen we bij aan duurzame zorg? We willen dokters opleiden die kunnen schakelen tussen patiënt, samenleving én systeem. Zo maken we samen werk van de zorg van morgen.
Sjoerd Kinket uitklapper, klik om te openen
Student
In de nieuwe opleiding draait het niet alleen om medische kennis. Minstens zo belangrijk is aandacht voor jezelf als mens. Hoe houd je het vol in een drukke baan? Hoe ga je om met werkdruk, emoties en verantwoordelijkheid? In het vernieuwde curriculum krijgt studentenwelzijn een vaste plek. Er is meer ruimte voor vakantie, reflectie en coaching. Ook krijgen studenten vanaf het begin longitudinale begeleiding, waarbij ze stap voor stap hun professionele én persoonlijke identiteit ontwikkelen. Ze leren strategieën om met lastige situaties om te gaan en reflecteren op hun rol in het zorgproces. Daarnaast komen studenten al vroeg in aanraking met de praktijk: vanaf het eerste jaar ontmoeten ze patiënten, vanaf jaar 3 lopen ze coschappen. Zo groeien ze in hun rol als arts én mens. Want alleen wie zichzelf goed kent, kan op een gezonde manier zorgen voor anderen. Dat maakt je tot een sterke, veerkrachtige dokter.
Claudia van Hout uitklapper, klik om te openen
Patiënt en gastdocent
Een klacht of ziekte staat nooit op zichzelf. In het nieuwe curriculum beginnen alle kennisblokken vanuit een patiëntenverhaal. Studenten leren begrijpen wat een aandoening betekent voor iemands dagelijks leven. Hoe beïnvloedt ziekte je werk, relaties, woonsituatie of toekomstbeeld? Wat speelt er nog meer mee in het leven van de patiënt? Zo krijgen ze niet alleen medische kennis, maar ook oog voor de mens achter de diagnose. Die context is cruciaal voor goede zorg. Studenten leren bovendien hoe sociale en fysieke omstandigheden van invloed zijn op gezondheid en herstel. Preventie en passende zorg beginnen bij dat grotere plaatje. Dit vraagt om andere vaardigheden: luisteren, inleven, open vragen stellen. Studenten leren dat zorg niet alleen om behandelen draait, maar om begrijpen, begeleiden en samen beslissen. Het is mooi dat ik als patiënt daarin een rol mag spelen. Want echte dokters zijn dokters die je zien – echt zien.