Terug

Patiëntenorganisaties

Patiëntenorganisaties zijn er voor u

Patiëntenorganisaties zetten zich in om de zorg aan patiënten nog verder te verbeteren. In die organisaties zitten allerlei mensen die uit eigen ervaring spreken, omdat ze zelf patiënt zijn geweest. 

Patiëntenorganisaties houden zich bezig met:

  • informatie geven
  • belangen behartigen
  • lotgenotencontact (per mail, telefoon of op contactbijeenkomsten)

Patiëntenvereniging voor uw ziektebeeld

Uw zorgverlener kan u vertellen of er een patiëntenvereniging is voor uw ziektebeeld. Liever zelf op zoek? Bij veel ziektebeelden staan links naar de bijbehorende patiëntenvereniging. Op de websites van patiëntenverenigingen vindt u vaak allerlei ziektebeelden.

Ziektebeeld zoeken

Patiëntenfederatie Nederland

Patiëntenfederatie Nederland vertegenwoordigt ruim 160 patiëntenorganisaties. De federatie maakt zich sterk voor transparantie in de zorg. Als zorg transparant is, kunnen patiënten de juiste keuze maken. Doordat de federatie met veel patiënten gepraat heeft, heeft ze een duidelijk beeld van wat goed gaat in de zorg en wat beter kan. Die kennis zet de federatie in om het beleid binnen de gezondheidszorg te beïnvloeden. Zo krijgen patiënten een stem!

Naar de website van de Patiëntenfederatie Nederland

Cliëntenraad UMC Utrecht

Onze eigen cliëntenraad helpt ons om onze dienstverlening te verbeteren. De cliëntenraad bestaat onder anderen uit (oud)patiënten. Hebt u tips of opmerkingen over onze zorg, service, gastvrijheid of over hoe we met u omgaan? Laat het de cliëntenraad UMC Utrecht dan weten via cliëntenraad@umcutrecht.nl 

Lees meer op de webpagina Cliëntenraad UMC Utrecht

Voor individuele klachten is de cliëntenraad UMC Utrecht niet bedoeld. Als u een klacht hebt, kunt u terecht bij de afdeling klachtenbemiddeling.