Teach the Teacher
Teach the Teacher
Het opleiden van artsen tot medisch specialisten vereist didactische vaardigheden. Opleiders, plaatsvervangend opleiders en leden van de opleidingsgroep die zich bezighouden met het begeleiden en opleiden van aios, kunnen hun didactische vaardigheden ontwikkelen door het volgen van Teach the Teacher (TtT) trainingen. Alle trainingen uit het Teach the Teacher aanbod sluiten aan bij het competentieprofiel voor opleiders en leden van de opleidingsgroep dat door het CGS is vastgesteld.

In 2020 is het aanbod van trainingen en modules vernieuwd om dit beter te laten aansluiten bij de veranderingen in het opleiden, scholingsbehoefte en het competentieprofiel. Hierbij is de input en feedback van o.a. de trainers, deelnemers en de centrale opleidingscommissie van het UMC Utrecht van groot belang geweest. Naast nieuwe losse modules is er met ingang van 2021 het volgende gewijzigd:
- Nieuwe 2-daagse basistraining (losse training TtT 1A is komen te vervallen en 1B wordt tot eind 2022 aangeboden)
- Nieuwe opleiderstraining (TtT 2 en 3 worden nog eind 2022 georganiseerd)
- Onderdelen uit de huidige TtT 2 en 3 worden, indien nodig met aanpassingen, als korte, losse modules toegankelijk voor alle medische specialisten.
Aanbod didactische professionalisering uitklapper, klik om te openen
Basistrainingen
Opleiderstrainingen
Losse modules (ter verdieping en verbreding)
- Supervisie, loslaten en de verschillen tussen generaties *NIEUW*
- Duurzaam opleiden *NIEUW*
- Teamtraining begeleiden van aios én cultuur en verborgen curriculum
- Succesvol veranderen
- Questioning: effectief vragen stellen
- Van werkmoment naar leermoment
- Selectiegesprekken voor de vervolgopleidingen
- Implementatie van EBM: de CAT centraal
- Verwonder en verbeter
- Begeleiden van aios: toepassen van effectieve communicatie vaardigheden
- Faciliteren van actief leren
- Begeleiden van aios (nog net niet) in moeilijkheden
- Cultuur en verborgen curriculum
- Implementatie van EPA’s in de opleidingspraktijk
- Teach The Skills: voor het aanleren van urologische vaardigheden
Aanbod discipline overstijgende professionalisering uitklapper, klik om te openen
- Patiëntveiligheid; Hoe verder als het misgaat?
- Begeleide intervisie supervisoren van aios
- Begeleide intervisie voor opleiders en plaatsvervangend opleiders
- Behandelbeperkingen beter bespreekbaar maken (e-module)
- BURNIN Medisch Leiderschap – individueel
- Gedeelde besluitvorming (e-module)
- Zorg voor kwetsbare ouderen vanuit een beschouwend perspectie (online cursus)
- Het perioperatieve traject bij kwetsbare ouderen (online cursus)
- Palliatieve zorg - Algemene kennis (online cursus)
- Palliatieve zorg - Behandelopties en keuzes rondom het levenseinde (online cursus)
Maatwerk uitklapper, klik om te openen
Veel van onze trainingen kunnen ook op aanvraag en beschikbaarheid voor groepen worden ingepland of op maat worden aangeboden, wij gaan graag in gesprek over de mogelijkheden. Wilt u meer weten? Neem dan contact op met de afdeling medische vervolgopleidingen via teachtheteachers@umcutrecht.nl .
Beleid docentprofessionalisering voor medisch specialisten uitklapper, klik om te openen
Het opleiden van artsen tot medisch specialist vraagt om specifieke kennis en vaardigheden met betrekking tot leren, opleiden en begeleiden van aios. Om deze vaardigheden te garanderen geldt dat (plv) opleiders en leden van de opleidingsgroep binnen het UMC Utrecht dienen te voldoen aan de kaders opgesteld in het beleid docentprofessionalisering voor medisch specialisten.
Competentiematrix uitklapper, klik om te openen
Advies en toelichting van kerncompetenties in het cursusaanbod Teach the Teacher
Download de competentiematrix voor opleiders en/of stafleden
Advies en toelichting van kerncompetenties in het cursusaanbod voor aios
Download de competentiematrix voor aios
Een format voor een individuele planning van de cursussen
Download de individuele planning voor aios
Contact uitklapper, klik om te openen
Wilt u meer weten ? Neem dan contact op met teachtheteachers@umcutrecht.nl of 088 75 53451 (ma, di en do).