Terug

Leren van dingen die misgaan

Leren van dingen die misgaan

Als er iets mis is gegaan, of het nou een complicatie, incident of calamiteit is, bekijken zorgverleners op de afdeling wat er precies is gebeurd en wat ze kunnen leren van de situatie. Hiermee kunnen we daadwerkelijk veiliger zorg creëren.

Besprekingen uitklapper, klik om te openen

Als er iets mis is gegaan, bekijken zorgverleners op de afdeling wat er precies is gebeurd en wat ze kunnen leren van de situatie. Deze bespreking gebeurt met alle betrokken disciplines. Er zijn ook regelmatig bijeenkomsten voor alle medewerkers van het ziekenhuis. Aan de hand van concrete situaties komen thema's aan de orde die ook op andere afdelingen gelden, zoals samenwerking, supervisie en regievoering.

Aanpassingen in de zorg uitklapper, klik om te openen

Ernstige incidenten en calamiteiten worden diepgaand onderzocht door getrainde onderzoekers. Hieruit volgen aanbevelingen om herhaling van het incident te voorkomen. Deze worden getoetst op haalbaarheid en zo nodig aangescherpt. De raad van bestuur geeft vervolgens opdracht de aanbevelingen uit te voeren en houdt hier toezicht op.

> Lees meer over onderzoek

Filmpje incidenten melden uitklapper, klik om te openen

  • Bekijk het filmpje voor medewerkers van het UMC Utrecht over het melden van incidenten en calamiteiten in de zorg.

Hoe gaan we om met incidenten en calamiteiten

video qr code

In deze folder bevindt zich extra informatie door middel van een video. Scan de bovenste QR-code met uw telefoon om deze video te bekijken. Of bekijk de video via:

Melden is belangrijk uitklapper, klik om te openen

Het UMC Utrecht wil open en transparant zijn over incidenten en calamiteiten en investeert in het creëren van een cultuur waarin medewerkers zich veilig en gesteund voelen om te melden als er iets misgaat. De meldingsbereidheid is over de afgelopen jaren sterk gestegen. Het gaat erom dat we samen leren van een gemaakte fout. En dat de patiënt én de betrokken zorgverleners altijd worden bijgestaan.

Steun aan de patiënt uitklapper, klik om te openen

Als er iets misgaat in de zorg is het belangrijk dat u en uw naasten zich goed ondersteund voelen en geholpen worden om te gaan met de situatie. Het is belangrijk dat u vertrouwen hebt in de arts die u behandelt. U kunt altijd vragen of een andere arts uw behandeling kan overnemen. U kunt met uw vragen en zorgen ook altijd terecht bij het patiënt support team, via telefoonnummer 088 75 562 08.

Steun aan de zorgverlener uitklapper, klik om te openen

Wanneer zorgverleners een ernstig incident of calamiteit meemaken heeft dat een grote impact op hen. Het is dan niet altijd vanzelfsprekend dat zij u en uw naasten de aandacht en begeleiding kunnen geven die u nodig hebt. We willen hen goed ondersteunen en helpen om te gaan met de situatie. In het UMC Utrecht werkt een team van zorgverleners dat speciaal getraind is in het geven van steun ('peer support') aan collega's die een incident hebben mee gemaakt.

Bedankt voor uw reactie!

Heeft deze informatie u geholpen?

Graag horen we van u waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

Werken bij het UMC Utrecht

Contact

Afspraken

Praktisch

umcutrecht.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet