Terug

Patiëntenparticipatie Cancer Center

Het UMC Utrecht Cancer Center stelt de patiënt centraal. Dat vereist in de eerste plaats een empathische houding van iedereen die in het ziekenhuis werkt. Maar het betekent ook dat we patiënten actief betrekken bij alle beslissingen over de inrichting van de zorg in ons ziekenhuis, bij het wetenschappelijk onderzoek dat gedaan wordt in het UMC Utrecht en het onderwijs aan de zorgverleners van de toekomst.

Patiëntenparticipatie: meedoen kan altijd

Wij zijn altijd op zoek naar verbeteringen. En dus naar meningen, wensen of voorkeuren van patiënten.
Daarom willen wij graag van u (en/of uw naasten) horen wat u denkt of hoe u het (anders) zou willen.
Dat kan op veel manieren. Sommige kosten weinig tijd – zoals af en toe een poll invullen.
U kunt ook voor grotere projecten kiezen zoals tips en adviezen geven over verbeteringen.

Grote of kleine inzet: u bent welkom!
Als u belangstelling hebt, mail dan naar Nicole Plum van het Cancer Center. Zij neemt dan contact met u op. U bespreekt samen op welke manier u het liefst mee wilt doen.

n.m.f.plum@umcutrecht.nl

Klankbordgroep

Dialoog in de Klankbordgroep

Het UMC Utrecht Cancer Center heeft in 2008 een Klankbordgroep opgericht. In de Klankbordgroep gaan patiëntenvertegenwoordigers en medewerkers in gesprek over een breed scala aan onderwerpen rond de zorg voor kankerpatiënten in het UMC Utrecht Cancer Center.

Het Cancer Center doet zijn voordeel met de kritische blik die de Klankbordgroep vanuit het patiëntenperspectief werpt op de zorg. De inbreng van de Klankbordgroep houdt de zorgontwikkelaars en zorgverleners scherp. De kracht van de Klankbordgroep schuilt in de dialoog; het plaatsen van vraagstukken in verschillende perspectieven - die van patiënten en van zorgverleners - werkt verhelderend. Beide groepen leren van de discussies. De onderwerpen kunnen zowel door het Cancer Center als door de Klankbordgroep zelf worden aangedragen.

In de Klankbordgroep zitten patiënten als externe leden. De patiënten zijn (vaak, maar niet altijd)  lid van een of meer patiëntenorganisaties, maar zij zijn geen vertegenwoordigers van deze organisaties. Het UMC Utrecht is zelf vertegenwoordigd met zorgverleners als interne leden.
De Klankbordgroep betrekt naast de eigen leden andere disciplines bij het overleg, afhankelijk van het onderwerp dat aan de orde is.
Vanuit de Klankbordgroep nemen patiënten regelmatig zitting in uitvoerende project- en werkgroepen.

Leden van de Klankbordgroep aan het woord

"De Klankbordgroep is een plek waar je ideeën in de week kunt leggen, zodat je het samen vanuit patiëntperspectief kunt bekijken." (vertegenwoordiger UMC Utrecht)

"Ik heb niet het gevoel een excuustruus te zijn. Je voelt dat er iets mee gedaan wordt. Als participatiemethode heeft de Klankbordgroep het voordeel van continuïteit. En dat je zelf als Klankbordgroeplid ook regie en verantwoordelijkheid hebt. Continuïteit betekent dat je de volgende vergadering kunt vragen of er iets mee is gebeurd." (patiëntvertegenwoordiger)

Klankbordgroep AYA's

AYA's zijn Adolescent & Young Adults: jongvolwassenen met een diagnose kanker.

Het UMC Utrecht Cancer Center heeft een AYA-poli, en een Klankbordgroep waarin AYA's meedenken over goede zorg aan jongvolwassenen met een diagnose kanker.

Tracers

Een tracer is een werkvorm waarbij een team van collega's onaangekondigd bezoek brengt aan een andere afdeling. Het tracerteam gaat in gesprek over de zorg op de afdeling. 

Een bijzondere variant op de tracers is een tracer mét een patiënt náár een patiënt. In het bezoekende tracerteam zit dan een patiënt, die met vragen de kwaliteit van zorg verheldert vanuit patiëntenperspectief.

In de afgelopen jaren heeft het 'traceren' door patiënten veel inzichten en aandachtspunten opgeleverd.

PatiëntenInzet (PI)

Patiëntenperspectief betrekken bij zorg, onderwijs en onderzoek

Het Cancer Center maakt zich sterk voor het betrekken van patiënten bij nieuwe ontwikkelingen. Dat is noodzakelijk om de zorg en kennisontwikkeling te laten aansluiten bij de behoeften die patiënten hebben.
Dat betekent dat er regelmatig vragen zijn vanuit het UMC Utrecht Cancer Center. We zijn dan op zoek naar patiënten die hun ervaring willen inzetten om de zorg te helpen verbeteren. Daarvoor is PatiëntenInzet (PI) opgericht.
 

PatiëntenInzet brengt vraag en aanbod van ervaringskennis samen.
Patiënten kunnen er de aanvragen vanuit het ziekenhuis vinden. En zorgverleners kunnen het aanbod vinden van patiënten die zich hebben aangemeld om de handen uit de mouwen te steken.

Aanmelden

Afdelingen die een project willen aanmelden, of patiënten die zich als ervaringsdeskundige willen melden, kunnen contact opnemen met Nicole Plum, projectleider patiëntenperspectief. Onderaan deze webpagina vindt u haar contactgegevens.

Els Borst-gesprekken

In een Els Borst-gesprek gaan kankerpatiënten en zorgverleners die geen behandelrelatie hebben met elkaar in dialoog onder leiding van een onafhankelijke gespreksleider. Ze kijken vanuit elkaars perspectief naar de communicatie: zorgverleners worden zich bewust van de beleving van patiënten, terwijl patiënten leren over de
beleving van zorgverleners. Dat zorgt voor reflectie en wederzijds begrip. Zorgverleners kunnen hun betrokkenheid beter benutten; patiënten worden sterker in hun rol als gesprekspartner.
De methode van de Els Borst-gesprekken werd in 2010 ontwikkeld op initiatief mevrouw dr. Els Borst-Eilers, voormalig directeur vanhet AZU (voorloper vanhet UMC Utrecht), oud-minister van VWS en oud-voorzitter van de koepel van kankerpatiëntenorganisaties. 

Die koepel (toen NFK geheten, nu Levenmetkanker-beweging) heeft de gesprekstechniek ontwikkeld in samenwerking met het UMC Utrecht Cancer Center. Financier was KWF Kankerbestrijding.

Prof. Elsken v.d. Wall (voorzitter Speerpunt Kanker)

Het belang van patiëntenparticipatie

Contact

Contactgegevens:

    Nicole Plum
    Projectleider patiëntenperspectief
    UMC Utrecht Cancer Center
    E-mail N.M.F.Plum@umcutrecht.nl

06 2298 4935

06 2298 4935

bereikbaar op

ma, di, do