Terug

Opleiding nieuws

Opleiding nieuws

UMC Utrecht biedt statushouders toekomst in zorg

Het UMC Utrecht introduceert een nieuw onderwijsprogramma voor nieuwkomers: ‘Oriëntatie in de Nederlandse Gezondheidszorg’. Statushouders die niet in Nederland zijn opgeleid, kunnen uitgebreid kennismaken met de Nederlandse gezondheidszorg, inclusief essentiële taalvaardigheden. Op deze manier zorgen we ervoor dat nieuwkomers kunnen leren of werken in de zorg. Het programma start op 23 april 2024, aanmelden kan tot half maart 2024.

Lees meer


Oratie Niels Bovenschen: synergie tussen onderwijs, onderzoek en maatschappij

Portretfoto van Niels Bovenschen, gemaakt door Ed van Rijswijk.

Door studenten Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen al vroeg in hun opleiding samen te laten meewerken aan wetenschappelijk onderzoek, kunnen we complexe maatschappelijke problemen beter het hoofd bieden. Dat stelt professor Niels Bovenschen in zijn inaugurele rede, die hij gisteren uitsprak in het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht. In dit interview lees je meer over zijn onderwijsmodel.

Lees meer


“Ervaringen van patiënten komen krachtiger bij studenten binnen”

Leren alleen van papier of ook direct van patiënten zelf? Een activerende lesvorm maakt de lesstof aansprekender waardoor die bij studenten langer beklijft. “Wanneer een patiënt op het college bijvoorbeeld vertelt over die medicatie die hij met moeite kon doorslikken, geeft dat inzicht” stelt Roos de Jonge. “Plus ervaringen van patiënten komen nu eenmaal krachtiger bij studenten binnen.”

Lees meer


Werk uit handen van docenten, meer interactief onderwijs én met patiënt centraal

Meer interactie tussen studenten en docent, met de patiënt centraal in de inhoud van de lesstof, daar gaat het om in onze activerende onderwijsvormen.

Lees meer


Onderwijs met nog meer focus op toegepaste wetenschap

Studenten aan het werk in het Hijmans van den Bergh onderwijsgebouw

Een sterkere wetenschappelijke ruggengraat - vooral daarop heeft de opleiding Klinische Gezondheidswetenschappen zich gericht met haar onderwijsinnovaties.

Lees meer


Docentprofessionalisering op maat: beter onderwijs én meer werkplezier

Doceren is een vak. Wil je dit goed doen, dan professionaliseer je je hierin. Nieuw is dat het UMC Utrecht nu ook docentprofessionalisering op maat aanbiedt: individuele coaching en feedback.

Lees meer


Een inspirerende weg richting de leerdoelen

Patiënt centraal met meer focus op onder andere zorgpaden, extramurale zorg, duurzaamheid, interprofessioneel onderwijs en ouderengeneeskunde. Net als bij de bachelor Geneeskunde zal ook bij de master Geneeskunde een curriculumherziening plaatsvinden.

Lees meer


Investeringsprogramma Nationaal Programma Onderwijs (NPO): “Leidt jouw projectvoorstel tot een investering?”

Iemand aan het scrollen op een laptop.

De gevolgen van de coronacrisis voor (leerlingen en) studenten opvangen – dat is het doel van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Vanuit dit landelijke programma heeft ook de Universiteit Utrecht de nodige middelen ontvangen, die onder andere zullen worden geïnvesteerd in intensieve studentbegeleiding en studentenwelzijn.

Lees meer


Activerend college met Flipping the Classroom “Klinisch redeneren is de kunst van dokter zijn”

Iemand aan het scrollen op een laptop.

‘Flipping the classroom’ is geen voorbijgaande hype in het onderwijs. Door veel docenten wordt het onderwijsconcept ruimschoots in de praktijk toegepast.

Lees meer


Onderwijskwaliteit met innovatieve twist

Al klinkt ‘Facultaire Kwaliteitsgelden’ wat ambtelijk, de praktijk laat het tegenovergestelde zien.

Lees meer


Werken bij het UMC Utrecht

Contact

Afspraken

Praktisch

umcutrecht.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet